Praha 5 si stěžuje na nadměrný hluk kvůli letadlům. Rozdáme přes 10 milionů, tvrdí letiště

PROBLÉMY KOLEM LETIŠTĚ

Praha 5 si stěžuje na nadměrný hluk kvůli letadlům. Rozdáme přes 10 milionů, tvrdí letiště
Letiště Václava Havla zaplatí přes 10 milionů korun jako kompenzace za nadměrný hluk a emise kvůli zvýšenému leteckému provozu. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Sdílet:

Pražské letiště se nachází uprostřed modernizace hlavní dráhy, což je trnem v oku na jihozápadě Prahy. Letadla kvůli tomu využívají vedlejší ranvej, která změnila letecký provoz a zatížila především občany z Prahy 5. Smíchovská radnice si stěžuje na nadměrný hluk a zvýšení emisí kvůli nadměrnému letovému provozu. „Jsme si vědomi, že provoz nyní zasahuje značnou část obyvatel. Proto se zástupci daných lokalit jednáme o výši daru, a to nad rámec legislativy. Celkem rozdáme přes 10 milionů korun,“ řekla mluvčí pražského letiště Denisa Hejtmánková deníku Echo24.

Uzavírka hlavní dráhy začala na konci března a potrvá do poloviny srpna. Modernizace se podle informací letiště týká především infrastruktury v okolí dráhy a pojezdových drah. Kvůli nutnosti využívat vedlejší dráhu nyní letadla létají nad hustě osídlenými částmi metropole, Kladna a okolních částí Středočeského kraje.

Radnice Prahy 5 chce po Letišti Václava Havla kompenzace za zvýšený letový provoz, uvedl dříve mluvčí městské části Marcel Pencák. Rada Prahy 5 pověřila místostarostu Davida Duška (STAN), aby s letištěm jednal, stejně tak bude jednat se Středočeským krajem a Prahou 6.

Lidé hlavně z Barrandova, Hlubočep, Starých Butovic, Jinonic a Motola nyní podle zástupců Prahy 5 čelí většímu hluku a emisím. Trvalým řešením bude podle místostarosty Duška až plánované vybudování paralelní dráhy. „Aktuálně se maximálně můžeme snažit vliv minimalizovat. Projednával jsem s letištěm, že umožní-li to řízení letového provozu a bezpečnostní parametry, přistává se a vzlétává směrem na Kladno, to znamená ne na Prahu 5. Ale to lze jen v nočních hodinách,“ uvedl.

Granty, které letiště poskytuje na kompenzační opatření pro obyvatele dotčené letovým provozem, nepovažuje za dostatečné. „Pro občany Prahy 5 není jiné řešení než paralelní dráha,“ uvedl místostarosta. Doplnil, že pro radnici je podmínkou její výstavby závazek, že mezi půlnocí až 5:30 nebude na letišti přistávat ani vzlétat žádné letadlo.

Mluvčí pražského letiště Denisa Hejtmánková poznamenala, že se veškerý provoz musel přesunout na vedlejší dráhu. „Nešlo vzhledem k vybavení vedlejší dráhy vybrat jiné období, než od března do srpna. Není totiž přizpůsobena na vzlety a přistání za snížené viditelnosti – tedy zejména při mlhách,“ uvedla mluvčí pro deník Echo24.

Podle mluvčí letiště jednalo se zástupci dotčených lokalit. „Vždy jsme se setkali s pochopením. Stejně tak probíhalo jednání také s Prahou 5. Nutno podotknout, že nic neporušujeme, a nevzniká nám tak nárok na poskytování kompenzací. Vedlejší vzletová a přistávací dráha je plnohodnotnou dráhou a letiště je oprávněné ji používat,“ řekla redakci Hejtmánková.

Letiště si je zároveň vědomé toho, že provoz zasahuje značnou část obyvatel. „Hluk z leteckého provozu pečlivě měříme, výsledky zveřejňujeme. Nicméně jsme si vědomi, že provoz nyní zasahuje značnou část obyvatel. Proto se zástupci daných lokalit jednáme o výši daru, a to nad rámec legislativy. Celkem rozdáme přes 10 milionů korun,“ doplnila.

Letiště nedávno zahájilo přípravné práce směřující k celkové modernizaci a zvýšení kapacity, což zahrnuje i plánovanou stavbu nové ranveje paralelní k nynější hlavní dráze. Zahájení stavby letiště plánuje po roce 2030, letos chce požádat o stavební povolení. Záměr v minulosti čelil kritice, vznikla proti němu petice a odmítli ji starostové Lysolají, Nebušic a Suchdola, zástupci České zemědělské univerzity (ČZU), pražští senátoři či trojská zoo. Podle zástupců letiště má nová dráha především umožnit navýšení kapacity letiště ve špičkách a zároveň uzavření letiště v noci.

Masivní přestavba letištního areálu za 33 miliard korun se netýká pouze výstavby další přistávací dráhy, ale modernizace celého letiště. Letiště Václava Havla plánuje postavit několik nových parkovacích domů, plošná parkoviště a zrekonstruovat a rozšířit oba terminály. Kromě toho se ruzyňské letiště propojí se železnicí a vznikne zde i železniční stanice.

Plánovaná přestavba s cílem zdvojnásobit letištní kapacitu čelí kritice ze strany občanů z okolních obcí a městských částí. Orgány i jednotlivci z těsného sousedství kritizují především to, že dojde ke zvýšení už tak silného hluku, znásobení emisí a propadu cen nemovitostí v okolí. Místní dále tvrdí, že zdvojnásobení pražského letiště bude mít negativní dopad na životní prostředí a spekuluje se i o pochybných developerských zájmech.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Konec „šmírování“ na pražském letišti? Policie upravila kvůli regulaci AI kamerový systém

Přípravné práce kromě úprav a rekonstrukcí příjezdových cest zahrnují například výstavbu nového kolektoru, tedy kabelovodu, či trafostanice k posílení příkonu elektrické energie na letiště. Zároveň pokračuje výstavba paralelní dráhy, po jejímž zprovoznění se opravy či úpravy dráhového systému budou řešit mimo hustě osídlené oblasti Prahy a Středočeského kraje, uvádí letiště v prohlášení.

Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o 18 procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články