Prominentní čínský bankéř právě odstoupil z funkcí ve vedení firmy. Téměř rok je ale nezvěstný
ZÁHADA V ČÍNĚ
Prominentní čínský bankéř Pao Fan, který je téměř rok nezvěstný, odstoupil z funkcí ve své finanční společnosti China Renaissance. Rezignaci písemně vysvětlil zdravotními důvody a tím, že se chce věnovat rodině. Informoval o tom zpravodajský server BBC. Kde se miliardář zdržuje, ale pořád není jasné.
Zmizení tohoto miliardáře loni v únoru vyvolalo v čínské komunitě podnikatelů a investorů pozdvižení. O několik dní nato China Renaissance uvedla, že muž spolupracuje s úřady, které vedou vyšetřování.
V posledním prohlášení China Renaissance uvedla, že manažerovy povinnosti převezme spoluzakladatel firmy Sie I-ťing. Před zmizením byl Pao předsedou a výkonným ředitelem firmy. Řadí se k významným zprostředkovatelům obchodů v Číně, mezi jeho klienty patřili mimo jiné internetoví giganti Tencent, Alibaba a Baidu, alternativní taxislužba Didi či firma na rozvážku jídla Meituan.
Pao "nemá žádné neshody s představenstvem a neexistuje žádná jiná záležitost týkající se jeho rezignace, na kterou by bylo třeba upozornit akcionáře", dodala společnost. O tom, kde se její bývalý šéf zdržuje, nepodala žádné informace.
BBC v souvislosti s touto kauzou připomíná regulační zásahy čínských úřadů proti technologickým firmám a také protikorupční kampaň prezidenta Si Ťin-pchinga. Koncem roku 2020 zmizel na tři měsíce z očí veřejnosti také zakladatel společnosti Alibaba Jack Ma, který se předtím kriticky vyjádřil k regulaci.
V roce 2015 na několik dní zmizel šéf předního čínského investičního konglomerátu Fosun International Kuo Kuang-čchang, známý jako "čínský Warren Buffett". Spekulovalo se, že zmizení souvisí s bojem Pekingu proti korupci. Firma později uvedla, že Kuo pomáhal úřadům při vyšetřování, které se týkalo spíše jeho osobních než podnikových záležitostí.
Pao Fan společnost China Renaissance založil v roce 2005, předtím působil v bankách Morgan Stanley a Credit Suisse. V roce 2018 napsal, že jeho společnost měla co do činění se 70 procenty internetových společností známých čínské veřejnosti.