FAMU ve varu. Hřebejk, Bartoška, Strach a Sláma se přou o slavnou školu
krize na FAMU
Odvolání děkana FAMU Zdeňka Holého vyvolalo bouřlivou reakci. Osobnosti upozorňují na dlouholetý úpadek dříve světově slavné školy. „Katedru režie už skoro patnáct let neopustil absolvent, který by obstál ve filmové praxi,“ napsal režisér Jan Hřebejk. „I pedagogové FAMU připouštějí, že kulturní rozhled přicházejících studentů je žalostný a rok od roku se to horší,“ uvedl Ondřej Štindl, který situaci na FAMU popsal v novém čísle Týdeníku Echo, které vychází 31. května.
Akademický senát FAMU v pondělí jednohlasně rozhodl o odvolání nynějšího děkana Zdeňka Holého. Samotný senát však odvolat děkana nemůže, to může učinit rektor AMU. Zatím není jasné, jak se ke kroku akademického senátu postaví. (více čte zde)
Rozhodnutí senátu nebylo překvapivé. Spor o Zdeňka Holého začal už mnohem dříve. Postupně ale vygradoval tak, že na škole nastala jen velmi těžko překonatelná krize komunikace.
„Dlouhé a často velmi emotivní jednání spíš rozdělení na škole jenom prohloubilo a potvrdilo, že spory mezi pedagogy silně rezonují i mezi studenty. Zdeněk Holý svoje protivníky o čistotě svých záměrů zjevně nepřesvědčil, senátoři zase předvedli velkou nepřipravenost doložit některá tvrzení obsažená v návrhu (třeba že děkan dehonestuje školu a studenty). Je také docela možné (a lidé z obou stran sporu to připouštějí), že hlavním důvodem snahy odvolat Zdeňka Holého jsou obavy z toho, co teprve udělá,“ uvedl Ondřej Štindl.
Ve škole tak podle něj simultánně probíhají revoluce, kontrarevoluce a občanská válka. „Úřední institucionální záležitosti získávají osobní rozměr, přinášejí mezi lidi – studenty i učitele – těžko překonatelné rozdělení. Je to smutná škola. Ten dojem smutku může člověk získat z rozhovorů se zástupci obou stran,“ popsal stav na škole redaktor Echo24.
Na sociálních sítích se potkají studentka produkce a studentka dokumentaristiky. První vyjádří pochybnosti o úrovni dokumentů na FAMU a festivalu v Jihlavě, druhá jí promptně sdělí: „Všechno, co napíšeš, vypovídá především o tom, jak hluboce záštiplnej člověk jsi...“ Opačným směrem letí: „Jsi strašně zlej člověk.“ Do stadia výměny neodvolatelných soudů dámy dospěly během několika minut. Současná FAMU v kostce.
Celý text o FAMU od Ondřeje Štindla najdete v zítřejším Týdeníku Echo a už nyní v Echo Prime
Absolventi neobstojí v praxi, píše Hřebejk
Významný český režisér Jan Hřebejk, který má na svědomí kultovní filmy jako Pelíšky, Pupendo či Šakalí léta, na svém webu zveřejnil dopis, v němž komentuje dlouhodobě špatnou situaci na katedře režie.
„Pokud FAMU nebudou opouštět absolventi, kteří jsou schopni obstát v kinematografické praxi, budou se na školu hlásit čím dál nepoužitelnější případy,“ napsal režisér.
Hřebejk upozornil na smutnou skutečnost, že za nejzajímavějšími debuty posledních let nestojí absolventi FAMU: „Nejen podle mě natočil nejzajímavější debut posledních let herec Jirka Mádl, nebo dvojice Weingreb a Kazda, absolventi Písku.“
Podle režiséra za to mohou i špatná kritéria u přijímacích zkoušek, které podle něj upřednostňují spíše nepoužitelné třicátníky, před talentovanými ale nezkušenými mladíky: „Ideál absolventa by měl přestat být křehký lunetik, jak se mi zdá, že je to dnes. Vezměte to jako klidně mělké kritérium, ale mezi držiteli Českého lva za režii nad našimi absolventy výrazně převažují absolventi dokumentu nebo scenáristiky.“
K dopisu staršího data přidal Hřebejk další postřehy, které už souvisí bezprostředně s odvoláním děkana Zdeňka Holého: „Kdyby lékařské fakulty neopouštěli lékaři, byl by to problém. Katedru režie už skoro patnáct let neopustil absolvent, který by obstál ve filmové praxi a natočil nějaký hraný film pro kina nebo zajímavou sérii pro televizi. Co se tam naučil, proč tam chodil? Kvůli práci v reklamě, nebo debutu za peníze školy?“
„Katedru režie, pod fíkovým listem vedoucího katedry, jediného skutečného režiséra hraných filmů Bohdana Slámy, vlastně vedou amatéři, pro které je film zájmovou uměleckou činností a výuka na FAMU příležitost k popovídání si se spřízněnými dušemi, případně uspokojením akademických ambic, bez ohledu na výsledky,“ komentoval režisér stav katedry.
Hřebejk se vyjádřil i k jednotlivým členům akademického senátu, kteří děkana odvolali: „David Jařab je výborný divadelník a podnětný intelektuál, ale jeho hlavní ambicí je být významným akademikem v oboru, v němž nedokázal nic.“ Kriticky se vyjádřil i k alternativnímu režisérovi a hudebníkovi Petru Markovi: „Petra Marka mám v oblibě jako performera a jeho improvizovaným filmům jsem přišel na chuť. V organizmu školy je to ovšem takový trochu mazaný hráč na didgeridoo, který by rád oželel na HAMU houslisty a klavíristy.“
„Nikdo mi nevyvrátí, že za akcí zvanou Odvolání děkana Holého, nejsou jen intriky pedagogů, kteří mají abnormální ambice, ale zároveň minimální výsledky. Bohdan Sláma je bude hájit, ten chce být s každým zadobře. Ale mezitím z lékařské fakulty (Katedry režie) vycházejí už druhou dekádu převážně odborníci na homeopatii, hypnózu a čínskou medicínu, nikoliv chirurgové a internisti. Je to tvrdé, co píšu, ale neochota této guerilly permanentních revolucionářů a majitelů pravdy smířit se s demokratickou volbou děkana, mě vede k pojmenování této Andersenovské situace. Ta pohádka se jmenuje Císařovy nové šaty,“ uvedl Hřebejk v závěru.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Podobně kriticky se k situaci na škole vyjádřil i herec a ředitel karlovarského festivalu Jiří Bartoška. „Pravda je, že v posledních letech fakulta produkovala hlavně lidi, kteří sice umějí o filmu mluvit, ale neumějí filmy točit. Což může být docela příjemné v kavárenské společnosti v jedenáct hodin večer, jenže v devět hodin ráno na place to není nic platné,“ řekl pro idnes Bartoška.
„Z FAMU vyšly desítky režisérů, ale kde je vidíte? Ani v hlavní soutěži Cannes, ani v Berlíně nebo v Benátkách,“ dodal Bartoška.
Režisér Jiří Strach mluví o pokrytectví. „ Snaha sesadit děkana Holého je hanebnou, bezcharakterní, průhledně mrzkou a lidsky odpudivou snahou o zbavení se nepohodlného šéfa, který by nám měnil, reorganizoval, vracel k disciplíně, nutil k pravidlům. A to my zoufale nechceme. Hřejeme si své akademické posty, vzájemně se habilitujeme jsouce placeni daňovými poplatníky,“ píše na facebooku.