Volkswagen Polo R-Line: Beránek v kůži vlčí
Volkswagen Polo R-Line
Aktuální šestá generace oblíbeného Volkswagenu Polo opět přijíždí na platformě MQB a v duchu aktuální situace chce zaujmout hlavně tříválci. Daří se jí to?
Nové Polo je stále dost čerstvé – představeno bylo loni v Berlíně a prodává se teprve rok. Změny a vylepšení se dotkly téměř všech oblastí od prostoru pro cestující přes motory až po technologie. Základním motorem se stal litrový benzinový tříválec, který nabízí výkon 65 a 75 koní v atmosférické verzi a 95 a 115 koní v přeplňované verzi TSI. Kromě toho je k dispozici též verze na CNG o výkonu 89 k. Silnější čtyřválec 1,5 l TSI EVO nabízí 150 k, vrcholem je dvoulitrové TSI v ostře laděném Polu GTI. Abychom byli kompletní, naftu reprezentuje čtyřválec TDI 1,6 litru o výkonu 80 či 95 k.
U nás je nabízen přeplňovaný tříválec, turbodiesel a model GTI. A existuje zde také jedna výbavová varianta, která si bere od každého něco. Jmenuje se R-Line, v testované verzi se sedmistupňovou převodovkou DSG je nejdražším Polem (vyjma GTI). Proč? Zejména kvůli výbavě. R-Line totiž vypadá „skoro“ jako GTI, ale přitom má pod kapotou litrový motor. Je skutečným beránkem v rouše vlčím. Působí totiž velmi efektně (i díky příplatkovým 17palcovým
kolům), ale přitom nedosahuje očekávané dynamiky.
Testovanému vozu musel k pohonu stačit motor 1.0 TSI o výkonu 115 k, což při delším ježdění nekorespondovalo s jeho vzhledem, ale motor sám o sobě se ukázal pro běžné ježdění jako dostatečný (0–100 km/h za 8,5 s, maximální rychlost 200 km/h). Ovšem jeho spotřeba značně kolísala dle zatížení – uměl jezdit za 5,5 l / 100 km, ale také za 8,5 l / 100 km. Převodovku DSG bychom do malého vozu nedoporučili, a to nejen kvůli zbytečně vysokému příplatku – její sladění s malým motorem není ideální, což je znát zejména při rozjezdech, ale i občasným zmateným přeřazováním. Vnitřní prostor udělal při generační výměně výrazný krok dopředu. Verze R-Line potěší sportovně laděnými doplňky a velmi dobrými základními sedadly, ale i běžné verze nabízejí výbavu z aut vyšších tříd. Zjednodušeně řečeno: vše se točí kolem displejů, konektivity a bezpečnosti. Displeje jsou dva, jeden nahrazuje přístrojový štít a umí zobrazit například navigaci přes celou plochu (což je velmi praktické a koncernová navigace obecně patří k těm nejlepším na trhu), druhý je tradičně uprostřed palubní desky. Zajišťuje snadný a rychlý přístup k info- a zábavním systémům, které dovolují využívat například funkce MirrorLink, Android Auto či Apple CarPlay. A mnoho dalšího.
Druhou novinkou je široká nabídka asistenčních systémů, mezi které patří brzdný systém s funkcí rozpoznání chodců, automatický parkovací asistent, adaptivní tempomat s funkcí stop and go či sledování vozidel v mrtvém úhlu. V seznamu příplatků nechybějí adaptivní tlumiče nebo full-LED světlomety. Na malý vůz velmi slušná nabídka výbavy…
Jelikož vůz na délku poprvé překonal hranici čtyř metrů a je i o poznání širší než předchůdce, interiér je prostornější. V řeči čísel je to patrné zejména u zavazadelníku – 351 litrů proti 280 je slušný skok ve prospěch převozních vlastností. Dobré je, že dozadu si celkem pohodlně sednou dva dospělí. I když je Polo větší, je snad ještě obratnější než minulá generace. Příjemně se řídí, ochotně zatáčí (svůj vliv na neutrální chování má jistě i lehký tříválec) a díky vrozené agilitě jsou jízdní vlastnosti bezpečně čitelné.
R-Line je zvláštní výbava. Je určena pro někoho, kdo má čerstvý řidičský průkaz, chce mezi přáteli vypadat cool, a přitom jeho sponzoři (rodiče) nechtějí, aby hned sedlal silný vůz (GTI). V takovém případě proč ne – Polo R-Line vypadá stylově, hezky jezdí, hodně toho odveze, a navíc je zaplněno řadou moderních vychytávek. Sponzor jen musí počítat s tím, že vyvoněná verze něco stojí – testovaný vůz konkrétně 703 500 Kč s DPH. Když ale omezíme výbavu a vynecháme DSG, 468 900 Kč není za R-Line Highline špatná cena.
Plusy: jízdní vlastnosti, interiér, technologie.
Minusy: převodovka DSG, dynamika tříválce.