Nejdřív nápad na zdražení MHD, teď zlevnění. Hřib navrhuje měsíční kupón za 400 korun
SPOR O CENU JÍZDNÉHO
Nápad skokově zdražit roční jízdní kupón na 5500 korun popudil veřejnost a rozhádal pražskou koalici. K následnému mírnění zdražování, kdy koaliční Praha sobě navrhla jen postupné zvyšování ceny roční jízdenky o 365 korun každý rok, nyní přibyl požadavek pirátského primátora Zdeňka Hřiba. Podle něj dopravní podnik (DPP) nesmí zatěžovat peněženky Pražanů a cena měsíčního kupónu by měla naopak klesnout na zhruba 400 korun z nynějších 550. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) si za zdražováním stojí, přišlo by prý i bez koronavirové krize.
„Za sebe a Piráty odmítám skokové zdražení za roční kupon MHD. Naopak chceme zlevnění měsíčního kuponu na férovou cenu, za kterou si ho bude moci pořídit každý. To znamená okolo 400 Kč (teď je to 550 Kč). Ulevíme tak nízkopříjmovým skupinám, které ho využívají nejvíce,“ uvedl Hřib na svém facebookovém účtu.
Primátor sice přiznal, že hlavní město přišlo kvůli koronakrizi o značnou část příjmů, úspory by se ale měly podle něj hledat zlepšováním hospodaření DPP a ne zdražováním jízdenek. „Pražská MHD je jedna z nejlepších na světě a chceme, aby její obliba rostla i nadále jako dosud,“ dodal Hřib.
„Komfort zkrátka něco stojí“
S nápadem, aby se roční kupon na MHD od začátku příštího roku zdražil o 365 korun, přišli v uplynulých dnech právě Scheinherr a šéf klubu Prahy sobě Jan Čižinský. Podobné zdražení by se mělo opakovat i v dalších letech. Kromě toho by chtěl klub také zdražit jednorázové jízdné, upravit systém slev a zvýšit cenu parkovacích karet. Minulý týden vyvolala vlnu kritiky informace, že roční kupon by se mohl ze současných 3650 skokově zdražit na 5500 korun, což ale Scheinherr popřel.
Zdražení jízdného je podle Scheinherra nutné i bez ohledu na to, že na DPP dopadla korovirová krize. „Došlo k obrovským propadům v příjmech hlavního města Prahy, kdy je to až 15 miliard korun. Důvodem je snížení daňových příjmů, vláda nám vzala ještě balíček tří miliard a propady na tržbách z jízdného jsou odhadovány až na 1,7 miliardy korun,“ uvedl Scheinherr v rozhovoru pro Novinky.
Odmítl také podle něj populisticky omezit provoz MHD, aby se ušetřily peníze. Pražané si zkrátka musí uvědomit, že zaručení komfortu něco stojí, tvrdí Scheinherr. Plán zdražování byl podle náměstka připraven již na podzim loňského roku. Jeho zadání znělo získat pro DPP o miliardu z jízdného víc postupným zvyšováním ceny kuponů. Právě k miliardové částce by se mělo dojít tempem 365 korun za roční kupón navíc za čtyři roky.
Studentské a seniorské výhodné kupóny by chtěl klub vrátit na cenu, jakou měly před rokem 2018. Roční studentský kupón dnes stojí 1280 korun. „Bylo by to kolem 50 procent, takže něco pod 2000 korun,“ popsal Scheinherr.
Jednorázové jízdenky podraží o více než korunu
Podle návrhu Prahy Sobě by měly podražit i jednorázové jízdenky. „Jednorázové jízdenky bychom chtěli zdražit také od ledna, ale konkrétní sazbu ještě nemáme, je to o jednání s koaličními partnery,“ vysvětlil Scheinherr. Prozradil ale, že cena stoupne určitě více než o korunu.
Praha Sobě chce zdražení jízdného doplnit také zdražením parkovacích karet, výši zatím náměstek neuvedl. O možném růstu cen již mluvila koncepce parkování, kterou si nechal magistrát zpracovat a kterou před časem schválila rada.
Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 korun na 3650. Fungování pražské MHD loni vyšlo asi na 21 miliard korun, magistrát ho dotoval částkou zhruba 17 miliard.
V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), které mají v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO.