Extravagantní moderna: BMW 540D xDrive touring

AUTO

Extravagantní moderna: BMW 540D xDrive touring 9
Auto
Sdílet:

BMW řady 5 vždy bylo a společně s dalšími velkými sedany a kombi nadále zůstává ideálním přepravníkem pro rychlé přesuny po Evropě, a to včetně nákladu. Aktuálně je na trhu v celkově osmé generaci. Vyzkoušeli jsme novou „pětku“ s nejlepším možným pohonem, tedy řadovým naftovým šestiválcem.

Automobil vyšší třídy pod interním označením G60 se poprvé ukázal na jaře 2023, do prodeje šel v říjnu. Kromě sedanu (G60) je nabízený také v praktičtější variantě kombi, kterou BMW značí Touring (G61). Doplníme, že ještě existuje sedan s delším rozvorem, značený jako G68, ale ten se prodává hlavně v Číně.

Nový vůz stojí na upravené platformě s primárně poháněnými zadními koly, kterou BMW nazývá Cluster Architecture nebo CLAR a již sdílí s novou řadou 7 (G70). Celkově je novinka proti předchůdcům větší, na délku přesáhla hranici pěti metrů, sedí níž u země, ale je vyšší, narostla i do šířky. Kromě toho je těžší – testovaná verze 540d xDrive dosahuje hmotnosti 2050 kg (nárůst o cca 7 %).

Co se týče motorizací, nabídka je slušná, jen chybí benzinový šestiválec. Zákazníci mohou vybírat různá auta od základního benzinového 520i se čtyřválcem (u nás aktuálně není v nabídce) přes dvoulitrový turbodiesel (520d) až po zmíněný šestiválec ve verzi 540d. Pak jsou tu plug-in hybridní verze a v rámci podmodelu i5 a i5 Touring také čistě elektrické varianty. Je fajn, že má člověk na výběr, ale pro vás je podstatné, že když je na autě napsáno 540d, máte ten nejvhodnější pohon.

Řadový šestiválec s nerušivou mildhybridní technologií disponuje celkovým výkonem 303 koní a hlavně točivým momentem 670 Nm, který na všechna kola přenáší mnohokrát chválená převodovka ZF s osmi stupni. Motoru není co vytknout, je úžasný jak dynamicky, tak svou hospodárností. Při zrychlení na stovku za 5,4 s a maximální rychlosti 250 km/h dokáže jezdit klidně za 7 l / 100 km v zimních podmínkách, v případě klidného stylu si řekne i o litr paliva méně.

Novinka narostla a změnila styl, takže není tak tradiční jako dříve. To platí i v interiéru, kde je dle očekávání většina ovladačů přesunuta do velkého, klenutého displeje. Supermoderní přístup dokreslují různé detaily, ale celkově je podstatnější, jak se v takovém autě funguje řidiči. Jak již bylo řečeno, pohonné ústrojí je skvělé, stejně jako podvozek. Pokud nebudete zbytečně utrácet za různé pakety a pořídíte auto na kolech normální velikosti, čeká vás vysoká úroveň komfortu, ale zároveň očekávaná tuhost, kterou u BMW chceme. My bychom jen určitě vynechali nekulatý volant, kterým se špatně manévruje a navíc z něj bolí ruce. Upřímně, celé řízení je hodně odtažité a nedává pocit chirurgické přesnosti, kterou očekáváme. Sedadla jsou pohodlná, ale v zatáčkách nenabízejí příliš opory.

Co se týče infotainmentu a ovládání funkcí, samozřejmě je nutné vypínat „bonzácké“ systémy, což se tu nedělá úplně jednoduše, ale dá se na to zvyknout. Chybí nám víc mechanických ovladačů, zejména topení a klimatizace a dalších běžných doplňků. Voliče různých režimů a nálad ve vozidle nijak nekomentujeme, nepřipadají nám podstatné. Důležitější je, že i vzadu je dost místa pro nohy a hlavu cestujících a pod víkem kufru je pak zavazadlový prostor, který nabídne 570 až 1700 litrů místa.

BMW řady 5 je extravagantně moderní, ale oceňujeme, že si zachovalo slušnou nabídku pohonů a hlavně má pořád zmiňovaný řadový šestiválec. Zpracování vnitřního prostoru či další řešení jsou věcí osobního vkusu a výběru konkrétního auta, pro nás je důležitý skvělý pohon, dobré brzdy a skvěle fungující světla.

Ceny odpovídají prémiovému zařazení automobilu: základní kombi v podobě 520d začíná na 1 574 300 Kč s DPH, testovaný šestiválec pak na 1 892 800 Kč. Plug-in hybridní verze 530e stojí minimálně 1 696 500 Kč, elektrické kombi i5 eDrive40 se prodává od 1 799 200 Kč. Příplatky mohou cenu klasicky posunout hodně vysoko a také změnit charakter automobilu.

Plusy:

motor, dynamika, spotřeba, podvozek

Minusy:

nekulatý volant, příliš digitálních ovladačů, odtažité řízení

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz