„Selhání mezinárodního obchodu“. Zastavení části Škody Auto dopadne negativně na ekonomiku
ZASTAVENÍ ČÁSTI ŠKODY
Omezení byť jen části automobilky Škody Auto bude představovat výrazné škody v ekonomice, která se nyní probírá z koronavirového vypnutí. Důvodem je tragický nedostatek čipů, na který závod upozorňoval již delší dobu. Ani v dalších týdnech se však neočekávají velké dodávky a proto se výroba omezí. Na automobilku je však navázaná řada subdodavatelů, které mohou problémy s výrobou také postihnout.
Při úderu první vlny koronaviru v březnu loňského roku zastavila Škoda Auto poprvé svou výrobu. Tehdy to byl zásah přímo do srdce českého průmyslu, které táhnou právě závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Tehdy se hovořilo že pouhý výpadek na dva týdny bude znamenat, že se ekonomika dostane do recese. Firma je totiž větší jak polostátní ČEZ a holding Agrofert dohromady.
Výrobu teď nyní musí Škoda Auto osekávat znovu. A není to kvůli vysokému počtu nákazy nebo nedostatku pracovníků, ale kvůli zpožděným dodávkám čipů a dílů. Na ně odboráři upozorňovali již na začátku června, kdy kvůli nedostatku čipů musela být rušena řada směn, zejména těch přesčasových. Podle odborů se tak jedná o nejtěžší chvíle od spojení Škody s koncernem Volkswagen.
Nyní se ale výroba částečně zastavuje. Důvodem je, že ani v dalších týdnech nedojde k potřebným dodávkám dílů. Proto se budou muset zastavit svařovny, montáž či lakovny. I to bude mít negativní dopad na českou ekonomiku, která se otřepává po vlnách koronaviru. „Škodovka je natolik významná, že zastavení byť jen části výroby je nepříjemné pro celou ekonomiku. Bude to mít určitě vliv na snížení hrubého domácího produktu. A to rozhodně není dobrá zpráva. Zejména proto, že výroba kvůli koronavirové krizi v loňském roce stála,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Podle něj se tím ukazuje, že selhává mezinárodní obchod. „Kvůli špatné přepravě i výrobě se některé druhy zboží, hlavně tedy čipů, zpomalují a musí se zastavovat výroba. Není to ale jen případ Škody Auto. Týká se to i dalších automobilek a dalších odvětví,“ řekl dále Křeček.
Předpokládá se, že nedostatek čipů bude automobilový průmysl a i ostatní odvětví trápit do konce roku. „Poté, co automobilový sektor během první vlny pandemie na jaře loňského roku výrazně utrpěl, došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k oživení. V kombinaci s nízkými vstupy do výroby a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v celé řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil,“ uvedl generální ředitel pojišťovny Coface Ján Čarný.
I přesto se nedá očekávat, že by se situace s omezenou výrobou mohla přiblížit k loňskému roku, kdy závody byly vypnuté. Tehdy se Škoda Auto rozhodla výrobu zastavit. To mělo pak negativní důsledky i pro subdodavatele, kteří jsou s automobilkami spojení. Problémy také hlásila kolínská Toyota, která se zastavila v březnu také kvůli nedostatku čipů.
Nedostatek čipů trápí společnosti od minulého roku, kdy se musely potýkat s koronavirovou nákazou a uzavíráním provozů. Státem nařízené lockdowny zastavily výrobu a odběratelům se zpozdily dodávky. K tomu se přidalo změněné nákupní chování lidí, kteří se v uzavřených domovech vrhli na nákup televizí, počítačů nebo herních konzolí.
Čipů tak začal být nedostatek a nejvíce se to začalo projevovat právě v automobilovém průmyslu. Z tohoto segmentu se totiž dodávky čipů odváděly právě společnostem, které byly poptávány v době lockdownu s domácí elektronikou. Automobilky se tak s nedostatkem čipů potýkají už od loňského roku a stejná situace trvá i v letošním roce.