Marketéři chtějí zamezit kampaním v Babišově stylu: „Prchal je jen symbol“

POLITICKÉ PR

Marketéři chtějí zamezit kampaním v Babišově stylu: „Prchal je jen symbol“
Babišovy billboardy před druhým kolem. Foto: Tomáš Zdechovský / KDU-ČSL
1
Domov
Sdílet:

U českých marketérů je živo. Mnohým z nich se totiž nelíbila kampaň Andreje Babiše před druhým kolem prezidentské volby, během níž vytáhl kritizované billboardy o hrozbě války. Sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC) kvůli nim vyloučilo ze svých řad Babišova známého marketéra Marka Prchala. Podle oslovených odborníků je šéf sociálních sítí hnutí ANO spíš jen špičkou ledovce, kauza ale může nastartovat změny v oblasti politického PR.

Babiš, který se ve druhém kole utká s bývalým vysokým představitelem NATO generálem Petrem Pavlem, čelil kritice za billboardy s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš.“ Kritici mu vyčítali, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem „Generál nevěří v mír“ s dovětkem „Volte mír. Volte Babiše“.

Podle marketérů Babišova kampaň značně přesahuje etické hranice. „Používat, a k tomu ještě zcela bezostyšně a účelově, marketing a reklamu k šíření lží, strachu a štěpení společnosti je nejenom amorální, ale zároveň i nebezpečné pro budoucí směřování oboru,“ uvedl předseda ADC David Suda. „Jsme přesvědčeni, že způsob jakým byla vedena tato prezidentská kampaň, by tolerován být rozhodně neměl,“ doplnil.

Vliv na voliče

Experti mají za to, že význam Marka Prchala a jeho vyloučení ze sdružení marketérů pro běžného voliče není nijak velký. „Myslím, že vliv to bude mít minimální. Pokud lidé volili Andreje Babiše v minulosti a věděli vůbec o tom, že nějaký Marek Prchal existuje, byli s tím patrně srozuměni. Mnohem pravděpodobnější je, že o existenci takového člověka neví,“ řekl pro Echo24 Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

„Myslím si, že Marek Prchal je jen symbol a že těch lidí je víc. Voliče to v žádném případě neovlivní,“ potvrzhuje Denisa Hejlová z katedry marketingové komunikace na Univerzitě Karlově.

Změna pravidel

Oba se nicméně shodují na tom, že se pravidla pro politické kampaně musí změnit. „Byla bych ráda, kdyby toto nebyl jen nějaký předvolební afekt, ale konečně se u nás nastartovala diskuze o etice v politickém marketingu, která tu dlouho nebyla,“ míní Hejlová

„V České republice neexistuje skoro žádná regulace, jsou jen finanční limity na kampaň, které se dají jednoduše obcházet a nějaké zmínky v zákoně o tom, že se má vést kampaň čestně a nemá se lhát. To jsou extrémně vágní definice. Nastavit to nějak rozumně v zásadě nejde,“ popisuje Komínek.

Podle expertky na politický marketing z Karlovy univerzity je teď v zájmu PR pracovníků něco udělat. „Nastavení nějakých etických hranic bude fungovat jen tehdy, když se ho budou účastnit ti, kdo ho reálně dělají, a to není jen Marek Prchal. Je to na té komunitě a na její odpovědnosti. Ať se zapojí do té debaty, sednou si k jednomu stolu. Mají velkou odpovědnost a veřejnost už volá po nějaké regulaci,“ doplňuje.

A marketéři už odborníky vyslyšeli. Členové ADC se totiž zavázali k sestavení etického kodexu politické reklamy. Chtějí, aby byly odborně definovány hranice čestného a poctivého marketingu politických kampaní.

Přímo Babiše pak kritizoval Asociace public relations (APRA). Podle ní prezidentská kampaň neúspěšného kandidáta a předsedy hnutí ANO porušovala veškeré etické zásady komunikace. „Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel – tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO,“ uvedl předseda APRA Patrik Schober.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články