Renault Espace E-tech. Všechno jinak

AUTO

Renault Espace E-tech. Všechno jinak
Renault s modelem Espace ukazuje, jak se mění trendy u karoserií i typů pohonu. Foto: Renault
8
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Renault s modelem Espace ukazuje, jak se mění trendy u karoserií i typů pohonu. Výsledkem je praktické SUV se zajímavým konstrukčním řešením plnohodnotného hybridu.

Letos tomu je 40 let od počátku výroby první generace tohoto francouzského modelu, který definoval segment MPV. Už název evokuje prostornost a praktičnost, ve které Espace vynikal do své čtvrté generace. Ta pátá už byla víc lifestylová a aktuální provedení jde ještě o něco dál. Dělá z původně velkoprostorového auta vůz kategorie SUV, a byť zachovává maximum možné praktičnosti, původní koncept stěhováku s obrovským vnitřním prostorem navždy odvál čas.

Renault se tedy rozhodl namísto udržování své jistoty v segmentu MPV o přímý souboj na zahuštěném poli SUV modelů a přistoupil k tomu se spoustou zajímavých řešení. Tím hlavním je typ pohonu. Renault Espace je totiž dostupný pouze jako plnohodnotný hybrid, který sdružuje benzinový tříválcový motor 1,2 litru s dvojicí elektromotorů – hlavnímu o výkonu 50 kW sekunduje druhý v podobě startér-generátoru o výkonu 25 kW. Model Espace tak disponuje celkovým systémovým výkonem 200 koní. Tento hybridní systém, který umí fungovat paralelně i sériově, si už u Renaultu díky jiným modelům vybudoval stabilní pozici a je hodnocen převážně pozitivně. K jeho hlavním výhodám patří skutečně viditelná úspora paliva, což potvrdil i náš test: spotřeba byla kolem 6 litrů na 100 km.

Nadšení ze zajímavě koncipovaného pohonu kazí převodovka, která je kvůli komplikovanosti pohonného ústrojí sama také dost složitá a evidentně není jednoduché ji optimálně naladit na všechny jízdní situace. Tzv. multimódová převodovka má totiž dva převodové stupně pro elektrický pohon a čtyři další pro spalovací motor, přičemž disponuje 15 různými kombinacemi, v nichž hledá vždy tu ideální. Ve většině případů se jí to podaří, takže při klidné a vyrovnané jízdě je vše v pořádku, přesto se občas nevyhne podivnému škubnutí či zaváhání při požadavku na dynamičtější akceleraci. Mimochodem, auto má maximálku docela nízko – jen 175 km/h. Podvozek je odladěn spíš na komfort, nerovnosti zvládá i na 20palcových kolech v pohodě a agilitě i manévrování hodně pomáhá systém 4Control s natáčením zadních kol až o 5°.

Renault Espace vychází z modelu Austral a protáhl se na délku 4,72 metru. Geny v kategorii MPV se automobilka snažila zužitkovat i u jiného stylu karoserie a povedlo se jí přivést na trh mimořádně praktický vůz. Na prostornost v první a druhé řadě si nebude stěžovat nikdo, zadní dělená sedadla lze totiž posouvat v solidním rozmezí 22 cm, místa na nohy je opravdu dost. Zákazník může zvolit konfiguraci buď s pěti, nebo sedmi sedadly. Od toho se odvíjí i objem kufru, který má buď 777 litrů, nebo o sto litrů méně, pokud jsou v podlaze zavazadelníku zapuštěna dvě sedadla třetí řady. Tento prvek dobře zvažte, sedadla jsou dost provizorní s krátkými opěráky a omezeným místem na hlavu. Volili bychom pětimístnou verzi. Kufr je dostatečně velký, jakkoli jeho nakládací hrana je vyšší a rovněž celý vstupní otvor nepatří k největším.

Uvnitř je dostatek velkých odkládacích prostor, masivní středová opěrka na mohutném tunelu je posuvná a její součástí je i bezdrátové dobíjení mobilu. Z hlediska ergonomie je trochu zmatek pod volantem, kde k tradiční páčce přibyl na sloupku řízení volič převodovky a dole ovládání audiosystému, které snad mohlo být přímo na volantu. Pochvalu zaslouží funkčnost infotainmentu s nastojato umístěným 12palcovým středovým displejem. Systém má dobrou grafiku, je rychlý, připojení bezproblémové. Kromě toho je pod displejem ještě devět klasických tlačítek, takže třeba ovládání klimatizace je postaru velmi intuitivní, rychlé a bezpečné.

Interiér má pěkně navrženou architekturu, je dobře zpracovaný se zajímavými materiály, atmosféru dotváří nejen obrovská prosklená střecha, ale i solidní audiosystém Harman/Kardon.

Espace je aktuálně praktickým SUV s velmi zajímavým hybridním pohonem, jeho cena je od 999 000 Kč.

Plusy:
Spotřeba paliva, prostornost, akceptovatelná cena.

Minusy:
Převodovka, menší vstup do kufru, provizorní třetí řada sedadel.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články