Lexus RZ 450e. Vada na kráse
Vypadá atraktivně, je skvěle zpracovaný, příjemně se řídí, a přesto má elektrický Lexus RZ 450e jednu vadu na kráse, která mu dost omezuje tržní potenciál.
Čistě elektrický Lexus RZ 450e je prvním skutečně plnohodnotným elektromobilem japonské prémiové značky a na první pohled jde o vůz, který logicky zapadá do celého modelového portfolia. Už vnějším vzhledem si RZ správně zařadíte ke značce Lexus, jejíž designérský jazyk působí zvláštním dojmem, když kombinuje eleganci, klid a rafinovanost s agresivitou a dynamikou. Tento design sice nemusí být každému po chuti, ale za nás má jednoznačně palec nahoru, protože je nezaměnitelný, což je atribut, který se z branže docela vytrácí. Stejně tak Lexus RZ plní vysoká očekávání zákazníků i v interiéru, z kterého čiší vytříbenost a kvalita. Teoreticky by takové vlastnosti neměly stát v prémiovém segmentu za řeč, ale fakt je, že Lexus v tomto ohledu vždy hrál vyšší ligu a v dnešní době, kdy i luxusnější výrobci šetří, kde se dá, působí interiér RZ opravdu mimořádně a hodnotně. Člověk má chuť se některých povrchů jen tak mimoděk dotknout, ať už jde o velmi příjemnou kůži na volantu, či ještě příjemnější „semišové“ čalounění dveřních panelů. Toho, jak jdou vytříbené materiály ruku v ruce s prvotřídním zpracováním, si všimne i naprostý laik, na kterého hned dýchne výjimečná atmosféra.
Interiér potěší také svou prostorností – auto je dlouhé 4,8 metru a široké téměř 1,9 metru a tyto vstupní parametry konstruktéři a designéři svým přístupem bezezbytku využili. Hodně místa je tedy jak vpředu, tak vzadu, solidní je i kufr o objemu 522 litrů. Na pracovišti řidiče je vše přehledně uspořádáno, nechybí ani pár klasických tlačítek na středovém panelu, ale jinak jste dnes nuceni ovládat spoustu věcí na centrálním displeji. O to víc nás proto iritoval velmi přísný monitoring pozornosti řidiče, který na to, že byť jen chvilku nekoukáme přímo dopředu, ihned upozorňoval. Tohle čidlo na volantu bychom si jako majitelé asi záhy přelepili.
K pohonu si zákazník nemůže vybrat nic jiného než dvojici elektromotorů, z nichž každý pohání jednu nápravu. Kombinovaným výkonem se tak dostáváme na hodnotu 230 kW, díky které tento vůz vystřelí na stovku za 5,3 sekundy. Velkou pochvalu při této příležitosti zaslouží precizně odladěný podvozek, jaký se u dnešních elektromobilů vidí jen zřídkakdy. Působí robustně, stabilně, je skvěle odhlučněn, zvládá nerovnosti, ani na dvacetipalcových kolech neodskakuje, v zatáčkách perfektně drží stopu a poradí si i s dynamickou jízdou, kterou možná od luxusně pojatého SUV ne každý čeká. Jízda s tímhle autem je fakt velmi příjemná. Jenže nic není dokonalé a dokazuje to bohužel i tento případ.
Zdrojem elektřiny je tady totiž akumulátor s využitelnou kapacitou pouze 64 kWh a nejen aerodynamika, ale celkový energetický management má u tohoto vozu znatelné rezervy. Ve městě jsme úplně normální jízdou dosahovali spotřeby jen lehce pod 20 kWh na 100 km, stejně obyčejný jízdní režim po okreskách a dálnicích pak znamená klidně i 25 kWh na 100 km. A to bylo jaro a 20 stupňů. Zkrátka řečeno, majitel bude rád, když s tímhle autem ujede 300 km, spíš to bude méně. A to je v dnešní konkurenci údaj, s jakým není radno se chlubit. Papírové hodnoty o maximálním nabíjecím výkonu 150 kW se nám také nepodařilo dosáhnout, a to ani zdaleka – pohybovali jsme se v rozmezí 70 až 90 kW.
Podle nás si proto bude Lexus RZ 450e své zákazníky hledat víceméně pouze v okruhu pravověrných fanoušků značky, kteří jsou zvyklí na rafinovaný design, vytříbenost materiálů, fajnové zpracování i cenovou politiku a tento vůz, který budou využívat pro kratší cesty po okolí či po městě, jim skvěle doplní stávající portfolio v garáži, přičemž je omezenější dojezd nebude moc trápit. Otázka je, kolik takových se v Česku najde, protože elektromobilů v této cenové relaci (2 125 000 Kč včetně DPH) už je na výběr poměrně dost.
Plusy:
Kvalita materiálů a zpracování, jízdní vlastnosti, prostornost.
Minusy:
Omezený dojezd, horlivý asistent pozornosti, vyšší cena.