Srdce českého průmyslu krvácí. Zastavení továren Škody táhne dolů ekonomiku
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Největší česká automobilka Škoda Auto se svým zastavením či omezením výroby dostává do problémů. Její stojící'závody navíc stahují dolů jak průmysl, tak i celou českou ekonomiku. Škoda totiž kvůli chybějícím komponentům omezí či zastaví do konce roku výrobu. Podle analytiků jsou tak nyní první na ráně subdodavatelé, kterým vypadne jejich největší klient. Zastavení výroby také znamená, že v budoucnu se automobily ještě více prodraží a to samé čeká i nyní ojetiny, po kterých se zájemci o koupi vozů vrhnou.
Zejména problémy s nedostatkem čipů hlásí všechny větší automobilky. Krize zasáhla více segmentů z toho důvodu, že po celosvětových lockdownech se zastavila výroba a tím klesla i poptávka po čipech. Nyní jich je nedostatek a zejména automobilky kvůli nedostatku těchto komponentů velmi trpí. Škoda Auto hlásila problémy již na začátku roku, už na konci června musela razantně omezit výrobu na následující týdny.
V červenci se pak rušila řada směn a navíc v srpnu proběhla celozávodní dovolená. Po té se předpokládalo, že dojde k obnovení celého provozu. V září ale pak došlo k dalšímu omezení a plná výroba se tak nerozjela. Na začátku října pak vyšlo najevo, že od poloviny měsíce až do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých tuzemských závodech. Automobilka tak začne dokončovat rozpracované vozy a nové se vyrábět nebudou.
Že se automobilka setkává s poklesem výroby a nedostatkem komponentů dokazují i čísla českého průmyslu. Ten se totiž v srpnu propadl meziročně o 1,4 procenta, zatímco v červenci rostl o skoro 7 procent. Srpnový propad byl způsoben hlavně problémy v automobilovém průmyslu, kdy se odehrály celozávodní dovolené a mimořádné odstávky kvůli chybějícím čipům. Výroba automobilů pak meziměsíčně poklesla o 8,6 procenta a meziročně dokonce o 25 procent. Čísla vyrobených osobních automobilů pak meziročně propadla o 57 procent.
Podobně jako v minulém roce je naplno vidět, jak je český průmysl dominantně zaměřený na automobily. „Jasně se ukazuje naše zranitelnost a nezdravě silná závislost na dovozu komponent ze zahraničí. Zároveň se naplno projevuje slabina českého průmyslu, která spočívá v přílišné orientaci na automotiv. Právě toto odvětví přitom prochází hlubokými změnami. Ty mohou zadrhnout růst naší ekonomiky i v době, kdy se dodávky potřebných komponent obnoví,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Podle něj hlavní problémy přijdou v dalších letech, protože od roku 2025 začne platit extrémně přísná emisní norma Euro 7, která zásadně omezí výrobu automobilů se spalovacími motory. „Je tak zřejmé, že automobilkám se blýská na horší časy,“ dodal Křeček.
Pro Škodu ale může být útěchou, že stejné problémy postihly všechny automobilky po celém světě. Zájemci se tak houfně nepřesunou k jiným výrobcům vozů. „Ekonomicky nejdůležitější je, že nedostatek čipů postihnul všechny automobilky, tedy nejen Škodovku, ale i její konkurenci. K nějakému výraznému přeskupení trhu tak rozhodně nedojde, protože nakupující nemají ke které jiné značce utíkat. Můžou ale utíkat k ojetým automobilům, jejichž cena se zvyšovala a pravděpodobně půjde nadále vzhůru,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom platební společnosti Roger Dominik Stroukal.
Ten také dodává, že pokud má Škoda Auto problémy, má je automaticky jak celý průmysl, tak i česká ekonomika. I proto se největšímu českému závodu přezdívá srdce českého průmyslu. „Dopad na ekonomiku se vyčísluje jen velmi špatně, to je obrovsky komplexní. V zahraničí to zkusili a mluvili celosvětově kvůli čipům v automobilech o bilionech korun jen v červených číslech pro automobilky. Indukovaně pro celou ekonomiku to může být ještě násobně víc,“ dodal Stroukal.