Kdo drží ústa a krok, může v metropoli IS přežít
Rok vlády Islámského státu
Hlavy nabodané na kůly, ukřižovaná těla nechaná napospas živlům, brutální popravy a zahalené ženy. K tomu náboženská policie, náboženské daně a ozbrojení radikálové doslova na každém kroku. Tak vypadá syrské provinční město Rakka po roce nadvlády Islámského státu (IS). Fanatici si Rakku zvolili jako centrum svého chálífátu a snaží se ji přeměnit v „modelové město“, které by odpovídalo jejich brutálnímu výkladu islámu. O nebezpečné situaci ve městě informoval sever Yahoo News.
Rakka byla první provinční město, jež se islamistům v Sýrii povedlo dostat pod kontrolu. Od té doby se jim podařilo podřídit všechny aspekty života jejich brutálnímu výkladu islámu a nevybíravými metodami zastrašit většinu místních obyvatel. I tak zde ale zůstávají ti, kteří s nadvládou islamistů nesouhlasí a snaží se proti nim vystupovat. Nebo alespoň informovat „svět venku“ o jejich zvěrstvech. Jedním z nich je i muž, jenž z bezpečnostních důvodů vystupuje pod pseudonymem Abú Ibrahim Rakkáwí.
„Od té chvíle, co se Rakka dostala pod jejich kontrolu, islamisté zavedli politiku hrůzy a teroru. To znamená popravy, podřezávání, sekání rukou a nohou a křižování,“ popsal Rakkáwí, jak fanatici z IS udržují ve městě pořádek. Dodal, že oblíbené je i kamenování nebo shazování ze střech výškových budov. Škála provinění, za které může přijít brutální trest, je přitom značně obsáhlá – od spolupráce s režimem prezidenta Asada až po homosexualitu a čarodějnictví.
Kromě soudů a trestního „práva“ islamisté svému výkladu Koránu podřídili i další aspekty života jako veřejná správa nebo zdravotnictví. Obzvláště velký důraz potom radikálové kladou na vzdělávání. V osnovách sice nechali matematiku a dokonce i angličtinu. Navíc ale přidali různé kurzy a semináře, ve kterých se studenti seznamují s islámským právem, džihádem a Koránem. Stejně tak se lidé ve městě musí modlit pětkrát denně a platit zakát – náboženskou daň.
Kdo neodmlouvá, přežije
Ruku v ruce s nadvládou islamistů jde i zahalování žen. Pokud některá z nich vyjde na ulici v šatech, jež nezakrývají oči, a je při tom chycena, musí náboženské policii odevzdat gram zlata. Podobná pravidla platí i pro muže – pokud si některý z nich „dovolí“ oholit svůj plnovous, může dostat pokutu. Ta může v přepočtu dosahovat až dvou a půl tisíce korun, což v Sýrii není zrovna málo. Rakkáwí ovšem přiznává, že dost záleží na tom, koho člověk potká. V některých případech prý policisté řeší „prohřešky“ obyvatel jen domluvou.
S tím souvisí i další skutečnost, kterou Rakkáwí popsal. A sice, že Islámský stát – tak jako většina totalitních režimů –, nechává na pokoji ty, kdo „drží ústa a krok“. „Pokud se řídíte pravidly Daeše a sklopíte hlavu, nikdo vás nebude obtěžovat,“ cituje server Yahoo News Rakkáwího slova. Tyto „výhody“ ovšem neplatí pro ty, kdo jsou ve zvrácených představách islamistů určení k likvidaci – homosexuálové, Kurdové, Jezídé… Samotné slovo „Daeš“ představuje zkratku ISIL v arabštině.
Kromě radikálů, kteří pochází z Iráku a Sýrie, se do Rakky „slétly“ i tisíce dalších, kteří pocházejí ze zahraničí. Ti prý mají ve městě výsadní postavení a s běžnými Syřany jednají jako s méněcennými. O tom svědčí i to, že zahraniční bojovníci si mohou užívat bezplatnou zdravotní péči, zatímco místní lidé musí za ošetření platit.