Nafta je nejlevnější od začátku invaze, rekordně drahé jsou ale povolenky
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
LŽIVÉ OBVINĚNÍ
Polský anglicky psaný vlivový web Visegrad Insight spojený s polskou levicově a progresivisticky orientovanou nadací Res Publica Henryka Krzeczkowskiego bez důk ...
Pohonné hmoty v Česku o tomto víkendu definitivně smazaly svůj cenový nárůst způsobený invazí Ruska na Ukrajinu. Nafta zlevňuje i proto, že padá cena plynu. Pád jeho ceny ovšem k rekordu zdražuje emisní povolenky.
Cena nafty u českých čerpacích stanic tuto sobotu vůbec poprvé klesla pod úroveň z doby před invazí Ruska na Ukrajinu. Shodou okolností – a symbolicky – se tak tedy stalo pouhý jeden den po výročí invaze. Průměrná cena litru nafty v Česku v sobotu o tomto víkendu činila 36,43 koruny, vyplývá z dat společnosti CCS. To je její nejnižší cena za celé období od 23. února 2022, tedy od předvečera invaze. V den invaze, 24. února 2022, činila její průměrná cena 36,45 koruny za litr.
Invaze, resp. její ekonomické důsledky, včetně západních sankcí na Rusko, zejména loni na jaře a v létě, vedla ke zdražení pohonných hmot v ČR na historicky rekordní úrovně, když třeba právě cena nafty atakovala v celorepublikovém průměru úroveň 50 korun za litr. Toto mocné cenové vzepětí je však od včerejška definitivně pryč. Cena benzinu vymazala svůj nárůst za dobu od 24. února 2022 ještě dříve, a to už loni 10. prosince, kdy klesla nejníže od období před invazí.
Na dosavadní historický rekord vystoupala cena benzinu v ČR loni 23. června, kdy činila bez tří haléřů 48 korun. A to ještě přitom tehdy byla snížena spotřební daň z benzinu o 1,50 koruny za litr. Nafta se historicky rekordně draze prodávala loni 13. března, a to průměrně celorepublikově za 49,57 koruny za litr.
Cenu nafty pomáhá nadále stlačovat snížení spotřební daně z ní, rovněž o 1,50 koruny na litr jako v případě benzinu. Zatímco v případě benzinu vláda snížení daně, uplatňované od začátku loňského června, ke konci září zrušila, v případě nafty jej dále ponechává.
Klíčovým důvodem pokračujícího zlevňování pohonných hmot v ČR, zejména nafty, je přetrvávající teplé počasí napříč Evropou. To snižuje poptávku po topné naftě. Poptávka po naftě by tak pro letošní první čtvrtletí roku měla být v Evropě nejnižší od roku 2017, prognózuje společnost Energy Aspects.
Poptávku po naftě snižují také prudce klesající ceny zemního plynu. Referenční burzovní cena plynu v EU spadla v posledních šesti měsících o zhruba 85 procent. To snižuje poptávku po topné naftě, která je v průmyslu využívána také jako částečná náhražka právě plynu. S poklesem sháňky po topné naftě klesá rovněž cena nafty motorové, a to i u českých čerpacích stanic.
Cena velkoobchodně prodávané nafty v důsledku výše uvedeného klesla v minulém týdnu na komoditní burze v Rotterdamu, jejíž ceny jsou určující i pro ty na totemech tuzemských čerpacích stanic, pod úroveň 800 dolarů za tunu. Stalo se tak vůbec poprvé od loňského 26. ledna.
Za klesající cenou nafty v Evropě stojí také pokles ceny ropy na světových trzích. Ropa Brent letos v dolarech zlevnila o 3,2 procenta, po přepočtu na koruny dokonce o 3,7 procenta. Pokračující utahování měnové politiky v USA či v eurozóně, stejně jako hrozba recese v těchto ekonomických celcích, nedovoluje ropě cenově růst. Výhledově totiž takový vývoj znamená spíše omezení poptávky po ní, které dle stávajícího předpokladu nedokáže plně kompenzovat ani pokračující postcovidové otevírání čínské ekonomiky, která představuje největšího světového dovozce ropy.
Nafta ani benzin by v Česku neměly bezprostředně zdražovat ani v důsledku sobotního nečekaného přerušení dodávek ruské ropy severní větví ropovodu Družba, která surovinu přepravuje do Polska a pak dále do Německa. Polsko od tohoto měsíce odebírá od Ruska pouze zlomek objemu ropy v porovnání ještě i se situací v lednu letošního roku, natožpak loni, či dokonce před válkou na Ukrajině, kdy byla polská závislost na ruské ropy prakticky stoprocentní.
Pokud by včera nedošlo k přerušení dodávek, Polsko plánovalo, že z Ruska severní větví Družby obdrží v únoru 2023 zhruba 220 tisíc tun ropy, což odpovídá přibližně 58 tisícům barelů denně. Ještě letos v lednu ale danou cestou získalo 500 tisíc tun, tedy zhruba dvojnásobek. Toto razantní snížení objemu dodávek z Ruska značí, že Polsko nyní ve svých rafineriích zpracovává ruskou ropu jen přibližně z desetiny, zatímco zbytek už pochází odjinud.
Polským státem ovládaný petrochemický podnik Orlen, vlastnící rafinerie také v Česku, se rozhodl již dále neprodloužit kontrakt s ruským ropným gigantem Rosněfť, jejž ovládá Kreml. Tato smlouva přitom vypršela ke konci letošního ledna. Takže právě neobnovení tohoto kontraktu je důvodem citelného poklesu dodávek z Ruska na méně než polovinu. Kontrakt Orlenu s Tatněftí, dalším ruským ropným podnikem, je ovšem stále platný, a to až do konce roku 2024, takže Polsko nadále odebírá právě zhruba deset procent své ropy z Ruska.
