Kde se vezmou syntetická paliva. Výrobci budou narážet na úskalí

VÝROBA E-FUELS

Kde se vezmou syntetická paliva. Výrobci budou narážet na úskalí
Spalovací motory v autech se budou registrovat i po tomto roce za podmínky, že se do nich bude tankovat nikoli fosilními, ale syntetickými, tzv. uhlíkově neutrálními palivy. Foto: Profimedia.cz
1
Týdeník
Daniel Kaiser
Sdílet:

České republice se poprvé za Fialovy vlády podařilo skórovat v Bruselu. Může za to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a jeho účast při sestavení koalice členských států, která na poslední chvíli prosadila částečný ústup Evropské unie od loni přijatého zákazu spalovacích motorů do roku 2035. Spalovací motory v autech se budou registrovat i po tomto roce za podmínky, že se do nich bude tankovat nikoli fosilními, ale syntetickými, tzv. uhlíkově neutrálními palivy.

Hlavním otcem tohoto částečného zvratu je Německo, kde změnu v názoru vlády se silným podílem Zelených způsobil Kupkův resortní kolega Volker Wissing, člen malé liberální FDP. Dalšími spojenci v syntetické koalici byly Slovensko, Itálie, Polsko, Španělsko. A právě Kupka svolal v půli března do Štrasburku neformální summit ministrů dopravy z těchto zemí.

Ve Štrasburku „syntetici“ poskládali blokační menšinu, načež přišlo dohadování na linii Berlín–Brusel. Evropská komise, konkrétně její generální ředitelství pro dopravu, trvala na nějaké technice, která garantuje, že motorista do svého klasického auta i po roce 2035 nebude smět „podvodně“ tankovat starý, tedy fosilní benzin či naftu. O víkendu teď nějaké řešení zřejmě bylo nalezeno, potvrdili jej Němci i místopředseda Komise pro klimatickou politiku Frans Timmermans.

Fanoušci spalovacího motoru po této zprávě s úlevou mluví o zachování technologické neutrality. To samozřejmě v éře zakazování klasického benzinu, nafty či kerosinu není pravda, jde však o to, že do cíle uhlíkové neutrality – to je dogma a dogma se nesmí zpochybňovat – by aspoň bylo možno dojít dvěma různými cestami, s dvěma různými technologiemi. Dozrál tudíž čas ptát se, odkud se syntetická paliva, o nichž donedávna z laiků nikdo neslyšel, berou, a hlavně nakolik jsou technicky a ekonomicky schůdná.

Výroba e-fuels dosud víceméně neopustila fázi pilotních projektů. Už dnes však začíná být zřejmé, že výrobci budou narážet na dvě velká úskalí, a zatím těžko říct, které z nich bude větší.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články