Rána pro Uber. Soudní dvůr EU rozhodl, že musí žádat o licenci
Uber
Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie. Rozhodl tak ve středu Soudní dvůr EU, který tím alternativního amerického poskytovatele přepravních služeb postavil na roveň běžné taxislužby. Firma sdělila, že rozhodnutí soudu nenaruší způsob, jakým své služby nabízí. Podle expertů by ale dnešní rozsudek mohl mít dalekosáhlé důsledky pro sdílenou ekonomiku.
Soudní dvůr EU reagoval na podnět obchodního soudu v Barceloně, který projednává žalobu profesní organizace sdružující řidiče taxislužeb v Barceloně proti filiálce Uberu ve Španělsku za nekalou soutěž. Barcelonský soud má za to, že pro řešení jím projednávaného sporu je nezbytný výklad několika ustanovení unijního práva.
Podle zdůvodnění Soudního dvora musí být zprostředkovatelská služba, kterou nabízí Uber, tedy propojení pasažérů a neprofesionálních řidičů, kteří používají vlastní vůz, za úplatu prostřednictvím chytrého telefonu, považována za „službu v oblasti dopravy“ ve smyslu unijního práva. Z toho pak vyplývá, že přísluší členským státům, aby upravovaly podmínky pro poskytování takové zprostředkovatelské služby v souladu s pravidly smlouvy o fungování EU.
Firma uvedla, že bude pokračovat v dialogu s městy napříč Evropou, a připomněla, že podle jejího nového šéfa je vhodné služby jako je Uber regulovat. Kvůli právním problémům Uber po celé Evropě v podstatě zrušil službu UberPop, kdy pasažéry přepravovaly soukromé osoby, uvedla agentura DPA. V současnosti spolupracuje s řidiči klasických taxislužeb.
Přestože se středeční rozhodnutí Soudního dvora vztahuje výslovně jen na „neprofesionální řidiče“, mohlo by do budoucna otevřít dveře dalším omezením, domnívá se agentura DPA. Rovněž ve Spojených státech se diskutuje mimo jiné o tom, zda má Uber považovat řidiče za živnostníky, kteří jeho prostřednictvím nabízejí službu, nebo za zaměstnance. V druhém případě by se to projevilo v nárůstu ceny za takovou službu.
Smíšené reakce
Evropská konfederace odborových svazů v dopravě středeční soudní rozhodnutí ve svém prohlášení „vřele vítá“. Podle jejího názoru pomůže řidičům k řádným mzdám a zlepší jejich pracovní podmínky. Jiného názoru je ale asociace sdružující internetové firmy, která varuje, že rozsudek jde proti snahám EU o podporu inovací v konkurenčním boji s čínskými a americkými internetovými firmami, uvedla agentura AP.
Podle Miroslavy Jozové, tiskové mluvčí společnosti Uber v ČR a SR, bude Uber v ČR působit i nadále a hodlá spolupracovat s místními regulačními orgány na řešení dopravních výzev, jako je snížení počtu osobních aut, které přinese menší znečištění ovzduší a snazší parkování. Jozová připomíná, že Uber již dnes ve většině zemí EU působí jako regulovaná dopravní společnost. Firma prý bude dále spolupracovat s městy, „aby spolehlivé svezení na jedno kliknutí bylo dostupné opravdu každému“.
Podle údajů Uberu spoléhá na objednání svezení jedním kliknutím v České republice přes 269 000 cestujících a prostřednictvím aplikace si vydělávají tisíce nezávislých řidičů. Firma připomíná, že vláda České republiky v současnosti přehodnocuje stávající legislativní rámec. Uber je součástí pracovní skupiny, která se těchto diskuzí účastní.
Uber svou službu poskytuje v mnoha zemích světa a mnohde se dostal do sporu s místními samosprávami. V České republice naposledy vznikl spor kolem poskytování jeho služeb v Brně, kde Uber začal fungovat od února a kde jeho činnost tamější krajský soud předběžně zastavil.
Společnost Uber má za sebou turbulentní rok. Nyní již bývalý ředitel Travis Kalanick byl donucen odstoupit a nahradil jej Dara Khosrowshahi, najevo vyšlo krytí masivního úniku zákaznických dat, sexuální obtěžování zaměstnankyň a po celou dobu firmu provázely spory s kontrolními orgány.
Podle názoru analytiků může mít dnešní rozhodnutí Soudního dvora dopad i na jiné firmy, které samy sebe vykreslují jakou pouhé propojovatele poskytovatelů a zákazníků, jako je na příklad zprostředkovatel ubytování Airbnb. Soudy zaujímají k takzvané sdílené ekonomice jiné stanovisko, i tyto firmy by tedy brzy mohly začít podléhat regulaci EU.
Jednotlivé evropské státy zaujímají ke sdílené ekonomice různé postoje. Například Portugalsko Uber a Airbnb legalizovalo, Francie je podrobuje přísnějšímu dohledu.