Čínská chobotnice v Praze požírá vlastní děti
Komentář
Do té míry, v níž platí, že pražská politika je laboratoří politiky celostátní, se vyplatí i sledovat nový spor na magistrátu hlavního města. Je to zatím nejostřejší z několika sporů, které koalice Pirátů, Čižinského Prahy sobě a formace Spojené síly (v ní je určující Jiří Pospíšil z TOP 09) od svého vzniku zažívá. Jedná se tu o výjimečně vysokou sumu: 15 miliard za servis linek metra A a B na 15 let pro Škoda Transportation (dále ŠT). A se započítáním opce na dalších pět roků je skutečný objem 22 miliard korun.
Pozoruhodné na tom je, že o těchto 15, respektive 22 miliardách se rozhodlo v tzv. jednacím řízení, tedy cestou nejmenší možné publicity. V pondělí 23. prosince podepsalo vedení pražského Dopravního podniku (DPP) odpovídající smlouvu se ŠT, bez výběrového řízení, neboť firma už pro Prahu dělala stejnou práci dosud a měla dokumentaci, tlačil termín – donedávna se těmto argumentům říkalo kmotrovské.
Padá to na Piráty s jejich primátorem a ještě víc na Prahu sobě, náměstka pro dopravu Adama Scheinherra a ovšem šéfa hnutí Jana Čižinského. Ten se právě nachází ve fázi přerodu v celostátní figuru, spekuluje se o námluvách s Milionem chvilek pro demokracii.
Tmelem koalice, která dnes Praze vládne, je vymetení nepořádku, výběrová řízení až do poslední tužky, transparentnost. Ale k podpisu smlouvy se Škodou Transportation prostě došlo pokoutně. Náležitosti byly splněny, ale voliči od Prahy sobě a pana Scheinherra patrně očekávali víc než naplnění zákonného minima a ani o milimetr víc. Tady smlouvu projednalo a jednohlasně schválilo jen předsednictvo Dopravních podniků s vědomím dozorčí rady. Fakticky šlo mimo radu hlavního města. Primátor Hřib má taky svou odpovědnost, evidentně ale spíš zjišťuje, co se stalo, než aby určoval, co se stane.
Obzvlášť pikantní příchuť zpětně získává bouřlivá schůze zastupitelstva hlavního města z 12. prosince. To bylo to známé melodrama, kam Piráti pozvali veřejnost, aby je podržela proti čínské hrozbě. Pod rudou chobotnicí s čínskými hvězdičkami, která se převaluje nad Pražským hradem a chapadlem sahá na protější břeh řeky (kde sídlí magistrát), se tehdy na Twitteru Pirátů psalo: „Důležité! Opět tu je snaha ovládnout magistrát jinak než demokratickým způsobem. Pokud vám to není jedno, přijďte to dát najevo na čtvrteční veřejné zasedání zastupitelstva.“
Patos vyvěral z obavy Pirátů, že se opoziční ODS a ANO pokusí odvolat primátora Zdeňka Hřiba. A protože pražská ODS a v ANO jednotliví pražští politici měli nějakou vazbu na lobbistu Tomáše Jirsu, o němž tedy vyšlo najevo, že pro Home Credit ze skupiny PPF dělá v skrytu kampaň na zlepšení obrazu Číny, veřejnosti se sugerovalo, že eventuální pád Hřiba by byl na pokyn Pekingu. Ve skutečnosti se tou dobou připravovala zakázka pro jinou dceřinou společnost PPF, jíž je právě Škoda Transportation. Zastupitel za ANO Radomír Nepil se na veřejné schůzi čtyřikrát táže na 22miliardovou zakázku bez tendru, jmenovitě pirátských zástupců včetně Hřiba a jmenovitě i Scheinherra. Když už se někdo z oslovených obtěžuje s odpovědí, odpovídá jen na jinou zakázku pro ŠT, jíž je klimatizace do tramvají za 440 milionů korun, tedy drobné. Minulý týden, kdy podpis 22miliardového kontraktu vyšel najevo, z toho skandál udělala ODS a v pondělí se připojil koaliční Jiří Pospíšil.
Možná opravdu konkurenti Čižinského a jeho Prahy sobě uvnitř i vně koalice používají DPP účelově, sledují poškození soupeřovy značky. To se v politice dělá. Pro Čižinského je to nebezpečné proto, že na kritice netransparentnosti vyrostl v hlavním městě a chce na ní růst do celé republiky. Může být, že za 22 miliardami pro ŠT v jednacím řízení není žádný špatný úmysl, „jen“ seznámení s realitou. Ale Čižinský zatím nic jiného, než že bude transparentnější než sklo a vůbec vzorný, nenabídl – nepočítáme-li zvýhodňování cyklistů i tam, kam by se mezi auta neodvážili. V tom má případ údržby pražského metra celostátní přesah – a ne zrovna malý.