Trochu jiná nahota v centru Prahy. Akta Erotika
Výstava erotických fotografií
Výstava pod názvem Akta Erotika představuje více než 400 fotografií ženských a mužských aktů od fotografů takových jmen jako je František Drtikol, Jan Saudek, Josef Ehm, Robert Vano či Taras Kuščynskyj a naleznete ji na Václavském náměstí až do 4. září, denně je otevřeno od 10:00 do 20:00.
Dějiny české erotiky ve fotografii, to je leitmotiv té výstavy (byť výstava se ve svých kabinetech jen pro dospělé dotýká až téměř pornografie), a v jistém směru se ho i daří naplňovat. Samozřejmě, výstava to není úplná – mnohé fotografie, či mnozí autoři tam budou mnohým chybět, jiní zase přebývat, přesto výstava k tomuto tématu se v Čechách v takovémto rozsahu nevidí příliš často. Jistě, nahota na nás dnes vyskakuje z každého rohu, přesto podívat se na dějiny nahoty ve fotografii je díky rozsahu a počtu fotografií velmi netradiční a může lákat nejen klasické šmíraly, ale i zájemce o dějiny fotografie.
Ke koukání je tam toho totiž opravdu mnoho. Třeba takové mužské akty Drtikolovy – znáte je? Každý z nás asi zná jeho legendární Vlnu, nahé ženské tělo v křivce vlny. Všichni známe jeho mystické, duchovní ženy, ale víte, že dělal i mužské akty? Najdete tam ale i třeba akty od Alexandra Hackenschmieda, v Čechách možná ne mnoho známého autora, který se však výrazně prosadil v Americe a který za svůj experiment Žít! Dostal v roce 1964 Oscara, aniž my tady doma jsme se to dozvěděli.
V první části expozice se vystavují ty nejstarší české fotografie aktů. Protože ta je asi ta nejzajímavější a pro běžného diváka nejpřekvapivější. Běžný návštěvník si 19. století představuje jako dobu velmi prudérní, upjatou a sexualitě nepřející. Každý si jistě z literatury bude pamatovat, že právě na tomto si svůj zlatý důl založil Sigmund Freud, ke kterému právě proto začala chodit měšťanská smetánka se svojí potlačovanou sexualitou. V mysli a z literatury máme holt tuto dobu zafixovánu jako dobu bohabojných měšťáků.
Erotika, nahé ženské akty, to prostě bylo tím nejvýznamnějším motorem, který hnal vývoj fotografie kupředu. Fotografie tuto dobu právě usvědčuje z pokrytectví. Jako existovaly v té době šantány, jako existovaly v té době početné veřejné domy, tak i fotografie se zrodila jako hlavně byznys pro prodej hambatých obrázků. V té době se zrodil fenomén uměleckých kabinetek – nahé dívky v estetických pózách předstírající umění, ale ve skutečnosti jen ukájející libido pánů z devatenáctého století. Ale nejen to: jak je na výstavě vidno, s prvními fotografiemi přicházejí již také tehdy první snapshoty, tedy jen téměř náhodné, nebo alespoň ledabylé stisky spouště. Snapshot, který se jako pojem začal užívat až v poměrně nedávné době před dvěma desetiletími, je právě krásně vidět na této výstavě. Jsou tu k vidění okamžité a neinscenované záběry, které si činili zejména malíři se svými modely, když skicovali své obrazy. Jsou zde k vidění tréninkové polohy modelek Alfonse Muchy, podle nichž pak vznikaly jeho secesní plakáty. Jsou zde ale k vidění i voyerské neboli slídivé fotografie divných lidí, které překvapují svojí energií a autenticitou, jako je etno dáma mnoucí si svoje ohromné prsy.
Je prostě fascinující si na tomto nejstarším oddíle fotografie znovu si uvědomit, že už v prvních fotografiích byly uloženy všechny ty moderní výboje, všechna ta experimentálnost a modernita současnosti. Možná to bylo uloženo jen v náznacích, ale uloženo je tam všechno. Nejstarší oddíl tedy není jen o sentimentu nad zašlou krásou hedvábí, krajek a dvorců, ale vlastně velký podiv nad tematickou ale i technickou moderností. Jen pro tenhle zážitek se zteřelými obrazy nahotinek tam stojí za to se vypravit.
Součástí tohoto projektu pak budou další doprovodné akce, jako fotografické workshopy, jejichž vedení se ujmou přední čeští a slovenští fotografové, besedy s tvůrci, fotografické soutěže či hudební vystoupení. V rámci výstavy budou vedle katalogu také vydány další publikace, včetně Mužského aktu ve fotografii či soubor ženských aktů F. Dostála Jak jsem potkal Evy.