Aston Martin: Gentleman i rebel

AUTO

Aston Martin: Gentleman i rebel
Vozy Aston Martin kolem mají specifickou auru, ke které kromě objektivně atraktivního designu největší měrou přispělo již 60leté spojení s agentem Jejího Veličenstva Jamesem Bondem. Foto: Aston Martin
8
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Vozy Aston Martin kolem mají specifickou auru, ke které kromě objektivně atraktivního designu největší měrou přispělo již 60leté spojení s agentem Jejího Veličenstva Jamesem Bondem. U nás byla současná produkce této značky donedávna raritou a vlastně jí zůstává dodnes, i když s příchodem oficiálního zastoupení se počet vozů Aston Martin na tuzemských silnicích přece jen zvýší.

Byla by totiž škoda, kdyby zájemci o tento segment vysoce výkonných sportovně-elegantních aut produkci Aston Martinu nevyzkoušeli. Má totiž v principu všechno, co se sluší a patří, a minimálně v případě testovaného modelu DB12 jde se svou vybroušenou technikou s kůží na trh i za konkurenceschopnou cenu. Když k tomu připočteme onu britskou jedinečnost, gentlemanský projev i důležitý fakt, že tohle auto lze bez větších kompromisů používat i na denní ježdění, protože z vás nevytřese duši, tak jde i pro zhýčkanou klientelu skutečně o zajímavou alternativu. Model DB12 také není kdovíjak záludný na ovládání a asi největší problém pro normálního řidiče bude omezenější výhled a jeho méně přehledné vnější rozměry včetně širokých podběhů zadních kol.

Aston Martin DB12 má osmiválcový motor 4,0 litru s dvojitým přeplňováním, který na zadní kola rozměru 315/30 R21 přenáší nejen výkon 680 koní, ale i točivý moment 800 Nm. Oproti předchozímu dvanáctiválci jde o relativně kompaktní agregát umístěný za přední nápravou, což pomáhá optimálnímu rozložení hmotnosti. Z nuly na 100 km/h toto „gétéčko“ vystřelí za 3,6 sekundy a maximálku má stanovenou na velmi pěkných 325 km/h. Absenci pohonu všech kol sice může někdo považovat za nevýhodu, musíme však konstatovat, že jsme byli mile překvapeni trakčními schopnostmi auta, a to i na podzimních silnicích. Netvrdíme, že není nutné být obezřetný, ale DB12 určitě nepatří k těm vozům, kterým by záludně a nečekaně ustřeloval zadek. Kromě toho lze trakci nastavovat v osmi úrovních podle nálady i schopností řidiče.

Stejně tak proměnlivý je i charakter motoru, kterému je jedno, zda s ním decentně korzujete po městském bulváru, nebo mu naopak dáváte brutálně za uši a vytáčíte ho až k 7000 ot./min. Skutečná síla osmiválce vynikne v režimu Sport+ ideálně poté, co si tlačítkem na středové konzoli zvolíte manuální řazení. Na osmistupňový automat ZF je spolehnutí, při klidné „gétéčkové“ jízdě řadí plynule, když dáváte autu do těla, je rychlý a účinný. Výkonné pohonné jednotce dokonale sekunduje precizně odladěný podvozek s adaptivními tlumiči a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem. I vzhledem k tomu, že testovaný vůz měl ryze sportovní skořepinové sedačky, má řidič v každé situaci opravdu kompletní informace o dění pod koly. Je ale fakt, že zrovna tuto výbavu bychom doporučili zvážit, protože sportovní sedačky logicky nemají moc možností nastavení, a byť nejsou vyloženě nepohodlné, na delší jízdu napříč Evropou přece jen moc vhodné nebudou.

Na druhou stranu i díky nim auto s naprostou přirozeností poslouchá pokyny z volantu a netrvá moc dlouho, aby se člověk a stroj stali jakoby jedním organismem, což je skutečně opojné a návykové. Spotřebu lehce přes 14 litrů na 100 km považujeme během testování, které mělo k ekojízdě daleko, za velmi dobrou.

Vlastně jediná věc, která není u tohoto auta dotažena do konce, je infotainment – má jednak strašně malé písmo, které pomalu nejde přečíst ani ve stojícím autě, natož při jízdě, a kromě toho se nám během dne i párkrát zasekl. Jistěže je displej to poslední, co nás u tohoto vozu zajímalo, ale náročný zákazník tohoto segmentu očekává u auta s cenou (mimochodem konkurenceschopnou) od šesti milionů korun dokonalost.

Je zbytečné se rozepisovat o tom, jak DB12 dál akceleruje i ve vysokých rychlostech, při kterých jsou řidičova záda skrznaskrz propocená, a to i z vědomí, že jeho papíry by se mohly obratem dostat na pár měsíců do čistírny. Aston Martin DB12 je zkrátka gentleman i rebel. Pokud má řidič stejný charakter, budou si rozumět.

Plusy:

Originální charakter vozu, naladění podvozku, dynamika a agilita.

Minusy:

Infotainment, horší výhled, 4 x 4 není v nabídce.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Kola se točí naprázdno

KOMENTÁŘ

Před volbami málokterý politik činí velká rozhodnutí bez zřetele na reakci veřejnosti. Takže když se ministr dopravy Kupka rozhodne oznámit tři týdny před ...

00:06

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články