Středočeský kraj plánuje zvýšit ceny MHD. Cesta mimo Prahu se prodraží o 20 až 30 %

DOPRAVA V ČESKU

Středočeský kraj plánuje zvýšit ceny MHD. Cesta mimo Prahu se prodraží o 20 až 30 %
Středočeský kraj přestavil nový návrh tarifů Pražské integrované dopravy. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Sdílet:

Ve Středočeském kraji se schyluje ke zvyšování cen jízdného v MHD. Středočeský kraj představil nový návrh tarifů Pražské integrované dopravy (PID), který počítá se zvýšením cen o 20 až 30 procent v mimopražských pásmech. Mělo by se jednat hlavně o autobusové a železniční spojení. Poprvé kromě samotného zdražení zavádí i zvýhodněné platební metody - nákup lístku v mobilní aplikaci nebo platba kartou je levnější, než hotovostní platba. Návrh právě leží na stole středočeského zastupitelstva, které se musí na výsledném konsenzu dohodnout s pražským magistrátem.

První návrh na zdražení byl v pátek předložen dopravnímu výboru středočeského zastupitelstva. Poslední zdražení proběhlo v dubnu 2023 a nynější iniciativa reaguje na růst nákladů spojených s nasazením novějších vlaků, zejména modelů RegioPanter a RegioFox, a nových autobusových jednotek. Kromě toho kraj plánuje zavedení výhodnějších rodinných a časových jízdenek na hodinu či dvě.

Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký řekl, že původním plánem bylo zahájit zdražování 1. července 2025. „Zatím se nám ale nedaří získat shodu s Prahou. Je tedy možné, že zvýšení cen odložíme o několik měsíců,“ uvedl s tím, že pokud se strany nedohodnou, tak hrozí rozlomení tarifu, které se týká zejména pásem 1 a 2 – oblastí nejblíže Praze. Zdražení se však netýká vnitřních pásem PID (P, 0 a B) v Praze, jelikož o nich rozhoduje vedení hlavního města. Bude se tedy jednat o mimopražská pásma.

Z návrhu vyplývá, že například jízdenka, která stávala 30 korun, bude nově při platbě hotovostí stát 42 korun, zatímco při platbě kartou nebo nákupem přes aplikaci se cena sníží na 36 korun. Celosíťová 24hodinová jízdenka zdraží z 240 na 288 korun, resp. 315 korun. Kraj rovněž navrhuje zavedení nového časového jízdního dokladu na všech „krajských“ pásmech – na hodinu bude stát 70 korun a na dvě hodiny 110.

SOUVISÍ: Metro O – pražská dopravní revoluce stojí na místě. Hřib po výtkách slibuje letos posun

Zdražení je reakcí na rostoucí náklady, kdy Středočeský kraj letos předpokládá navýšení výdajů na dopravní obslužnost o více než 800 milionů korun, především kvůli vyšším platbám za provoz nových jednotek RegioPanter a RegioFox. Roční výdaje na dopravní obslužnost dosahují téměř pěti miliard korun, přičemž dosud tržby pokrývaly méně než třetinu nákladů. Kraj se nyní snaží zvýšit tento podíl na zhruba 50 procent a využít rezervy vytvořené poklesem cen pohonných hmot a zvýšením tržeb v minulém roce. Nový tarifový návrh tedy slibuje nejen zvýšení cen, ale i modernizaci platebních metod a flexibilnější nabídku jízdenek.

Praha je rozdělena. Zdražit, nebo nezdražit Lítačku?

O zvýšení cen městské hromadné dopravy se mluví i v Praze. Spekuluje se, že by mohlo dojít ke zdražení ročního kuponu pro pražskou MHD i ke zdražení parkovacích karet. Pražský magistrát o zdražení Pražské integrované dopravy (PID) mluví dlouhodobě, ale zatím nepanuje shoda na žádné konkrétní ceně. ODS propaguje až dvojnásobné zdražení, což by aktuální cenu ročního kuponu vyšponovalo z 3650 korun na závratných 7300 korun.

Kromě "lítačky" se debatuje také o zdražení parkovacích karet. „Pokud si srovnáme cenu dnešní Lítačky, tak je na světě jedna z nejlevnějších. Není možné, abychom měli jednu z nejlepších doprav, a zároveň jednu z nejlevnějších. Pokud tady neuděláme nějakou změnu, tak už třeba za 10 let budeme mít s naší MHD problémy," řekl starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS) už dříve pro CNN Prima News.

Bývalý pražský primátor a nynější primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) už v minulosti zopakoval, že se jízdné ani parkování zdražovat nebude. "Piráti mají představu, že by cena parkovného měla být na ceně Lítačky, což je z našeho pohledu nesmysl. Když se parkovné nezdražilo deset let, tak to neznamená, že máme právo to lidem zdražit třeba čtyřnásobně," uvedl Portlík. Daná částka zatím nebyla stanovena a stále se o ní jedná. "Mohlo by to být zvýšení o zhruba 25 procent. Poté by se zdražení fixovalo tak, aby to nebylo skokové,“ řekl Tomáš Portlík podle serveru iDNES.cz.

SOUVISEJÍCÍ: Lítačka může zdražit až o dvojnásobek. „Sedm tisíc korun? Přehnané a pro Piráty nepřijatelné!“

Předseda výboru hlavního města pro dopravu Martin Sedeke (ODS) už dříve prohlásil, že pražská městská hromadná doprava se zdražení nevyhne. "Protože pražská MHD je, jak absolutně, tak relativně nejlevnější v celém Česku. Absolutně v řádu stovek korun, relativně v řádů tisíců. Pokud by Praha chtěla udržet tuto cenovou politiku a zároveň kvalitu MHD, která patří mezi vůbec nejlepší na světě, podvázala by veškeré investice do dalších oblastí a projevilo by se to tedy například i v kvalitě a dostupnosti v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a podobně," řekl Sedeke pro server Zdopravy.cz s tím, že město vybere od cestujících pět miliard korun ročně, zatímco do dopravy investuje kolem 20 miliard korun. Dále dodal, že jízdné pokryje asi 15 procent nákladů na MHD, což je dlouhodobě neudržitelné.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Naše vláda pravicová nebyla, říká Stanjura. Green Deal, nebo peníze na obranu? Volba je jasná

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články