Volkswagen California Beach: Nejlepší dodávka?
Volkswagen California Beach
Transporter aktuální generace splní řadu rolí. Nejvíc mu to ale sluší ve vrcholné verzi California. To už není jen auto, je to dům na kolech. Navíc takový, který se všude vejde a na dálnici zvládne normální tempo.
Nejdřív si v tom udělejme trochu pořádek, to nikdy neuškodí. Volkswagen Transporter netřeba představovat, u značky plní rozličné role – od pracovního nástroje až po luxusní velkoprostorový vůz, schopný pojmout až osm osob. A dokonce jde tak daleko, že umí být i obytným automobilem. Základem řady je skříňový vůz, následuje valník (dělníci), samotný podvozek s kabinou (multifunkční vůz připravený na nástavbu víceméně čehokoli), prosklený Transporter kombi (převozník), oblíbená verze Caravelle (pohodlné cestování), vybavenější Multivan (když máte tři a více dětí) a konečně California, tvořící vrchol z hlediska luxusu, využitelnosti a trávení volného času. Většinu verzí lze navíc mít ve dvou verzích rozvoru, což ještě přispívá k variabilitě a využitelnosti prostoru. Navíc samozřejmě existuje možnost volby pohonu všech kol nebo dvouspojkové převodovky DSG. A to zdaleka není vše. Jednoduchý přehled by mohl zajistit základní orientaci, ještě doplňme, že právě California je ze jmenovaných modelů Transporteru tou nejdražší.
Je ideálním dopravním prostředkem na dovolenou, a pokud si ji dobře naspecifikujete, skutečně dokáže nahradit karavan, možná i běžný hotel. A navíc si svůj „apartmán“ vozíte neustále s sebou. Rovnou ale upozorním, že levná hračka to není…
California je nabízena ve třech výbavových liniích. Do našich podmínek se nejlépe hodí verze Coast, nabízející kromě výklopné střechy, markýzy či dalších vychytávek plnohodnotnou kuchyňskou linku s plynovým vařičem, dřezem a kompresorovou chladničkou. O lůžkách, skříních a úložných prostorech nemluvě. Smysl dává i Ocean, taktéž s kuchyňskou linkou, dvojitými skly, zásuvkami, výklopnou střechou a další výbavou.
K nám se ovšem dostala verze Beach, která je sériově vybavena čtyřmi sedadly, na přání až sedmi. Lavice vzadu se dá složit, aby vznikla plocha na spaní o rozměrech 1,5 x 2 metru. Kempingový stůl a židle jsou fajn, ale k tomu, abyste využili tuto verzi, musíte kempovat někde, kde je možnost rozdělat oheň – protože kuchyňka zde chybí. Ať tak či tak, seznam příslušenství je logicky velmi dlouhý a obsahuje řadu zajímavých i méně důležitých prvků, které vám umožní naspecifikovat si vůz podle svých představ.
Co se týče pohonu, testovanou Californii Beach poháněl dvoulitrový motor TDI o výkonu 150 k (340 Nm točivého momentu). Výkon přenášela sedmistupňová převodovka s tradiční prodlevou při rozjezdu. Motor je dobře odhlučněn, ale dynamicky je spíš podprůměrný – uvažovali bychom o silnější verzi s výkonem 204 k. Hmotnost 2,3 tuny je zkrátka znát, zejména v mírných kopcích. Každopádně aspoň potěší fakt, že vůz spotřeboval během testu pouze 6,4 l nafty na 100 km, což je skvělá hodnota.
Jízdní vlastnosti Californie odpovídají tomu, že v základu jde o dodávku – vůz je komfortnější, když je naložený, řízení je necitlivé s tuhým posilovačem, náklony karoserie a citelná nedotáčivost jsou typickými vlastnostmi. Interiér je velmi příjemně organizovaný, s nejrůznějšími možnostmi odkládacích míst. Nechybí ani relativně pokročilý infotainment systém (jen by to chtělo víc USB vstupů), ani armáda bezpečnostních asistentů. Jediné, k čemu máme výraznější výtku, jsou sedadla. V dodávce se sice sedí jako na židli, ale i tak by bylo fajn, kdyby bylo čalounění měkčí a sedáky pohodlnější. Zejména u takto koncipovaného vozu…
Z hlediska ceny se dá orientovat podle přehledu v úvodu článku. Zatímco Transporter koupíte od 600 000 Kč i s DPH, Caravellu i Multivan podle specifikace pořídíte kolem milionu (za slušnější verzi). California začíná zhruba na 1,5 milionu Kč, a aby za něco stála, připravte si miliony tak dva. Ani tato – jako každá dobrá věc – není úplně laciná.
Plusy:
Spotřeba, variabilita, možnosti individualizace.
Minusy:
Nepohodlné sedačky, vyšší cena, dynamika.