Převlékači kabátů ve Škodovce si přijdou na své

KOMENTÁŘ

Převlékači kabátů ve Škodovce si přijdou na své
Škoda musí dělat „těžká rozhodnutí, aby zajistila svoji konkurenceschopnost“, jak pravil její šéf Klaus Zellmer. Foto: Shutterstock
1
Komentáře
Markéta Malá
Sdílet:

Hlavní zprávy

Nový světový řád. Na Ukrajině je šance maximálně na remízu

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

Ve Škodě Auto se chystá propouštění až šesti tisíc lidí. A ti přijdou o práci jen z toho důvodu, že automobilka musí plnit evropské regulace a dělat „těžká rozhodnutí, aby zajistila svoji konkurenceschopnost“, jak pravil její šéf Klaus Zellmer. Povinný přechod na elektromobilitu, po němž samy evropské automobilky volaly a na kterou se vše vsadilo, a do toho padající poptávka z Číny holt něco stojí.

 

Navíc už je téměř jisté, že Donald Trump uvalí na EU vyšší cla, než se čekalo. I na automobilky mohou být až ve výši 25 procent. Právě u aut si ale EU nabíhá na smeč sama, když na dovoz amerických aut uvaluje čtyřikrát vyšší cla než Američané na dovoz těch evropských. Původně Trump vyhrožoval, že bude zaveden „jen“ reciproční režim, tedy že americká cla srovná na desetiprocentní úroveň těch evropských. Je na škodu, že se evropská strana nesnažila toto řešení silněji prosadit. A nebo ještě lépe navrhnout a vyjednat snížení jí uvalovaných cel na americkou úroveň 2,5 procenta.

Ale zpět ke Škodovce. Zellmer také hezky řekl, že „bojovat proti klimatické změně je možné, jen pokud s sebou vezmeme i zákazníky“. To je pravda – když lidé elektroauta kupovat nechtějí, je jakákoliv snaha zbytečná. Podobně mluvil vloni šéf vedení Škody Martin Jahn, který byl už mnohokrát označen za ukázkového převlékače kabátů. Ještě nedávno povinnou elekromobilitu roztleskával, a když se nedaří, lobbuje za to, aby se evropské směrnice přepisovaly.

Jahn správně říká, že žádný jiný kontinent na světě se nerozhodl vnutit populaci technologickou změnu v podobě přechodu na elektroauta, jako to dělá Brusel, a že to nemůže fungovat. Najednou slyšíme, že Evropa může na elektromobilitu v roce 2035 přejít jen těžko. Že je to nereálné z hlediska finančního, technologického – i z hlediska zákazníků, protože by bylo nutné donutit asi polovinu populace, aby si kupovala auta, která nechce.

Je to tak, prodej elektroaut funguje jen ruku v ruce s dotacemi, bez tržních zásahů je tato technologie nedostupná. Loni prodeje elektromobilů nestagnovaly, nýbrž dokonce klesaly. Alespoň podle dat Evropského sdružení výrobců automobilů se v loňském roce registrovalo meziročně o šest procent bateriových elektroaut méně. A největší propad byl v Německu, kde na konci roku 2023 vláda Olafa Scholze dotace na pořízení elektrických vozů zrušila.

Zajímavé je, co se děje nyní. Rok 2035, kdy má skončit prodej nových aut se spalovacími motory, prý zástupci elektromobilového průmyslu v tuto chvíli moc neřeší. To nedávno potvrzoval bezpečnostní poradce premiéra Tomáš Pojar, podle nějž byznys proponentem nějaké zásadní otočky není. Automobilky teď samozřejmě mnohem více hrají o to, aby nemusely za letošní rok platit pokuty za nesplnění emisních limitů. S konkrétnějším návrhem na zrušení pokut za rok 2025 vloni přišly Česko a Itálie a návrh má podporu v řadě dalších zemí. Není těžké si domyslet, proč se automotive mnohem hlasitěji a dravěji nežene za zrušením či přehodnocením roku 2035. Místopředsedkyně Evropské komise, socialistka Teresa Ribera, přišla s plánem na zavedení celoevropských dotací na elektroauta. Prý aby se poptávka zvýšila a systém nebyl roztříštěn národními dotacemi. Takže autobyznys zavětřil příležitost a raději neprotestuje. Už víme, odkud vítr vane.

 

×

Podobné články