Za nedokončený film utratili 240 milionů. Státní fond posílá policii
Nejdražší český film
Znalecký posudek k filmu Poslední z Aporveru předpokládá, že došlo k dotačnímu podvodu ze strany společnosti Actor‘s Runway Agency, za níž stojí režisér Tomáš Krejčí a producent Jiří Košťál. Státní fond kinematografie předává problémový projekt k prošetření finanční správě a policii.
„Můžeme jen do účetnictví, které souvisí přímo s penězi z fondu. I proto se obracíme na policii, která bude mít přístup k účtům ostatních firem, koproducentů a dalších třetích stran,“ řekla pro ECHO24.cz ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.
Dále čtěte: Nejdražší český film: 240 milionů. Fond šetří, kam šly peníze
Celkový rozpočet fantasy Poslední z Aporveru převyšuje 240 milionů korun, z fondu pochází téměř 47 milionů. Dotace činila 10 milionů korun (poslední splátku milion korun už fond tvůrcům nevyplatil), v letech 2010 až 2012 společnost Actor‘s Runway Agency dostala celkové pobídky 37 770 900 korun. Tato suma se vypočítává jako 20 procent z českých uznatelných nákladů, které produkční společnost vykázala ve výši 188 853 976 korun. A právě to údajně v porovnání s předloženým materiálem nehraje, fond si tak nechal vypracovat znalecký posudek z FAMU.
Obsahuje doporučení, aby fond „inicioval kontrolu orgány finanční správy z důvodu podezření z porušení rozpočtové kázně a aby podal trestní oznámení za účelem zjištění, zda v souvislosti s čerpáním pobídek podle Programu nedošlo k trestněprávnímu jednání vykazováním fiktivních uznatelných nákladů.“ Fond se doporučením bude řídit.
Do uznatelných nákladů se započítávají výdaje za dodávky zboží a služeb přímo souvisejících s realizací filmu a zakoupených v České republice od firem, které mají sídlo, místo podnikání nebo trvalý pobyt a daňový domicil na území České republiky. Spadají sem nejrůznější aspekty filmové výroby: například speciální efekty, práce maskérek nebo nákup dřeva na výrobu dekorace.
Film měl být původně hotový v roce 2011, ale premiéra se neustále odkládala, a s tím rostl i celkový rozpočet výrobních nákladů. V roce 2009 narostl z 63 milionů na 78 milionů, o rok později to bylo přes 104 milionů korun, v roce 2011 už 208,6 milionu, až se předloni zastavil na částce 241 048 633 korun. Nakonec Rada Státního fondu kinematografie v polovině roku 2013 neschválila další žádost tvůrců o posunutí termínu premiéry a společnost Actor‘s Runway Agency tedy v červenci předložila výsledek, který podle Fraňkové absolutně nevyhovoval.
Dále čtěte: Rozhovor s režisérem Krejčím
„Přestože dle jeho (Krejčího – pozn. red.) dřívějších tvrzení je již „hotovo 53 minut filmu“, prezentovaná „konečná“ podoba filmu tomu ani zdaleka neodpovídá a produkční hodnota předloženého materiálu velmi zásadně neodpovídá uznatelným nákladům, které žadatel vykázal Ministerstvu kultury pro účely výpočtu pobídky,“ píše se v tiskové zprávě na internetových stránkách fondu. Dále se uvádí, že „chybí trikové vrstvy, barevné korekce, film je bez finálního mixu zvuku, bez zvukových efektů, pomocné dialogy se dublují s postsynchronními.“
Fraňková chce případem Posledního z Aporveru poslat vzkaz i dalším žadatelům o dotace a pobídky. „Nemyslete si, že jsme jen banda úřednických jelimanů. Fond má teď k dispozici o něco více lidí, kteří se můžou zabývat kontrolou peněz, které rozdáváme tvůrcům. Budeme předcházet dalším podobným projektům.“
Režisér Tomáš Krejčí řekl v rozhovoru pro ECHO24.cz, že problémy filmu začaly zhruba před dvěma lety, kdy slovenský koproducent Marek Veselický a jeho společnost Farbyka přestali plnit své závazky. „Veselický inkasoval prostředky přidělené na výrobu našeho filmu od Slovenského audiovizuálního fondu, které ale nikdy do výroby filmu neposkytl. Evidujeme z jeho strany nedoplatek na koprodukční smlouvě přes 8 milionů korun,“ řekl Krejčí.