Komunisticky vyvlastnit, či nechat chátrat? Hřib rozjel anketu o nádraží Vyšehrad

Nádraží Vyšehrad

Komunisticky vyvlastnit, či nechat chátrat? Hřib rozjel anketu o nádraží VyšehradNové
Nádraží Vyšehrad Foto:

FOTO: Petr Podaný

4
Domov
Echo24
Sdílet:

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) si neví rady s osudem chátrajícího nádraží Vyšehrad. Kulturní památka v širším centru metropole je desítky let zanedbávaná a magistrát se snaží nádraží vykoupit. Město tak rozjelo vyjednávání, které však naráží na rozdílné představy o ceně. Primátor si proto pohrává s myšlenkou na vyvlastnění, ke které dokonce vytvořil návodnou anketu na svém Facebooku.

Pirát Zdeněk Hřib na svém postu uvedl, že se současný vlastník o budovu nestará a nechává ji chátrat i přes opakované výzvy ze strany úřadů. „Památkářům dokonce neumožňuje zkontrolovat vnitřní prostory objektu. Není ani ochotný vést jednání o odkupu za přiměřenou cenu. Souhlasíte s vyvlastněním památkově chráněné budovy nádraží za přiměřenou náhradu, aby ji mohlo město opravit? Zajímá mě váš názor,“ uvedl Zdeněk Hřib. „Šlo by o mimořádný krok, který však České republice doporučilo UNESCO a česká legislativa s touto možností počítá. Dost možná je to poslední šance, jak kulturně cennou budovu zachránit,“ napsal Hřib.

Anketu pak doprovodil dvěma různými symboly, jak na Facebooku vyjádřit postoj ke komentáři. K odpovědi vyvlastnit nádraží přidal palec, který každý uživatel přidá, pokud zmáčkne možnost „to se mi líbí“. K možnosti nevyvlastnit přidal Hřib obrázek komunistů Marxe, Engelse, Lenina a Stalina s mračícím se smajlíkem. Možnost nevyvlastnit nádraží pak doprovází text „fuj fuj, komunismus“.

Vyvlastnění nádraží může znamenat problémy v současné koalici. Důvodem je ideové zakotvení koaličních stran, kde aktivisty a levicově orientované zastupitele tvoří Piráty a Prahu sobě. Protipólem jsou Spojené síly pro Prahu, které tvoří TOP 09, STAN a KDU-ČSL.

O odkupu chátrajícího nádraží jedná město se zahraničním vlastníkem. Dohoda však naráží na rozdílných představách o ceně nádraží. Vlastník nemovitosti požaduje 117 milionů korun, magistrát je ochotný za historické nádraží zaplatit asi 67 milionů korun. „Město může vykupovat pouze za cenu v místě obvyklou. Nemůžeme vykoupit jakoukoliv nemovitost v Praze za jakoukoliv cenu. Musíme se držet znaleckých posudků,“ řekl radní pro majetek Jan Chabr.

Město by v budově mohlo umístit Slovanskou epopej, s čímž nyní pracují architekti z Institutu plánování a rozvoje Prahy. Rozhodnutí by mělo padnout do konce dubna.

Provoz nádraží zde byl zastaven kolem roku 1960 a jeho obnovu neumožňují normy, kdy stanice nesmí být v oblouku. V okolí měly být postaveny nové domy, o jejich případné stavbě nebylo dosud rozhodnuto. V soukromých rukách je objekt, který byl v roce 2000 prohlášen za kulturní památku, od roku 2007

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Vyvlastnění aneb Jak zachránit dobré jméno kapitalismu na Vyšehradě

OBRAZEM: Mnohaletá ostuda Prahy. Vedení města slibuje nádraží Vyšehrad konečně opravit

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články