Blíží se konec konce spalovacích motorů, píše Kronen-Zeitung. Elektromobily už nejsou pro Brusel bezemisní
ELEKTROMOBILITA
Evropská unie údajně zvažuje zastavení zákazu spalovacích motorů, který je stanoven od roku 2035. Rakouský deník Kronen-Zeitung překvapivě tvrdí, že po "velmi pozoruhodném hlasování v Bruselu v pondělí večer se konec pro spalovací motory blíží ke svému konci." Jedním z důvodů má být právě i to, že navzdory dosavadní klasifikaci už nebudou elektomobily pokládány za emisně neutrální. Mnoho otázek ale zůstává nezodpovězeno.
Dosud zelená ideologie navzdory jasným důkazům prohlašovala, že elektromobil automaticky netvoří žádné emise CO2. Vědci kritizovali, že byla ignorována skutečná bilance emisí. Ve většině případů vznikají skleníkové plyny při velmi náročné výrobě vozidla, zejména baterií, a také při výrobě elektrického proudu k dobíjení aut.
Evropský parlament v pondělí poprvé hlasoval většinou pro návrh Komise, který již automaticky neklasifikuje elektromobily jako klimaticky neutrální vozidla. Tím by byly emise CO2 z elektromobilů oficiálně mimo jiné závislé na elektrickém mixu. Toto přehodnocení by mohlo zpochybnit zelenou strategii EU a samotný zákaz nových spalovacích motorů od roku 2035, tvrdí deník.
Rakouský list uvádí, že existují i další možné důvody pro politickou změnu. Připomíná, že EU má v plánu znovu přezkoumat postupné vyřazování spalovacích motorů v roce 2026 na základě nejnovějších údajů a vývoje. Dalším důvodem může být zvyšující se konkurence elektroaut ze strany čínských společností. Čína plánuje vrhnout na světový trh, tedy i evropský, silně dotované své kvalitní elektromobily, které mohou v elektromobilitě zaostávající evropský automobilový průmysl prakticky zlikvidovat. Strach panuje i ve Spojených státech, které nyní začaly vyšetřovat, jak jsou čínské elektromobily náchylné k bezpečnosti státu, když zasílají nasbírané údaje o jízdě a svých vlastnících do Pekingu.
Deník Krone má k dispozici referenční tabulky, jak by se nově mohl u elektroaut počítat obsah emisí CO2 z elektřiny potřebné k nabíjení, "včetně ztrát během přenosu a konverze". Emise skleníkových plynů pro elektromobil by pak oficiálně již nebyly nulové, ale závisely by na elektrickém mixu.
Německý magazín Focus, který z rakouského deníku zprávu cituje, navíc konkretizuje, že nezávislá studie VDI nedávno ukázala, jak šetrné k životnímu prostředí skutečně jsou různé typy pohonů, pokud jde o jejich bilanci CO2. Elektromobily jsou tzv. šetrnější ke klimatu teprve od 90 000 kilometrů ve srovnání se spalovacími motory. Pokud používají výhradně tzv. zelenou elektřinu, hranice klesne na 65 000 ujetých km.
V dlouhodobém testu si z hlediska klimatické bilance vedou nejlépe dva typy pohonu: čistý elektromobil a plug-in hybrid. Na třetím místě je naftový motor a na čtvrtém pak benzinový motor.
Zatím zůstává nejasné, co přesně nové úvahy z Bruselu vlastně znamenají, píše Kronen-Zeitung. Cituje šéfku Evropské komise von der Leyenovou, která říká, že se má zajistit, aby spotřebitelé měli technologie otevřené a možnost volby. Dosud se však případná výjimka ze zákazu spalovacích motorů plánovala pouze v případě, že by nová auta poháněla čistě e-paliva, která by byla z hlediska bilance CO2 klimaticky neutrální. Tato paliva však zatím nejsou na trhu dostupná.