Západní značky nečelí jen hrozbě recese. V muslimských zemích jim padají tržby kvůli dlouhodobému bojkotu

PROBLÉMY ZÁPADNÍCH ZNAČEK

Západní značky nečelí jen hrozbě recese. V muslimských zemích jim padají tržby kvůli dlouhodobému bojkotu
V muslimských zemích čelí bojkotu například i McDonalds. V minulých dnech oznámila firma propad 1,3 % na rozvojových trzích, kam počítá i například Blízký východ. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Globální značky nečelí jen hrozbě recese. Jak vychází z aktuálních dat za první pololetí roku 2024 značky jako Starbucks či KFC čelí poklesům tržeb v řadě muslimských zemí. A to především kvůli bojkotu ze strany místních obyvatel v souvislosti s válkou v Gaze. V Malajsii dokonce vláda slíbila zřízení komise, které identifkuje západní produkty, jejichž výrobci podporují Izrael. A západním firmám se nedaří bojkot místních zlomit ani letáky o apolitičnosti firem. Největší provozovatel amerických řetězců v arabském světě Americana Group se sídlem v Spojených arabských emirátech hlásí propad tržeb o 40 %.

Problémy však hlásí i samotné americké firmy, nejen jejich franšízanti. Například McDonalds ve svém aktuální zprávě o hospodaření hlásí propad tržeb kolem 1 % ve všech sektorech. Největší propad 1,3 % však hlásí z rozvojových trhů, kam patří i Blízký východ a některé muslimské země. Ve stejné době v roce 2023 přitom zaznamenal tento trh 14 % nárůst. Přímo ve zprávě zmiňuje i konflikt na Blízkém východě. Šéf McDonaldu Chris Kempinski už v minulosti několikrát mluvil o válce v Gaze jako o faktoru negativně ovlivňující podnikání, stěžoval si také na "dezinformační kampaně" proti McDonaldu.

Podobně reagoval například potravinářský gigant Mendelez, když uvedl, že podle jeho odhadů snížil konflikt na Blízkém východě jeho růst tržeb o 2 %. Podobně o dopadu konfliktu mluví francouzský kosmetický gigant L’Oréal, když uvedl, že jeho růst tržeb konflikt na Blízkém východě zpomalil.

Čtěte více: Přepálili jsme ceny, přiznal McDonald’s. Finanční propad chce hasit slevami i novým burgerem

Mnohem hůř jsou však na tom jednotliví franšízanti zajišťující provoz globálních značek buď na Blízkém východě či například v Malajsii či Pákistánu. Například Americana Restaurants, která provozuje 23 značek řetězců rychlého občerstvení včetně KFC, Pizza Hut či Costa Coffee na Blízkém východě a v severní Africe ohlásila za první pololetí 40% propad tržeb a to přesto, že otevřela 81 nových poboček v regionu. Podobně Alshaya Group, která v regionu provozuje například síť kaváren Starbucks v březnu oznámila propuštění 2 000 zaměstnanců kvůli zhoršeným podmínkám na trhu a bojkotu, informoval například časopis Time.

Podobné problémy zaznamenali také provozovatelé amerických značek v Malajsii. Místní provozovatel kaváren Starbucks v květnu oznámil za první čtvrtletí tohoto roku propad příjmů o 48 %. Provozovatel značky KFC v třicetimilionové zemi pak na konci dubna oznámil dočasné uzavření více jak sta poboček.

V prohlášení firma také upozornila, že 85 % jejich zaměstnanců v zemi jsou muslimové a že je jedním z největších daňových poplatníků v zemi. Není jedinou společností, která snažila dopady bojkotu místních obyvatel podobnými prohlášeními zmírnit. Podobně reagoval místní provozovatel kaváren Starbucks. "Odsuzujeme násilí, ztrátu nevinných životů a všechny nenávistné a ozbrojené projevy," uvedla společnost Starbucks Malaysia. "Navzdory nepravdivým prohlášením šířeným prostřednictvím sociálních médií nemáme žádnou politickou agendu. Z našich zisků nefinancujeme žádné vládní ani vojenské operace - a nikdy jsme je nefinancovali," objevilo se v minulých měsících na letácích v těchto prodejnách, informuje Nikkei Asia.

Nejhorší situaci se však západní značky ocitají pravděpodobně v Pákistánu. Tam po protestech tisíců islamistů, kteří zablokovali na týden dopravu poblíž hlavního města Islamabádu, vláda v červnu slíbila zřídit komisi, která má za úkol zmapovat firmy, které přímo či nepřímo podporují Izrael. S tím, že vláda slíbila takové firmy v zemi zakázat. Zástupci amerického giganta pak pro Financial Times uvedli, že v zemi už 5 měsíců své produkty nepropagují, někteří prodejci nápojů firmy Coca-Cola totiž čelí od zákazníků šikaně. Samotná firma, která místně zajišťuje dodávky nápojů této značky v zemi oznámila, že došlo ke čtvrtinovému propadu prodejů v zemi.

Sdílet:

Hlavní zprávy