Test nových dieselových aut? Ze 75 dodržely normu jen čtyři
Emisní normy automobilů
Velká většina nových dieselových aut ve skutečném provozu nesplňuje emisní normy. Ze 75 vozů, která nechala testovat nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe, je dodržely jen čtyři. O výsledcích testů informoval deník Bild.
Nejhůře v testech dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, které produkovalo 1422 miligramů oxidů dusíku na kilometr a normu Euro 6, která počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr, tak překročilo téměř osmnáctkrát. Mezi největší znečišťovatele patřily i modely Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport HSE TD4 nebo Mercedes B 180 d.
„Seznam ukazuje, že hraniční hodnoty dramaticky překračují i nové modely. To není možné přijmout,“ nechal se slyšet Axel Friedrich, který testy vedl.
K podobným výsledkům došly dříve i testy německých úřadů, které ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu v průměru 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Podle současných právních předpisů však auta nemusí normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.
V provozu při aktuálním testu dokázaly dokázaly požadované hodnoty dodržet jen modely Audi A5 2.0 TDI, Mercedes E 200d s novým motorem OM-654, Audi Q3 2.0 TDI quattro a VW Sharan 2.0 TDI.
Německé automobilky Volkswagen, BMW, Daimler a Opel se před pár dny na takzvaném dieselovém summitu v Berlíně dohodli, že na své náklady upraví software u více než pěti milionů dieselových aut tak, aby snížily množství škodlivých emisí, které vozy produkují.
Dohoda se týká velké většiny vozů splňujících emisní normu Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provádět musí. Volkswagen celkem pozmění software u 3,8 milionu vozů, Daimler u 900.000 a BMW u 300.000. Zbylých zhruba 300.000 připadá na Opel a značky z koncernu Volkswagen jako je Škoda nebo Seat.
Cílem úprav je podle Sdružení automobilového průmyslu (VDA) snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Na spotřebu, výkon motoru nebo jeho životnost by změny neměly mít žádný dopad.