Volkswagen T-Roc: Nejmenší z party
Volkswagen T-Roc
Původně to byl pouze koncept, ale nyní už se prohání po silnicích v sériové podobě. Volkswagen rozšiřuje nabídku SUV ostře tvarovaným modelem T-Roc.
T-Roc patří v hierarchii značky pod model Tiguan a platformu v rámci koncernu sdílí s modelem Audi Q2 nebo Seat Arona. I to naznačuje, že bude o své místo na slunci bojovat proti dalším kompaktním SUV, se kterými se doslova roztrhl pytel. Namátkou zmiňme Nissan Juke, Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur, Fiat 500X, Citroën X3 Aircross, Mazdu CX-3 nebo Toyotu C-HR. Čím chce malý Volkswagen s přitažlivě tvarovaným exteriérem zaujmout? Zbraní má několik, ale ne vždy jsou vyloženě k dobru věci.
Tak například 19palcová kola, jimiž byl vybaven i testovaný vůz. Asi už tušíte, že sice vypadají dobře, ovšem podepisují se na nízkém komfortu jízdy. T-Roc s nimi dává vědět o každé nerovnosti a skutečně špatná silnice znamená i uskakování zadní nápravy. A je jisté, že podvozek (podobný jako na VW Golf) tím bude trpět. Velká kola se navíc podepisují na necitlivosti řízení, které reaguje zbytečně rychle a bez odporu, ale není v něm dostatečná opora při rychlejších manévrech.
Další specialitou je tzv. Active Info Display o úhlopříčce 10,3“, který v nejvyšší výbavě Sport nahrazuje klasické budíky. Zde běží o využitelnou a funkční pomůcku s hezkou grafikou, jež dokáže přímo v zorném poli zobrazit vše od navigace po jízdní data. V kombinaci s tradičně dobrým a rychlým středovým displejem a mechanickými ovladači klimatizace a rádia jde o funkční a příjemný koncept ovládání všeho možného od navigace přes audio až po aplikace či bezpečnostní funkce.
T-Roc nabízí běžnou paletu včetně systému poloautomatického řízení. Interiér je stvořen v duchu současných VW, ale nelze mu upřít čistou eleganci. Sportovní sedadla vpředu zaslouží pochvalu, stejně jako posaz za volantem, zato cestující vzadu si mnoho komfortu neužijí. Dospělý člověk musí při delší cestě počítat s omezeným prostorem pro nohy. Verze s pohonem všech kol nabízí 392 litrů prostoru, což je v rámci třídy průměr, reálně je to však na hraně využitelnosti v případě, že vozem cestují na delší vzdálenost tři a více pasažérů.
Model je nabízen s několika motory, od benzinového litrového tříválce až po dvoulitrové TDI. Zkoušená verze 2.0 TDI o výkonu 150 k potěšila dobrým odhlučněním a zejména spotřebou paliva – při klidném ježdění dosahovala u relativně těžkého vozu (kolem 1,5 tuny) hodnoty 5 l / 100 km, v případě ostřejší jízdy pak kolem 6 l / 100 km. Z hlediska dynamiky bylo znát, že při větším zatížení vůz ztrácí trochu ze své obratnosti a dravosti, ale jinak je motor dostačující. Věříme, že verze s benzinovým motorem (ideálně 1.5 TSI) bude i pocitově svižnější. Sedmistupňová převodovka DSG7 měla tradičně trochu problém s hladkými rozjezdy, ale byla to otázka zvyku. Klidně ušetřete a dopřejte si normální, hladce fungující manuál. T-Roc sice nabízí v případě zájmu vyšší pozici k řízení, ovšem ani ta nepomáhá výhledu směrem
dozadu. Při couvání člověk rozhodně využije couvací kameru, která je za příplatek i v nejvyšší výbavě (+ 5200 Kč).
Jelikož jsme s T-Rocem jeli až do Alp, kromě zmíněné spotřeby můžeme zhodnotit i komfort jízdy na dlouhých cestách. Je fakt, že na kvalitním asfaltu se T-Roc chová hezky čitelně a dost se snaží maskovat svou hmotnost, a to i při rychlých změnách směru. Zmíněná sedadla vpředu jsou také dost pohodlná a řízení je celkově – i díky dobrému odhlučnění – nenáročné.
Cena začíná na slušné částce 457 900 Kč, ale rozpětí sahá až po 869 900 Kč za nejsilnější verzi TDI o výkonu 190 koní. To už samozřejmě není málo a cenu navíc ještě zvýší příplatkové prvky, ve kterých se VW (na rozdíl od například japonských značek) vyžívá. Malé SUV není špatné, všechno dělá tak nějak průměrně. Motor je skutečně úsporný a k vnitřnímu prostoru vpředu nemáme výtky, ale určitě bychom řešili menší kola a ideálně i manuální převodovku.
Plusy:
Úsporný motor, interiér vpředu, jízdní vlastnosti, infotainment systém.
Minusy:
Výhled dozadu, komfort podvozku s 19palcovými koly, necitlivé řízení.