Peugeot 408: Nový francouzský crossover
Peugeot představil nový pětidveřový fastback teprve před rokem a vyrábí ho nejen ve Francii, ale i v Číně. Vývoj vozidla, které patří do segmentu střední třídy mezi modely 308 a 508, stojí na upravené platformě EMP2.
Vnější vzhled také využívá některé prvky z modelu 308, a to konkrétně přední a zadní světlomety nebo design palubní desky. Také pohony jsou podobné – k dispozici jsou dvě možnosti plug-in hybridního systému s výkonem buď 180, nebo 225 koní, základem je tříválec s turbodmychadlem o objemu 1,2 litru s výkonem 130 koní. Pro přenos na přední kola je používána osmistupňová automatická převodovka.
Právě tento základní model jsme se rozhodli vyzkoušet zejména z toho důvodu, že plug-in hybridy považujeme za slepou cestu vývoje. Základní výbava Allure je vlastně dostatečná, následující Allure Pack přidává například 19palcová kola namísto běžných 17palcových, která bychom brali raději (o tom později), a vrcholná výbava GT nabízí ještě například využitelné a funkční Full-LED světlomety, interiér čalouněný kombinací alcantara/látka nebo různé dekorativní prvky a další. V rámci akční ceny je rozdíl mezi základní verzí (780 200 Kč) a výbavou GT (888 300 Kč) pouze lehce přes 100 000 Kč, což není moc.
Plná výbava má samozřejmě výhody z hlediska komfortu a toho, jak hodnotně působí hodně futuristický vnitřní prostor nového Peugeotu 408. Vlastně se nám celý koncept docela líbí, ovšem už po prvních metrech si zase těžko zvykáme na lehké řízení konceptu iDrive i nepříliš líbivou grafiku digitálního přístrojového štítu. Je to taková klasika, podobně jako ovládání základních prvků kombinací lišty (což by šlo) a displeje (to už je horší). Posed za volantem i sedadla jsou fajn, stejně jako dostatek odkládacích míst. Fastback má výhodu výklopné splývavé zádi – která kupodivu příliš nevadí hlavám cestujících vzadu; pod elektricky ovládaným víkem je 536 až 1611 litrů prostoru při sklopených opěradlech zadních sedadel (rovina nevznikne).
Celková hmotnost vozidla činí necelých 1,5 tuny, takže tříválec o objemu 1,2 litru by měl svou práci zvládat celkem v pohodě. Zrychlení na stovku zabere 10,4 s, maximální rychlost je 210 km/h, to jsou průměrné hodnoty. Prudké rozjezdy občas rozblikají kontrolu trakce, když se 230 Nm točivého momentu snaží dostat na přední kola. Osmistupňová převodovka je jen málokdy zmatená. Ale pomalá reakce při rozjezdu je trochu otravná.
Velká kola sice ostře řezanému Peugeotu sluší, ale na běžné české silnice nejsou moc vhodná – zažili jsme opravdu nepříjemné rázy od jednoduchého podvozku. Určitě volte sedmnáctky! Podvozek je průměrný, vpředu pracuje MacPherson, vzadu je částečně nezávislé zavěšení. Když je hladká silnice, jezdí 408 příjemně a po nějaké době si zvykáme i na necitlivé řízení. Jakmile je nutné překonávat nerovnosti, podvozek subjektivně trpí. Vadí nutnost neustále vypínat příliš aktivní bezpečnostní systémy, několikrát nás při běžném klidném ježdění vyděsily. Je nutné klikat na pomalém displeji. Vylepšit by zasloužilo startovací tlačítko, stále je nutné ho mačkat silou, aby reagovalo.
Samotný motor je docela prima, pokud tedy nebudeme hodnotit, že podobně velké auto by v normálních časech mělo aspoň dvoulitr. Tříválec se snaživě dostává do tempa, a jakmile se v 1750 otáčkách roztočí turbo, dá se používat. Důležitá je spotřeba – když jsme se hodně snažili, dosahovala hodnoty kolem 7 litrů na 100 km (výrobce slibuje 6 litrů). To odpovídá jízdnímu stylu a velikosti auta. Samozřejmě že 408 by slušel nějaký moderní turbodiesel, ale ten bohužel v nabídce není, místo toho dostaly prostor plug-in hybridy. Snad ne nadlouho.
Nová 408 je opravdu hezká. Volba karoserie s praktickou výklopnou zádí je pochopitelná, vůz je originální a přitahuje pozornost (zejména s full-LED světly). Může mít docela rozsáhlou komfortní a bezpečnostní výbavu (ač ta je rušivá) a docela dobré audio Focal. Neprodává se za nesmyslnou cenu, jen mu chybí silný vznětový motor.
Plusy:
Praktická karoserie, slušný motor, interiér.
Minusy:
Komfort jízdy na 19palcových kolech, řízení.