Volkswagen Variant GTD: Povedené auto, se kterým vás bude cestování bavit

Volkswagen

Volkswagen Variant GTD: Povedené auto, se kterým vás bude cestování bavitAUTO TEST 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

VW Golf je povedené, oblíbené auto, zastupující v rodině řadu rozličných rolí. Jeho praktičtější verze se prodává pod označením Variant. A nejzajímavější je model GTD, který pod kapotou skrývá výkonný motor TDI a dokáže v ledasčem překvapit.

Efektně působící zevnějšek, krásný, ale i praktický interiér a k tomu silný naftový motor. To je kombinace, která nahrává rodinnému využití. Volksagen nabízí své kombi (Variant) v řadě GTD, přičemž se jedná o nejsilnější naftovou motorizaci, nabízející výkon 184 koní, spojenou s velmi dobrou vnitřní výbavou.

Základní cena 698 900 Kč (v manuální verzi) sice moc neodpovídá pojmu lidové auto, ale Golf GTD skrývá mnohem víc, než na první pohled vypadá – a navíc je obratnější než model Passat. Základem je celá paleta elektronických bezpečnostních pomocníků včetně sady airbagů a různé doplňky sledující například únavu řidiče, za samozřejmost považuji dnes u nižší střední třídy také dálkový centrál, automatickou klimatizaci, dešťový senzor, elektrická okna či mlhovky. GTD má navíc tempomat, 17palcová kola, krásné kárované čalounění sportovního interiéru Clark a konečně elektronickou uzávěrku diferenciálu XFS či o 15 mm snížený sportovní podvozek.

Rychle se sžijete

Usedám do perfektně tvarovaných sedadel, vynikajícím kromě tvaru také zmíněným retro čalouněním. Nohy nacházejí ocelové pedály, ruce svírají řadicí páku a sportovní volant. Je čas stisknout startovací tlačítko. Při prvním ježdění si opět připomínám, jak je současný Golf dobré auto. Všechno funguje v příjemném souladu, rychle se sžíváme. Ergonomie interiéru zaslouží pochvalu, v golfu je všechno tam, kde má být – dokonce i infotainment systém na příplatkovém osmipalcovém displeji se ovládá intuitivně a je velmi rychlý (včetně navigace). Rozhlédnu se po autě. I vzadu se dospělému člověku sedí zcela přirozeně a pohodlně. Místa je akorát pro nohy i hlavu. A zavazadelník: snadno přístupných 605 litrů splní s přehledem běžná očekávání a zřejmě je i překoná. A pokud potřebujete převést něco většího, snadným sklopením sedadel získáte dokonce masivních 1620 litrů. Navíc je po celém autě chytře rozmístěna řada odkládacích prostor, takže z hlediska rodinné využitelnosti nelze než chválit.

To už konečně vyrážíme na delší cestu mimo Prahu. První zkouškou je dálniční tempo. Zrychlit na maximálních 130 km/h je otázkou několika vteřin, GTD masivně akceleruje za doprovodu bručivého zvuku. Výkon 184 koní je k dispozici od 3500/min, ale co je podstatnější, již od 1750/min mám pod nohou celých 380 Nm točivého momentu. V praxi to znamená, že GTD zrychlí na stovku za 7,9 s a pokud máte prostor, rozjede se až na 231 km/h. Čím jedu dál, tím víc mě vrcholná naftová verze překvapuje. Má skvělé řízení, přesné, citlivé, přirozené. Dále snížený podvozek – i když byla testovaná verze vybavena efektními 18palcovými koly, zcela nenuceně polyká české nerovnosti. Navíc vůbec nemám pocit, že by podvozek nějak trpěl, naopak – je cítit, jak všechna kola pracují a celek skvěle funguje. K tomu se přidávají velmi dobře dávkovatelné, účinné brzdy.

Pohoda i s dětmi na palubě

Je příjemné zjistit, že i když je GTD jakousi sportovnější verzí, podvozek není zbytečně tvrdý – i s dětmi na palubě je jízda pohodová. Motor zaslouží jen chválu. Jeho zvuk je sytý, nikoliv chrochtavý, má solidní zátah z nízkých otáček a masivně zrychluje vůz ve středních otáčkách. Zejména pružné zrychlení například při nájezdu na dálnici bere dech, podobně jako síla při výjezdech ze zatáček. Zde by měla pomáhat elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, ale svou práci bohužel trochu fláká. Není nad mechanický samosvor, náhražky (někdy lepší, jindy horší) jsou pořád jen náhražky. Věřím, že mechanický samosvorný diferenciál by autu prospěl a posunul ho ještě na vyšší úroveň. Řazení manuální převodovkou má jasně definované dráhy, jen malinko zadrhává při přechodu přes neutrál. Na to už jsem u VW zvyklý, není to žádný problém. Vůz umí skvěle maskovat svou hmotnost, která činí 1475 kg. Vůbec jí na sobě nedává znát a v zatáčkách je tak radost prohánět daleko „sportovnější“ modely.

Infotainment
Pokud si připlatíte 53 900 Kč, získáte navigační systém Discover Pro. Ten vyniká osmipalcovým barevným displejem (samozřejmě dotykovým), osmi reproduktory, přehrávačem DVD, sloty na SD karty či USB a 64 GB harddiskem. Nechybí hlasové ovládání, hands-free Bluetooth, AUX a navigační data na interním disku. Novinkou jsou podpůrné systémy a aplikace pro různé mobilní telefony, které v sobě kombinují řadu užitečných funkcí (MirrorLink, Car-Net, Guide & Inform). Ne vždy bych se rozhodl připlatit si tolik peněz za navigační systém, ale v tomto případě ho mohu jen doporučit, funguje skvěle – zadání cíle je otázkou okamžiku, mapy a trasy jsou přehledné a navíc doplněné 3D zobrazením známých budov. Aktualizace na tři roky zdarma jsou součástí ceny.

Po delší cestě se pozastavuji nad dosavadními jízdními náklady. Dvoulitrové TDI má sice skvělý výkon, ale dojem na vás udělá i jeho spotřeba. Při ostré jízdě si řekne kolem 6 až 7 l/100 km, při normálním ježdění se v pohodě dostanete pod 5,5 l/100 km. Pokud se budete hodně snažit, srazíte spotřebu i pod 5 l/100 km, což považuji za skvělé.

Po delší době jsem objevil auto, u kterého mi nevadí, že jezdí na naftu. Nevadí mi ani, že se jedná o kombi – dokážu si zcela upřímně představit, jak v pohodě splní roli prvního auta v rodině typu 2+2. A nahradí i větší Passat. Samozřejmě, že si můžete vybrat i slabší, „normálnější“ verzi. Ale já doporučuji si GTD určitě vyzkoušet. Je velmi dobře naladěné, má lepší jízdní vlastnosti než běžné modely, je obratnější než větší auta a vypadá velmi efektně.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, výkonný a úsporný motor, praktičnost, intuitivní ovládání, dynamika

Minusy:

Trochu vyšší cena verze, nepřesvědčivé chování systému XDS

Verdikt:

Rodinné cestování vás bude bavit. Nikdy bych nečekal, že to řeknu o naftovém kombi, ale GTD Variant je prostě povedené auto. Nezničí vás náklady, vše se do něj vejde a vypadá velmi dobře. Připlatíte za něj, ale výbava je velmi rozsáhlá a za jeho schopnosti to stojí.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články