Marasmus hradní komunikace. Pavlova kancelář se pouští do války s médii a tápe, jak dál

HRADNÍ KOMUNIKACE

Marasmus hradní komunikace. Pavlova kancelář se pouští do války s médii a tápe, jak dál
Ilustrační snímek. Foto: Pražský hrad
1
Domov
Sdílet:

Kancelář prezidenta republiky Petra Pavla (KPR) a především způsob, jakým komunikuje s okolním světem, se v posledních dnech a týdnech dostává do čím dál tím podivnějších situací. Pražský hrad se jednak pustil do sporu s několika médii, která informují o dění uvnitř, jednak také řeší nedávné personální veletoče v odboru komunikace, které stále mají dopad na chaotickou hradní komunikaci.

Zatím poslední spor se odehrál na pozadí zprávy o výjimce z připravovaného zákona o lobbingu. Například deník Právo totiž informoval, že o ni žádala současná prezidentská kancelář pod vedením Jany Vohralíkové. V takovém případě by ve veřejném registru nebyly vedeny její schůzky s lobbisty a dalšími lidmi, s nimiž by se setkala.

Hrad to nicméně popřel, podle něj o výjimku žádala už minulá administrativa Miloše Zemana, tedy kancléř Vratislav Mynář. Na to deník Právo reagoval tím, že podle dostupných údajů žádost letos na jaře opakovalo i nynější obsazení kanceláře. Pražský hrad nicméně trvá na svém. „Zákon o lobbingu ještě neprošel legislativním procesem, takže žádné výjimky ještě neplatí. O výjimku žádalo minulé vedení KPR. Současné vedení KPR o výjimku neusiluje,“ uvedla Eva Hromádková z odboru komunikace.

Zákon, jehož cílem má být regulace a legalizace lobbování, má platit od ledna 2025 a jeho přijetí je podmínkou pro vyplacení peněz z Národního plánu obnovy. Norma zavádí registr, v němž mají být kontakty mezi lobbisty a lobbovanými hlášeny.

Podle ministerstva spravedlnosti, pod nějž zákon spadá, by se smyslu legislativy kancléř prezidenta vyhnout neměl. „Na závěr si předkladatel dovoluje poukázat na množství údajných, nicméně značně medializovaných, kauz bývalého vedení Kanceláře prezidenta republiky, které jsou spojované právě i s netransparentním lobbingem. Některá tato podezření byla řešena v rámci vyšetřovací komise poslanecké sněmovny, jiná jsou předmětem činnosti orgánů činných v trestním řízení. Proto se zařazení vedoucích představitelů Kanceláře prezidenta republiky mezi lobbované jeví jako společensky vysoce žádoucí, a to i s ohledem na jeden z cílů navrhované regulace, kterým je snaha o dosažení destigmatizace (transparentního) lobbování v očích společnosti,“ píše se v odpovědi, z níž je patrné, že resort odpovídá už nové kanceláři.

Na opakovaný dotaz už odpovídat nechtěl. „Své stanovisko již ministerstvo spravedlnosti vyjádřilo v připomínkách, dále to není potřeba komentovat,“ uvedl jen mluvčí Vladimír Řepka.

Nový účet

V tu chvíli prezidentská kancelář také znenadání spustila nový účet na platformě X, dříve Twitter, kde tuto informaci rozporovala. Ten nicméně do doby dokončování tohoto textu neměl oficiální označení takzvanou fajfkou a nevedly na něj žádné odkazy z webových stránek Pražského hradu. Vysvětlení přišlo až posléze. „Účet Kancelář prezidenta republiky na platformě X bude součástí oficiální komunikace Hradu, spravuje ho Odbor komunikace KPR,“ vysvětlila Eva Hromádková. Doposud se ale na účtu nacházejí jen dva příspěvky a informace z něj naopak chybí v přehledu tiskových zpráv.

V oblasti prezidentovy komunikace probíhaly v poslední době poměrně výrazné změny. Už nějakou dobu je známo, že z pozice ředitelky odboru i mluvčí zmizely původní tváře, reprezentované především právě mluvčí Markétou Řehákovou. Namísto toho se odboru od listopadu ujal Vít Kolář, který naposledy pracoval v České televizi. Nový Pavlův mluvčí zatím není, přičemž poměrně dlouho trvalo i to, než se na stránkách Hradu projevilo to, kdo teď za prezidenta komunikuje. „Mluvčí zatím nebyl určen, o obsazení této pozice budeme média informovat,“ vysvětluje Hromádková.

Slevili jsme z nároků?

Nedávno se navíc ukázalo, že Lesní správa Lány, podřízená Hradu, nezveřejnila v registru smluv smlouvu na hon, který nedávno v areálu pořádala pro firmu Wood & Company. To přitom požaduje zákon. Stalo se tak až poté, co kauzu zvedl server Seznam Zprávy. Podle něj navíc lov u ředitele Lesní správy Lány zařizoval partner ve společnosti Jan Sýkora, který byl významným sponzorem prezidentské kampaně Petra Pavla.

Podle vedoucího katedry politologie na brněnské Masarykově univerzitě Otto Eibla by komunikace instituce měla být přímočará a jasná. „neměly by na různých kanálech vznikat lapsy, neměly by se komunikovat protichůdné/různé informace,“ uvedl pro Echo24.

Podle něj je nicméně třeba také vnímat to, že sestavit vhodný tým chvíli trvá a že někteří mohou mít přehnaná očekávání. „Nesmíme také zapomínat na to, jak komunikace Hradu fungovala (resp. nefungovala) za éry Miloše Zemana. Na to jsme si zvykli, byť neradi, slevili jsme z nároků, které bychom normálně měli mít. A teď je otázka, jestli naopak neměříme moc přísným metrem,“ dodává.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články