Citroën DS5: Silná extravagance, která vám dodá pocit výjimečnosti
Citroën
Citroën nedávno udělal z divize DS samostatnou, luxusní značku. Modely využívající stávající techniku sázejí na francouzský šarm, neobvyklá řešení v interiéru a výlučný, snadno rozpoznatelný design.
Značka DS vznikla teprve během letošního roku. Ačkoliv původně neměla být spojována s historií, nyní marketingové oddělení koncernu PSA s chutí využívá pro propagaci novinek původní model DS z 50. let, který se stal nezaměnitelným kultem. Časy se holt mění a s ním i názory. Každopádně vozy řady DS, od DS3 po DS5, stojí na technice běžných modelů Citroënu, ale mají luxusnější výbavu, odlišný design a využívají odvážnější řešení zejména v interiéru.
Dramatický pohled
To je ostatně patrné už při prvním seznámení s největším modelem DS5 – vypadá velmi dramaticky, s vysokým pontonem karoserie kontrastují úzké plochy zasklení, oblina střídá hranu, až oči přecházejí. A to jste ještě neseděli uvnitř… Model už je sice na trhu od roku 2011 (přičemž je u něj patrná inspirace konceptem C-Sportlounge z roku 2005), ale přitom stále působí velmi moderně, čemuž prospěl i nedávný facelift. Jen se rozhlédněte po interiéru – je patrné, že zde měli designéři zcela volnou ruku. Kokpit působí už od pohledu stísněně, ale sedadla jsou velmi dobře dimenzovaná a nabízejí dostatek prostoru i pro objemnější postavy. Masivní středový tunel, kde se nacházejí různé ovladače, ubírá prostoru, stroj je nízko a palubní deska je elegantně, neobvykle tvarovaná.
Zajímavostí je také prosklená střecha s děleným sklem vepředu, přičemž samotný strop je tvarově různorodý a slouží jako i jako prostor k umístění různých dalších tlačítek (ovládá se zde třeba head-up displej). Zorientovat se v tom chaosu mi chvilku trvalo a to stejné platí i pro infotainment systém. Vnitřek vozu je sice velmi zajímavý, zejména pokud se rádi kocháte různými neobvyklými detaily, ovšem příliš prostoru nenabízí. I vzadu je místa spíše průměrně a navíc celkově je zde málo praktických odkládacích prostorů a ploch. Zavazadlový prostor, který je v ČR při koupi nového auta podstatnou veličinou, není špatný. Objem 468 litrů v základní konfiguraci je v pořádku, ovšem počítejte s vyšší nakládací hranou.
Dynamická výjimečnost
Citroën DS5 se prodává ve dvou výbavách, základní Be Chic a vyšší Executive. V nabídce je také několik motorů, benzin zastupuje přeplňovaná jednotka 1.6 THP, ale více si vyberete, pokud zvolíte naftový motor. Testovaná verze Executive byla poháněna vrcholným agregátem 2.0 BlueHDI o výkonu 180 koní, spojeným s automatickou převodovkou. Jednotky HDI jsou obecně již dávno prověřené a musím uznat, že mají sice trochu hlučnější chod (v DS5 to příliš nepostřehnete), ale vynikají dobrým výkonem a nízkou spotřebou. Dynamika testovaného vozu plně odpovídala jeho výjimečnosti (zrychlení na stovku za 9,2 s, hmotnost 1615 kg) a spotřeba se přitom pohybovala od 6,8 do 8 l/100 km, což považuji za průměr. Automatická převodovka má ještě daleko k plynulosti osmistupňové ZF, kterou považuji za nejlepší, ale nijak zvlášť mi nevadila.
Majitelé francouzských aut se vždy pyšnili jedním aspektem – komfortním podvozkem. Francouzské vozy uměly „plout“ krajinou, aniž by se člověk dozvídal o nerovnostech jakýmikoliv pazvuky. U řady DS to bohužel neplatí. Auto má ohromná kola (18palcová, na přání i 19palcová) s nízkými pneumatikami a o nerovnostech českých silnic dává řidiči vědět celkem intenzivně, až mi je někdy auta líto. Jízda není plavná, ale zbytečně tvrdá. Za to trochu může i samotná konstrukce podvozku – DS5 stojí na technicky nepříliš propracovaném podvozku modelu C4, což se prostě změnou nastavení nedá skrýt. Je to trochu škoda, kdyby tohle auto bylo vyvinuto pořádně (a s pořádným rozpočtem) a umělo plavně překonávat překážky a posádku si o to víc hýčkat, určitě by mi bylo celkově výrazně sympatičtější a jeho cena by se dala snadněji vysvětlit.
Pod tímto názvem se skrývají nové samonatáčecí světlomety, které v sobě spojují výkonost xenonových výbojek a modelů LED. Jedinečné jsou také směrovky s posuvem světla, zajímavostí jsou mlhovky s LED diodami a funkcí přisvícení do zatáček. V hlavních světlech spolupracují tři modely LED diod a xenony, které zvyšují pasivní bezpečnost například i automatickým přepínáním světlometů při jízdě v noci z denních na dálková. Jsou součástí výbavy Executive.
DS5 není zrovna levné auto – základní model Be Chic s motorem 1.6 BlueHDI (120 k, manuál) stojí 766 900 Kč, testovaná verze Executive s motorem 2.0 BlueHDI (180 k, automat) začíná na 1 076 900 Kč. Výbava je bohatá, ale pokud vás zlákají některé příplatky, počítejte klidně s cenou o 30 až 50 000 Kč vyšší. To už je částka, za kterou si můžete vybrat z řady různých aut.
DS5 je svým způsobem jedinečné auto, ale bohužel mě nepřesvědčilo ve všech důležitých aspektech. Hlavní problém vidím ve tvrdém podvozku – možná to bylo o trochu lepší s menšími koly, ale zase nevěřím, že rozdíl bude tak výrazný.
Plusy:
Image, design, stabilita, dobrý motor, vnitřní pohodlí
Minusy:
Komfort podvozku, nepřehledná karoserie, intuitivnost ovladačů, cena
Verdikt:
DS5 je auto pro individualisty. Ti, kteří si ho zamilují, na něj nedají dopustit. Určitě jich nejsou davy, ale přesto je patrné, že takové auto do šedi kolem nezapadne a svému majiteli dodá pocit výjimečnosti. A to je mi na něm sympatické. Druhou věcí je, že by mu hodně slušelo, kdyby bylo i komfortní, jak to Francouzi uměli ještě nedávno. Posledním faktem, který je třeba zkousnout, je cena – pokud si vyberete slušnou verzi, je to auto za milion…