Kia Sportage drží v ruce velmi dobré karty
AUTO
Páté vydání kompaktního SUV navazuje na mimořádně úspěšnou předchozí generaci, která byla nejprodávanějším modelem značky Kia. Novinka má nabito ostrými – první jízdní dojmy ukázaly, že drží v ruce všechny důležité trumfy.
V segmentu kompaktních SUV je solidní tlačenice a zaujmout zmlsané zákazníky není samo sebou. Nová generace modelu Kia Sportage už dorazila na české silnice a prvních pár desítek kilometrů v kopcovitém krkonošském regionu naznačilo, že tohle auto může po právu pomýšlet na pořádně velký tržní podíl.
Začít můžeme designem, který se nese v duchu nového směru značky započatého modelem EV6. Patrné je to nejen díky novému logu (mimochodem, velmi povedenému), ale třeba také při pohledu zezadu. Sportage se v Evropě prodává ve specifickém designu, který je oproti globální verzi při zachování identického rozvoru o něco kompaktnější, aby více vyhovoval očekávání zákazníků tohoto segmentu esúvéček s délkou kolem 4,5 metru. Novinkou je možnost objednání černé střechy (pro verzi GT-Line), která autu fakt sluší, stejně jako další černé doplňky.
Právě za volantem provedení GT-Line jsem ostatně strávil testovací jízdu. Pokud vnější design vozu Kia Sportage považuji za zdařilý, v interiéru se můj dojem podařilo ještě povýšit. Kvalita materiálů je dobrá, nicméně, to už se dnes tak nějak očekává, ale velmi příjemnou atmosféru vytváří hlavně dvojice velkých displejů, jež jsou parabolicky tvarovány směrem k řidiči. Tohle se designérům fakt povedlo – nejenže celek vypadá tak, že by ho mohl závidět leckterý prémiový model, ale přísná měřítka snese i funkčnost, odezva a grafika infotainmentu. Dobře při ruce jsou i ovladače na středové konzoli, kde nechybí otočný volič automatu, volič jízdních režimů i odkládací přihrádka. Sportovní pocit pomáhá dotvářet i poměrně malý volant s dobrým úchopem, u kterého bych ale možná ocenil trochu méně tlačítek – na mě už jich bylo nějak moc…
A když už hovoříme o volantu, můžeme se rovnou podívat na to, jak se se sportage jezdí. Testovaný kus byl poháněn motorem 1.6 T-GDI MHEV ve výkonové verzi 132 kW v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Když se k tomu přidá ještě adaptivní podvozek, předčil výsledek má očekávání, která i tak nebyla nikterak nízká. Sportage je skutečně velmi příjemným autem na rovinky i do zatáček, na dobrý povrch, jakož i na rozbité silnice. Jízdní komfort je vysoký, auto na nerovnostech neodskakuje, přesně drží vytčenou stopu, a když se řidič rozhodne projet si pár zatáček svižněji, sportage ho ve štychu určitě nenechá.
Jediným limitujícím faktorem pro vyloženě sportovní svezení je tak pohonná jednotka. Ne, že by přeplňovaný benzinový agregát s výkonem 132 kW (180 k) a točivým momentem 265 Nm neměl dostatek výkonu, ale přeci jen je znát jeho menší objem a fakt, že maxima výkonu dosahuje až v 5500 ot./min, takže je při sportovní jízdě nutné ho docela dost vytáčet a ani tak nečekejte nějaké zásadní zatlačení do sedaček. Sportage se s touto pohonnou jednotkou dostane na stovku za devět sekund, maximálka je pak o jeden kilometr za hranicí 200 km/h. To jsou parametry, které bezesporu vyhoví dost početné skupině dynamičtějších řidičů. Ve sportovním režimu pak potěší i jadrnější zvuková kulisa.
Po většinu testovacího okruhu jsem však jezdil úplně normálně, jako běžný uživatel kompaktního SUV, výsledkem pak byla průměrná spotřeba 7,5 l/100 km, což vzhledem ke kopcovitému terénu nepovažuji za špatné. Šetřit každou kapku paliva se u testovaného modelu snažil mild hybridní systém. Sportage je však v nabídce i bez této pomoci, nebo naopak s ještě efektivnějšími systémy full hybridu a dokonce i jako plug-in hybrid s možností dobíjení ze zásuvky a dojezdem čistě na elektřinu kolem 70 km. Když se k tomu přidá ještě možnost volby turbodieselu 1.6 CRDi a zohledníme široké možnosti kombinací s pohonem 4x2 nebo 4x4 a manuální či automatickou převodovkou, získáváme na dnešní dobu nevídaně obsáhlý ceník, ze kterého by si měl být schopen vybrat skutečně každý. Zástupci značky ostatně tvrdí, že Kia v tomto ohledu vévodí nabídkám na českém trhu. Tak či onak si značka za tento viditelně prozákaznický přístup zaslouží velkou pochvalu. Zájemci o tento model si totiž díky této politice mohou pořídit čtyřkolku již od 714 980 Kč, což není vůbec špatné. Základní model pak stojí 599 980 Kč a i to je konkurenceschopná cena.
Když už jsem zmínil širokou paletu technicky různě řešených pohonů, je na místě uvést také skutečnost, že objem kufru se u nového modelu Kia Sportage liší právě s ohledem na konkrétní pohonné ústrojí. Roli v tom hraje umístění různých komponentů a akumulátorů daného pohonu. Zatímco čistě benzinová verze má objem 591 litrů a plug-in hybrid 540 litrů u turbodieselu se musíte spokojit s objemem pouhých 526 litrů. Může za to totiž nejen mild hybridní technika, ale také nutnost umístit i nádrž na AdBlue. V konečném důsledku by i tohle mohl být další argument pro volbu jiného než naftového pohonu.
Plusy: Design, komfortní podvozek, široká nabídka pohonů, cenová politika, záruka 7 let
Mínusy: Příliš mnoho ovladačů na volantu, různé objemy kufrů, dynamické limity motoru 1.6 T-GDI