Felace na soše papeže. Jak vykuřovat barbarství

ESEJ MILANA UHDEHO

Felace na soše papeže. Jak vykuřovat barbarství
Z inscenace hry Jiřího Havelky a kol. Vykouření naší kauzy, vaší kauzy v brněnském Divadle Husa na provázku v kostýmech Luďka Kellnera. Foto: archiv
1
Týdeník
Milan Uhde
Sdílet:

V Divadle Husa na provázku se 11. listopadu konala premiéra inscenace Vykouření naší kauzy a vaší kauzy, která v režii Jiřího Havelky a na podkladě jeho scénáře, na němž se podílel celý tvůrčí kolektiv, evokovala události, které před více než čtyřmi lety rozbouřily brněnské divadelní ovzduší.

Podnítila je představení dvou her: Prokletí byla scénická variace na text polského dramatika Stanislava Wyspiańského, vyprodukoval a přivezl ji varšavský Teatr Powszechny, v Huse na provázku se dávala 24. května 2018. Naše násilí a vaše násilí přivedl na svět slovinský soubor Mladinsko gledališče a Brňané je mohli vidět o dva dny později v témže sále. Obě představení spadala do rámce Festivalu Divadelní svět Brno 2018 a režíroval je chorvatský režisér Oliver Frljič. Předcházela ho pověst tvůrce kontroverzních jevištních děl, z nichž české obecenstvo už jeho Prokletí vidělo, a to 27. října 2017 v pražském Divadle pod Palmovkou.

Tento výtvor, překypující výpady proti katolické církvi, adresovanými mimo jiné papeži Janu Pavlovi II., po smrti svatořečenému, vyvolal už při své varšavské premiéře protichůdné ohlasy v polské metropoli i mimo ni. Kromě protestů byla v Krakově uspořádána modlitba jako útěcha věřících, dotčených proticírkevními útoky. Naproti tomu se režiséra zastala varšavská radnice a zachovala mu důvěru i funkci šéfa Teatru Powszechného. Příznačné přitom je, že pražské představení hry Prokletí nevzbudilo nejmenší náznak rušivých projevů. Podle dobového svědectví někteří diváci na závěr tleskali, jiní navíc s nadšením povstávali, jiní však netleskali vůbec.

Zato v Brně se už v dubnu 2018 schylovalo k mimořádným reakcím, ačkoli nikdo z reagujících žádnou Frljičovu inscenaci neviděl. Preventivně se od nich na 113. plenárním zasedání České biskupské konference v Nitře distancovali biskupové českých a moravských římskokatolických diecézí. Na dubnovém zasedání Zastupitelstva města Brna se ozval návrh, aby bylo představení hry Naše násilí a vaše násilí zrušeno (stručný popis diskuse přináší program k inscenaci Vykouření). Byl sice zamítnut, ale 1. náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL) se obrátil na ředitele Festivalu Martina Glasra s osobní výzvou, aby uvedení zvážil. V diskusi na zasedání zazněl i náznak mocenské hrozby: město může, ba snad i musí regulovat počiny, které dotuje.

Hrozba vyzněla naprázdno. Ředitel Glaser pochybnosti o smluvně zajištěném představení odmítl – jde ostatně o dílo předvedené v řadě evropských měst. Odpor se však odrazil jinde, a to v praktických krocích. Kdo je inspiroval? Mohly vzniknout ryze spontánně? Představení Prokletí pohoršilo některé diváky scénou felace, prováděné na soše Jana Pavla II. Před budovou divadla se před představením Našeho násilí a vašeho násilí shromáždili znepokojení věřící.

Jejich skupina, vybavená vstupenkami zakoupenými v předprodeji – bylo dávno předem vyprodáno, autor těchto řádků projevil zájem pozdě a dovnitř se nedostal –, zasedla v hledišti stejně jako přibližně dvě desítky svalnatých členů a sympatizantů hnutí takzvaných Slušných lidí. Podle vyjádření přítomných recenzentů vypukly protesty při výstupech, kdy došlo k vytažení české vlajky z vaginy a kdy herec, údajný představitel Ježíšův, nejspíš však symbol hřešících křesťanů, znásilňuje muslimku. Věřící pískali na píšťalky, „Slušní lidé“ hlučeli a protestující vstoupili na jeviště.

Celou esej Milana Uhdeho si můžete přečíst na ECHOPRIME. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články