Rozšířený Panamský průplav bude otevřen v květnu
Mamutí dopravní stavba
Nová část Panamského průplavu, která se začala stavět v roce 2007, by měla být slavnostně otevřena letos v květnu. Oznámil to o víkendu panamský prezident Juan Carlos Varela. Rozšíření průplavu, jímž nyní proudí asi šest procent světového obchodu, mělo být hotovo již v roce 2014 ke 100. výročí vzniku stavby. Modernizace kanálu umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou, díky čemuž se očekává ročně až dvojnásobné množství přepraveného nákladu.
„Někdy v květnu 2016 se naše země stane dějištěm velké mezinárodní události – inaugurace rozšíření kanálu, které se zúčastní velké množství hlav států a oficiálních delegací,“ oznámil prezident Varela. Zároveň ale ve své řeči v parlamentu vyzval smluvní strany výstavby kanálu, aby skončily s mediálními přestřelkami a legislativními spory a umožnily dokončení díla.
Rozšíření Panamského průplavu, které celkově vyjde podle provozovatele kanálu na 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard Kč), mimo jiné zlevní dopravu asijského zboží na východ USA a poskytne Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě a dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nebudou muset obeplouvat jižní Ameriku kolem Hornova mysu.
Nyní Panamským průplavem propluje loď o nosnosti nejvýše 79.000 tun, nově to má být až 170.000 tun. Komory nových zdymadel budou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší lodě – takzvané post-panamax lodě, jež pojmou až 14.000 kontejnerů. Nyní je ročně přes Panamský průplav přepraveno asi 310 milionů tun nákladu, nově počítá provozovatel kanálu až s dvojnásobkem.
Konsorcium stavebních firem GUPC, v čele se španělskou společností Sacyr, se stále pře s panamským státním Úřadem pro Panamský průplav (ACP) o doplatky za zvýšené náklady výstavby. Sdružení firem, které dále tvoří italská Impregilo, belgická Jan de Nul a panamská Cusa, zvítězilo v konkurzu na výstavbu s cenou 3,2 miliardy dolarů (asi 80 miliard Kč). Později ale náklady navýšilo celkem o asi 1,6 miliardy dolarů. Několikrát se kvůli sporům výstavba zastavila.
Podle nynějšího vyjádření vedoucího ACP Jorgeho Quijana by mělo být dílo dokončeno někdy ve druhém trimestru tohoto roku. „Jedna věc je inaugurace a druhá uvedení do komerčního provozu,“ dodal Quijano. Loni v dubnu dělníci instalovali poslední ze 16 obřích vrat plavebních komor a otevřeli tak cestu k nejkritičtější fázi projektu – napouštění vody. Při té příležitosti oznámila panamská vláda jako datum otevření kanálu 1. duben 2016.