Zemřel Robert Peňažka, významný kreativec a marketér
ÚMRTÍ VÝZNAMNÉHO KREATIVCE
Po dlouhé nemoci v úterý 1. listopadu zemřel Robert Peňažka, kreativec, marketér a reklamní stratég, zakladatel agentury Kaspen a majitel studia Yinachi. S budováním značek pomáhal velkým firmám jako J&T, Staropramen, Budvar nebo Kofola, pro niž vytvořil legendární vánoční reklamu. O úmrtí informoval web Marketing a Média.
Robert Peňažka se narodil bulharské matce a slovenskému otci, vyrůstal v Sofii a v New Yorku, usadil se v Praze. Původně studoval práva, ale nakonec skončil u reklamy, které se věnoval třicet let. Začínal v reklamní agentuře Mark BBDO, v roce 1993 angažmá změnil, odešel k Josefu Havelkovi a devět let zakotvil v Leo Burnett Praha. Jako uznávaný stratég a v posledním roce působení i výkonný ředitel dostal agenturu mezi 50 nejkreativnějších agentur na světě.
Po odchodu z Leo Burnett založil spolu s Zdeňkem Kašparem vlastní agenturu Kaspen, se kterou se podílel na reklamách pro Budvar nebo Kofolu. Právě tehdy vznikla dnes již legendární vánoční reklama pro Kofolu s holčičkou a prasátkem. „U Kofoly nebyl záměr vytvořit legendární kampaň. Záměrem bylo přijít s dobrou vánoční kampaní, to je hlavní ingredience. Když to děláš dobře, tak se ti to vrátí a má to šanci stát se legendou,“ vzpomínal před dvěma lety v podcastu MH Minutes.
Po sedmi letech v Kaspenu odešel a založil studio Yinachi, zaměřující se na značkový obsah a propojování byznysu s uměním, vzděláváním, zábavou a společenskou odpovědností. Yinachi spolupracuje například s Pivovary Staropramen, Zoot či J&T. „Jsem rád, že jsem Roberta potkal a že se potkal s J&T. Bude nám to potkávání s Tebou chybět a Ty mi budeš chybět, kámo. Roberte, díky & díky.“ napsal na twitter Štěpán Ašer, CEO J&T banky, které podle Ašerových slov Robert Peňažka pomáhal 20 let úspěšně budovat značku.
Yinachi také vydalo několik knih, například s Vladimírem 518 kultovní trilogii Kmeny nebo Jedna čtvrť Letná.