Výsledek boje s turisty na Mallorce? Hoteliéři, restauratéři a taxikáři teď nemají práci
BOJ S OVERTURISMEM
Mallorca zažívá úbytek turistů poté, co se ostrovem prohnala vlna protestů proti masovému turismu. Některé restaurace hlásí až 40procentní pokles návštěvníků, některým podnikům hrozí jejich uzavření a na úbytek turistů si stěžují i taxislužby. Turistická sezóna na oblíbeném baleárském ostrově letos výrazně zaostává za očekáváním. Místní hoteliéři, restauratéři i dopravci hlásí citelný pokles návštěvnosti, který dávají do souvislosti s nedávnými protesty proti nadměrnému turismu a rostoucí averzí části obyvatelstva vůči zahraničním návštěvníkům, píše server Independent.
Podle sdružení Aviba, zastupujícího cestovní kanceláře, se propad týká zejména turistů z Velké Británie a Německa – dvou tradičně nejpočetnějších skupin zahraničních návštěvníků. Jejich pokles může být reakcí na „nepřátelské vzkazy“, které se v poslední době šíří Evropou, míní předseda sdružení Pedro Fiol.
Zvláště tvrdě dopadá úbytek turistů na gastronomii. Podle Juana Ferrera z Asociace restaurací Mallorca (CAEB) čelí některé podniky až 40% poklesu zákazníků, což by mohlo vést k uzavření části z nich ještě během letošního roku, uvádí magazín Majorca Daily Bulletin.
Podobný trend potvrzuje i Federace hotelového průmyslu Mallorky (FEHM), která zaznamenala útlum v tradičně vytížených lokalitách, jako jsou města Sóller či Capdepera. Negativní dopad se podle ní týká i výletních služeb a dopravy.
Příčinou může být rostoucí nespokojenost místních obyvatel, která vyústila ve veřejné protesty. V červnu zaplnily ulice Palmy stovky demonstrantů, kteří požadovali „konec turistifikace“. Protestující nesli transparenty s nápisy jako „ne masové turistice“ či „stop soukromým tryskáčům“. Podobná demonstrace se konala v metropoli i loni, kdy se jí zúčastnilo až 10 000 lidí.
Navzdory těmto problémům ministr cestovního ruchu Jaume Bauzà tvrdí, že celkové počty turistů zůstávají vysoké. V roce 2024 navštívilo Baleárské ostrovy přibližně 15,3 milionu zahraničních turistů.
Aby zmírnila napětí a obnovila pozitivní vnímání cestovního ruchu, spustila FEHM novou komunikační kampaň s heslem: „Turisto, děkujeme, že jsi navštívil Mallorcu.“ Cílem je připomenout, že ostrov je „pohostinná, otevřená společnost, která je hrdá na svou turistickou tradici“ – v kontrastu k radikálním hlasům odmítajícím další růst turismu.