BMW X4 M40i xDrive: Další z řady podivností
BMW X4 M40i xDrive
BMW v posledních letech natolik rozvinulo svou modelovou paletu, že vznikají i často zcela podivné výtvory. Jednou z nich BMW X4, které jsem vyzkoušel se silným benzinovým motorem a emkovými doplňky. Koho to může oslovit?
O tom, kam BMW s crossoverem X4 míří, může mnohé napovědět i fakt, že se vyrábí v USA, konkrétně v Jižní Karolíně. Tamní zákazníci jsou možná zvyklí na ledascos, ale co tento vůz řekne evropské klientele? To se pokusím zjistit…
X4 je postavené na základě modelu X3 a tržně je logicky posazeno pod X5. A přitom je vlastně jakousi trochu „vyfouklou“ X6. Jestli se v tom už teď ztrácíte, neděste se, víc už toho nebude – snad jen kromě faktu, že je na trhu dva roky a jeho prodeje zejména v prvním roce překonaly očekávání. Ano, také se tomu divím, protože na „budgetovou X6“ koukám skrz prsty od první chvíle, co jsem od ní převzal klíče. Ovšem jak je vidět, mé osobní názory nekorespondují s většinou, která doslova dychtí po nejrůznějších crossoverech a SUV vozech, které v drtivé většině případů nejsou ani praktické, natož krásné či jiným způsobem zajímavé. A pak je tu otázka ceny…
Nádherný projev motoru
Zatímco šestiválcové BMW X6 35i (306 k) koupíte s daní za 1 848 600 Kč, X4 se stejným motorem stojí ve verzi Advantage 1 613 300 Kč a ve verzi Sport dokonce 1 739 400 Kč. Verze X4 M40i je s cenou 1 892 800 Kč za sériový vůz už dost drahá hračka, překonávající cenou sice slabšího, ale většího sourozence. Hlavním konkurentem je podobná kreace SUV, které by chtělo vypadat jako kupé, od Mercedesu. Jmenuje se GLC a obecně je levnější než BMW. Vrcholná verze GLC 43 AMG s výkonem 367 koní je i malinko výkonnější. Ale v zásadě jde o srovnatelné modely. Mercedes si za své „kupé SUV“ účtuje 1 793 220 Kč, tedy o zhruba sto tisíc méně než v případě mnichovské konkurence.
Jestliže vrcholem nabídky v BMW X3 je verze 35i, Sports Activity Coupé (jak samo BMW X4 popisuje) má i verzi M40i s designem M Performance a řadovým šestiválcem naladěným na 360 koní. Původ vzniku v divizi M připomíná agresivnější design vnějších i vnitřních doplňků. Nejdřív se podíváme na zmíněný motor.
Využívá pouze jedno turbodmychadlo twinscroll a kromě řady technologií i přímé vstřikování paliva. Maximální výkon 360 koní koresponduje s točivým momentem 465 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1350 až 5250/min. Upřímně řečeno, motor je skvělý. Ostatně kdo by od výkonného řadového šestiválce, který pod kapoty BMW patří tradičně, čekal něco jiného? Současná technologie přeplňování je natolik propracovaná, že téměř necítíte turboefekt. Agregát jde rychle do otáček a roztočené turbodmychadlo žene na všechna kola (ani zde nechybí pohon všech kol xDrive) drtivý příval točivého momentu, samozřejmě za doprovodu vybroušeného zvuku sportovního výfuku. Dynamika je víc než dostatečná a pokud se necháte unést, zastaví vás až omezovač ve 250 km/h. Zrychlení na 100 km/h zabere pouhých 4,9 s. BMW slibuje průměrnou spotřebu 8,6 l/100 km a pravdou je, že se dá jezdit i za 9 l/100 km. To byste se ale ochudili o nádherný projev motoru…
Praktické auto
Důležitá je ovšem i hmotnost vozu. V případě X4 M40i činí nemalých 1840 kg, což je patrné zejména v zatáčkách. Obratnost a rychlé přenosy váhy nejsou disciplínou, ve které by crossover exceloval, ačkoliv sofistikovaný podvozek dělá, co může, aby řidičovi pocity vylepšil. Runflat pneumatiky mi tentokrát příliš nevadily, komfort podvozku byl na dostatečné úrovni i na zvlněných či rozbitých českých okreskách. Vůz rozhodí tradičně pouze výrazné příčné spáry. Podvozek je fajn, ale větší výkon už by asi zvládal těžko – i při využití potenciálu motoru jsem zažil přetáčivé chování na výjezdech ze zatáčky. Pochvalu zaslouží silné a dobře dávkovatelné brzdy, kterým ani po delší ostřejší jízdě vůbec nevadne účinek.
Jsem zvyklý si v autě připojovat telefon. Systém v BMW funguje jako ve většině ostatních, akorát s mým starším iPhonem 4S měl trochu problém a občas vypadlo spojení, které se následně těžko obnovuje. To by chtělo vychytat. Naopak výhodou BMW jsou komplexní služby ConnectedDrive, které umožňují využití řady aplikací, online zpravodajství a mnoha dalších funkcí. Pro nové zákazníky jsou v prvních letech předplaceny a fungují na základě spárování s chytrým telefonem (pomocí bluetooth). Jsou tedy v podstatě jeho „prodlouženou rukou“ v automobilu s tím, že nabízejí mnohem víc funkcí a možností. A fungují velmi dobře.
U řízení hodně záleží, jaký mód zvolíte u voliče jízdních režimů. Pokud pojedete v komfortním (Comfort) nebo úsporném (Eco) režimu, je vláčné a nezáživné. V případě módů Sport nebo Sport+ je samozřejmě tužší, ale zpětnou vazbu stejně přináší pouze minimální.
Poslední odstavec věnuji praktičnosti. Výhled z vozu je díky vyšší pozici dobrý, ale při parkování je nutné využít asistenty, neboť zadní část je trochu nepřehledná. Čtyři cestující mají nečekaně dostatek prostoru, ty vpředu potěší dobře tvarovaná, pevná sedadla, řidiče pak nový volant (nyní téměř ve všech BMW), který je ale posetý někdy trochu nelogicky uspořádanými tlačítky. Zavazadelník s pravidelným tvarem a objemem 500 až 1400 litrů při sklopených opěradlech je víceméně dostatečný pro různorodé aktivity. To nejsou vůbec špatné hodnoty, jak by se mohlo na první pohled znát. BMW X4 se nakonec ukazuje jako celkem praktické auto, odpovídající v tomto ohledu vozům střední třídy. To jsem nečekal.
Plusy:
Motor, dynamika, převodovka, interiér a prostor
Minusy:
Vysoká cena, příplatky, těžkopádnost, nepřehlednost karoserie
Verdikt:
BMW X4 je skutečně podivné auto. Hybrid, který vznikl na základě požadavků doby. Není tím ani tím, patří někam mezi kategorie, které už se dávno prolnuly, a nevím, jestli to je ku prospěchu věci. Jako auto funguje, ale to víceméně všechny produkty M Performance. Jenže nevím, kam ho zařadit a nenapadá mě důvod, proč o něm uvažovat. Navíc stojí dost peněz, za které se dá koupit „normálnější“ auto.