Skandál Volkswagenu se může týkat až 150 tisíc vozů v Česku
Vadné motory
Německá automobilka Volkswagen manipulovala s emisními měřeními u naftových vozů i v Evropě, nejen ve Spojených státech. Uvedl to dnes německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Jen v Česku bylo mezi roky 2009 – 2013 prodáno 150 tisíc nových vozů s naftovými motory koncernu.
Volkswagen už v pondělí po zjištění amerických úřadů, že vybavil téměř půl milionu vozů v USA zařízením pro oklamání emisních testů, přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů.
„Byli jsme informováni, že také v Evropě jsou vozy s naftovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru zasaženy manipulacemi, o nichž se mluví,“ řekl Dobrindt novinářům. Americké úřady uvedly, že manipulace se týkaly vozů značek VW a Audi s naftovými motory, které se v USA prodávaly v posledních sedmi letech. Zatím se ale podle něj neví, kolik přesně jich bylo.
Evropská komise pak apelovala na všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování případu. „Vybízíme všechny členské státy, aby přikročily k vyšetřování,“ řekla novinářům v Bruselu mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová. Komise už podle ní navrhla nová pravidla, která zpřísní testování automobilů na emise výfukových plynů, jejich dodržování ale bude na členských zemích.
Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen Group, ve středu uvedla, že na obcházení měření emisí se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189, které montovala do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Podle Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.
Automobilky Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 tisíc nových vozů s naftovými motory. Značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením měření emisí ve výfukových plynech. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek.
Pokuta pro Volkswagen
Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard Kč) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.
Dobrindt rovněž oznámil, že německé úřady budou nyní testovat na emise naftové vozy i od jiných výrobců. „Je jasné, že Spolkový úřad pro motorová vozidla se nebude výlučně zaměřovat na modely VW, ale že provede namátková měření také u vozů jiných automobilek,“ řekl ministr podle agentury Reuters.
Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn ve středu oznámil, že odstupuje z funkce, a převzal tím odpovědnost za potenciálně ničivý skandál, i když tvrdí, že o ničem nevěděl. Podle informovaných zdrojů agentury Reuters oznámí dozorčí rada Volkswagenu po svém pátečním zasedání osoby skutečně odpovědné za manipulace a provede změny v nejvyšším vedení, které se mohou týkat i manažerů, kteří údajně o úpravách vozů nevěděli. Měla by se také zabývat osobou Winterkornova nástupce.