Severní větví Družby ovšem proudí ropa také do Německa. Do této země by ovšem měla letos proudit už jen ropa z Kazachstánu. Polsko se ještě loni na sklonku roku snažilo získat podporu právě Německa k uvalení západních sankcí na severní větev Družby. Uvalení takových sankcí by polské straně umožnilo odstoupit od dohody o nákupu ruské ropy – nyní tedy od zmíněné smlouvy s Tatněftí – bez zaplacení pokuty.
Ropa z Kazachstánu do Německa Družbou poprvé proudila v minulém týdnu. Kazachstán by měl letos Německu touto cestou dodat 1,2 milionu tun ropy. Polsko je však tímto záměrem znepokojeno, neboť prý neexistují žádné záruky, že dodávky do Německa mají svůj původ skutečně v Kazachstánu, a ne nadále v Rusku. Podle německého ministerstva hospodářství je určité mísení ropy z Kazachstánu a ropy z Ruska nevyhnutelné, důležité však podle něj je, že do Ruska už za ropu z Družby, již Německo odebírá, „netečou“ žádné peníze. Německo tak za ropu z Družby platí výhradně Kazachstánu.
Loni na jaře jak Polsko, tak Německo slíbily, že se pokusí ukončit provoz severní větve Družby do konce loňského roku. Tento záměr se však nakonec ukázal být příliš ambiciózním.
Každopádně i Polsku se v uplynulých dvanácti měsících podařilo snížit svoji závislost na ruské ropě vskutku výrazně. Ruská ropa Družbou tak nyní proudí hlavně její jižní větví, tedy do Maďarska, na Slovensko a do Česka. Nynější dění kolem severní větvě – ono zastavení dodávek – zvyšuje riziko přerušení dodávek také právě jižní větví, neboť nelze vyloučit, že Rusko důvod přerušení dodávek pouze inscenuje ryze z politických důvodů.
Přerušení dodávek jižní větví Družby nastalo již loni v srpnu, kdy však důvodem byly spory Moskvy a Kyjeva o výši plateb za tranzit ropy přes ukrajinské území v kontextu tehdy zaváděné další sady západních sankcí na Rusko.
Tehdejší přerušení dodávek však trvalo pouze krátce a motoristé v Česku jej nijak nepocítili. Česko odebírá Družbou zhruba polovinu své ropy, přičemž strategické zásoby této suroviny má na přibližně tři měsíce. Žádný fatální růst cen pohonných hmot by tedy nenastal ani tehdy, pokud by došlo k výpadku dodávek jižní větví Družby, jestliže by tedy tento výpadek netrval delší řadu měsíců.
Zatímco tedy padající cena plynu přispívá ke zlevnění pohonných hmot, rekordně zdražuje emisní povolenky EU. Jejich cena v minulém týdnu vzrostla na nový absolutní rekord, poprvé na více než 100 eur za kus. Maximální cena, dosažená v úterý, činí 101,25 eura, vyplývá z dat agentury Bloomberg. Jedna povolenka představuje povolení vypustit do ovzduší ekvivalent jedné tuny oxidu uhličitého.
Povolenky nyní zdražují z důvodu optimističtějších vyhlídek průmyslového oživení v EU. Zmíněná klesající cena zemního plynu v EU totiž umocňuje očekávání, že průmyslové podniky starého kontinentu obnoví, resp. zvýší svoji výrobu, kterou dosud tlumily z důvodu právě bezpříkladné energetické drahoty. Oživení průmyslu pomáhá také zlepšení situace v mezinárodní logistice, která trpí ještě v důsledku covidové pandemie.
Dalším důvodem zdražování povolenek jsou stále přísnější environmentální kritéria EU, která mohou vést ke snížení nabídky povolenek na trhu, což samozřejmě představuje tlak na růst jejich ceny.
Do konce tohoto desetiletí chce Brusel snížit škodlivé emise o 55 procent v porovnání se stavem v roce 1990. V rámci směřování za tímto cílem podle všeho dojde od příštího roku k dalšímu omezení povolenek na trhu. Jejich vyšší cena pak způsobí, že podniky budou muset učinit svoji produkci ještě environmentálně šetrnější, neboť jinak je bude vysoká cena povolenek značně penalizovat a snižovat jejich konkurenceschopnost.
Brusel plánuje reformu systému emisních povolenek. V letech 2024 až 2027 by se v jejím rámci mělo zvýšit tempo, jakým každoročně klesá maximální povolený objem emitovaných škodlivin, z nynějších 2,2 na 4,3 procenta. Tento maximální povolený objem tvoří základnu pro vydávané povolenky. Povolenka tedy představuje povolení vypustit jistou část maximálního povoleného objemu do ovzduší. Navíc ovšem Brusel plánuje z trhu povolenky stahovat, aby ještě výrazněji zvýšil jejich cenu. V roce 2024 tak jejich počet klesne o 90 milionů kusů a v roce 2026 o dalších 27 milionů.
Jen v letošním roce zdražily povolenky o zhruba dvacet procent. Musí si je kupovat například uhelné elektrárny, ocelárny, cementárny, ale také třeba cukrovary, takže růst cen povolenek je jedním z důvodů aktuálního dramatického zdražování cukru v ČR, přičemž stojí také třeba za zdražováním tvrdého alkoholu.
Z důvodu poměrně příznivého vývoje energetické situace v EU lze předpokládat další růst cen emisních povolenek. Do konce letošního roku by tak jejich cena měla stoupnout ke 150 eurům.
PROVOZ LITVÍNOVSKÉ RAFINÉRIE