Dopravní peklo v Praze. Stavba tramvaje z Václavského náměstí omezí magistrálu i MHD

DOPRAVA V PRAZE

Dopravní peklo v Praze. Stavba tramvaje z Václavského náměstí omezí magistrálu i MHD
Začala stavba tramvajové trati z Václavského náměstí na Vinohrady. Foto: Adam Opatrný / Echo24
13
Domov
Viktor Horák
Sdílet:

Praha zahájila stavbu nové tramvajové trati mezi Vinohradskou ulicí a Václavským náměstím. To znamená, že by se pražští řidiči měli připravit na letní dopravní peklo v centru Prahy. Stavební práce budou trvat asi 20 měsíců a skoční v polovině roku 2027. V sobotu 15. června odstartuje výstavba nové tramvajové trati, která po více než čtyřiceti letech opět spojí horní část Václavského náměstí s Vinohradskou ulicí. Stavba si však vyžádá řadu omezení, včetně zúžení magistrály, bourání mostu a dlouhodobého přerušení provozu tramvají mezi I. P. Pavlova a Muzeem.

Výluky a omezení zasáhnou zejména cestující MHD. Od 14. června bude na téměř tři roky přerušen provoz tramvají mezi I. P. Pavlova a Muzeem. Krátkodobě o víkendu bude výluka zasahovat až na Floru. Linka 11 bude vedena přes Náměstí Míru a linka 13 bude jezdit mezi Olšanskými hřbitovy a skončí na Muzeu. Zhruba od poloviny července do konce března příštího roku auta budou jezdit v Legerově po přeložce pouze ve dvou pruzích namísto nynějších tří, uvedl Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Tramvajová trať byla na stejném místě zrušena v 80. letech, teď se vrací. „Prakticky ihned po zrušení tratě se ukázalo, že metro je sice skvělé pro cestování na delší vzdálenosti, ale místní veřejná doprava v centru města se zrušením trati na Václavském náměstí zhoršila,“ vysvětlil Jan Šurovský z Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Podle něj chybělo přímé propojení horní části náměstí s Vinohrady nejen v běžném provozu, ale i při výlukách.

Výstavba nové trati začíná v úseku mezi starou a novou budovou Národního muzea, kde již od roku 2018 existoval osmdesátimetrový segment kolejí. Celkem bude nově vznikající spoj měřit zhruba 400 metrů, přičemž překoná Legerovu ulici (magistrálu) a napojí se na stávající koleje ve Vinohradské a Škrétově ulici. Stavba má být dokončena v polovině roku 2027.

Výluky:
Od 14. června do odvolání bude přerušen provoz tramvají mezi zastávkou I. P. Pavlova a Muzeum.
Od 14. června do pondělí 16. června bude přerušen provoz tramvají mezi zastávkami I. P. Pavlova - Muzeum - Flora.

Součástí projektu je také rozsáhlý zásah do dopravního uspořádání. Technická správa komunikací (TSK) začne bourat mostní konstrukci a podchod pod Legerovou ulicí. Kvůli tomu bude magistrála dočasně přeložena na místo současné tramvajové trati a zúžena na dva jízdní pruhy. „Prostory bude nutné částečně zbourat a částečně zalít drenážním betonem. Zároveň budeme bourat podchod, ze kterého zbydou pouze části, které budou sloužit jako zázemí pro zahradníky a pro údržbu a správu parku,“ uvedl náměstek ředitele TSK Josef Richtr. Podle něj vyjdou práce, které správa realizuje, na 40 milionů korun.

SOUVISEJÍCÍ: Pozor na cestu do Chorvatska a Itálie. Rakušané vás pokutují za objíždění kolon na dálnicích

Pro chodce zůstane zachován přechod u muzea, otevřený v roce 2021, podchod zcela zanikne. Cena výstavby přesáhne 224 milionů korun bez DPH, přičemž projekt je podpořen evropskými fondy. Souběžně se pracuje i na tramvajové trati přímo na Václavském náměstí. Tam stavba začala už v červnu loňského roku a dosud si vyžádala investici 1,24 miliardy korun. „Aktuálně nejsou zastávky bezbariérové a celá oblast působí nepřehledně – to se teď zásadně změní,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Po dokončení se cestující mohou těšit na tři nové tramvajové zastávky a dvě kompletně zrekonstruované. Zastávky budou prostornější, přehlednější a plně bezbariérové. Tramvaje se na Václavské náměstí vrátí po několika desetiletích. „Cílem je, aby celé nové propojení mohlo začít fungovat naráz,“ dodal Šurovský. Nově vzniklé spojení slibuje v budoucnu atraktivní trasy. Jedna linka propojí Újezd, Národní třídu a Lazarskou ulici s Vinohradskou přes Václavské náměstí, druhá linka spojí Vršovice s náměstím Republiky a možná i se Strahovem, třetí linka propojí I. P. Pavlova s centrem města a Václavským náměstím.

Stavbu na Václavském náměstí zahájil DPP na konci loňského června. Náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé trati od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun. Kromě kolejí práce zahrnují i rekonstrukci stropních desek stanice metra Muzeum a úpravy náměstí, jehož spodní část se již proměny dočkala v minulých letech. Praha si tak po desetiletích čekání znovu přivádí tramvajovou dopravu do samotného srdce města. Cena za tuto proměnu však budou dočasné, ale výrazné dopravní komplikace.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články