FOTOGALERIE: Retro motorka Praga za dva miliony. Vyrobí se jen 28 kusů
RETRO MOTOCYKL PRAGA
Obnovená značka Praga, která vyrábí motokáry a závodní auta, uvedla na trh omezenou sérii retro motocyklu ZS 800, který vychází ze stroje BD 500 z roku 1928. Vyrobeno bude 28 kusů a cena jednoho stroje vyjde na 86.000 eur, tedy přes dva miliony korun. Firma začala přijímat objednávky a dodávat stroje začne od poloviny letošního roku.
Motocykl v sobě kombinuje celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, přitom ale zachovává charakter a do velké míry i designové detaily svého předchůdce z konce 20. let minulého století.
Praga ZS 800 s rámem z chrom-molybdenové oceli, titanovým výfukovým systémem a unikátními vyplétanými karbonovými koly váží 142 kilogramů. Pohání ji vzduchem chlazený čtyřtaktní paralelní dvouválec o objemu 773 cm3 a výkonu 50 koní. Karbonové ráfky a ručně vyplétaný promyšlený vzor překrývajících se karbonových vláken s paprsky připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce.
Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice, jejíž v dnešní době neobvyklý a specifický design je možný vyrobit především díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou. Motocykl má 11,5 litrovou palivovou nádrž. Zajímavostí je, že je zároveň nosným prvkem rámu.
Za konceptem modelu Praga ZS 800 stojí inženýr Jan Žuži společně s konstruktérem Radkem Šebestou. Kombinuje inženýrské znalosti a odhodlání s výjimečným výrobním know-how a technologiemi společnosti Praga, oba autoři konceptu se totiž zároveň podílí na vývoji a výrobě ultra lehkého hypersportu Praga Bohema s výkonem 700 koní.
„Pevné a maximálně odlehčené materiály jako karbon, titan, chrom-molybdenová ocel či letecký dural nám umožnily nově ztvárnit neodpružené zavěšení zadního kola, přední vahadlovou vidlici, duralovou nosnou nádrž i hydraulické bubnové brzdy. Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám ve společnosti Praga povedlo tyto elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 převést do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy,“ uvedl hlavní konstruktér Žuži.
Motocykl vychází ze stroje BD 500, který vznikl krátce po sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk v roce 1928. Jeho tehdy moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch.
Obnovená značka Praga je známá především jako výrobce motokár. Každoročně vyrobí až 7000 motokárových podvozků, což z ní dělá jednoho z nejúspěšnějších výrobců motokár na světě. Její další projekt, závodní vůz Praga R1, se v posledních letech stává oblíbeným závodním vozem ve Velké Británii, Evropě a Severní Americe. Letos chce firma uvést nový supersport Bohema. Vůz s výkonem 700 koní bude stát 1,28 milionu eur (zhruba 30 milionů Kč) bez DPH.