České TGV: Pod Řípem vyroste terminál za 3 miliardy, obce hrozí bojkotem
RYCHLOVLAKEM DO DRÁŽĎAN
Česko stále čeká na první kilometry vysokorychlostní železnice. Nejdřív bychom se mohli rychlovlakem svézt z Prahy přes Roudnici a Ústní nad Labem do Drážďan. Výstavba úseku, který bude v zásadě kopírovat linii dálnice D8, má vyjít na téměř 143 miliard korun. Desítky obcí podél trasy se ale teď bouří kvůli změně hlukových limitů a hrozí bojkotem rychlostní železnice.
Skoro tři desítky starostů měst a obcí ve středních Čechách, jejichž katastry leží podél dálnice D8, kritizují nové nařízení vlády, které už od léta snižuje hlukové limity. Mají obavy, že dojde k výraznému navýšení přípustných hygienických limitů hluku z dopravních staveb. Žádají proto odklad a revizi tohoto nařízení.
Pokud vláda obcím nevyhoví, hrozí bojkotem dalšího jednání o stavbě nové vysokorychlostní tratě (VRT) v blízkosti dálnice D8. To by mohlo výrazně zkomplikovat přípravu stavby.
Vládní nařízení podle nich umožní extrémní nárůst hluku ve všech oblastech kolem silnic, včetně oblastí rezidenčních a klidových. Pokud vstoupí v platnost, budou výrazně mírnější hlukové limity aplikovány na další tisíce kilometrů silnic a železnic, což zasáhne miliony obyvatel Česka.
„Třicet let tlačíme na stát, aby řešil překračování limitů hluku na dálnici D8, kterou nám necitlivě umístil do obydlené části obce a rozpůlil ji na dvě části. Aktuálně schválené zmírnění hlukových limitů je pro nás doslova ledová sprcha, protože v případě jejich aplikace by najednou úsek dálnice D8 v naší obci byl zcela v pořádku a žádné hlukové limity by neporušoval,“ zlobí se starosta Panenských Břežan Martin Hakauf.
Výzvu premiéru Petru Fialovi podepsali také starostové Zdib, Odoleny Vody, Vraňan, Černošku, Nelahozevsi a dalších obcí, kterých se má v budoucnu týkat nejen plánované rozšíření dálnice D8 ze čtyř na šest pruhů, ale také výstavba vysokorychlostní tratě (VRT) z Prahy do Drážďan.
Terminál v Roudnici má vyjít na 3 miliardy
Jde o první z několika plánovaných úseků v rámci Česka. Studie na trati počítá se stavbou několika terminálů. Jednak s terminálem Praha-Východ v Nehvizdech a pak také s terminálem v Roudnici nad Labem. Čeká se ale ještě na studii posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Podle Správy železnic má stavba úseku ze stanice Praha-Balabenka do Litoměřic stát bezmála 54 miliard korun. Celkově má pak vysokorychlostní úsek z Prahy přes Ústí nad Labem až na státní hranice vyjít na skoro 143 miliard korun. Samotný terminál v Roudnici nad Labem, která má asi 13 tisíc obyvatel, pak bude stát více než 3 miliardy korun. „Je potřeba vzít v potaz, že jde nejen o terminál, ale také údržbovou základnu a další navazující investice,“ uvedla pro deník Echo24 Správa železnic.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) návrh terminálu v Roudnici nad Labem ocenil. „Podoba toho terminálu podle mě přesně zapadá do mých představ o tom, jak se má vyvíjet architektonická kvalita staveb v celé ČR. Je to velmi kvalitní návrh a představuje velmi citlivý zásah do toho území s citem pro nedalekou dominantu Řípu. Je to řešení poměrně nenápadné,“ řekl loni v březnu na chůzi k projekt VRT Podřípsko v Odoleně Vodě. Podle něj je možné, že se bude s umístěním tratě do budoucna ještě mírně hýbat.
Podle mluvčího Správy železnic zatím veškeré průzkumy, architektonické soutěže a studie stály dohromady zhruba 87 milionů korun z národních zdrojů a 50 milionů z evropských fondů.
Teď je nejrychlejší Pendolino
Stavba prvního úseku vysokorychlostní tratě Podřípsko by mohla začít v roce 2026. V budoucnu by tam měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Nejrychleji teď u nás jezdí italské soupravy Pendolino Českých drah. Ani ty však nemohou kvůli stavu našich železnic využít svou maximální rychlost 230 kilometrů, podle předpisů mohou jet pouze 160 kilometrů za hodinu.