‚Vadné‘ motory se montovaly i do škodovek, přiznala automobilka
Akcie dál padají
Automobilka Škoda do svých starších modelů rovněž montovala koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. V úterý to uvedl mluvčí společnosti Jozef Baláž s tím, že Škoda v současnosti již v Evropě koncernové motory TDI nepoužívá. Skandál kolem měřičů emisí v autech Volkswagen se šíří po celém světě, například Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni EU.
„Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189,“ uvedl Baláž.
Motory se montovaly do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb. Technický vývoj skupiny podle Baláže intenzivně pracuje na technickém řešení, o kterém bude zákazníky odpovídajícím způsobem informovat.
Skandál kolem měřičů emisí v autech Volkswagen se dál rozrůstá. Francouzský ministr financí Michel Sapin dnes oznámil návrh Francie, aby se kauza vyšetřovala na úrovni celé Evropské unie.
„Musí se to udělat na evropské úrovni,“ řekl Sapin v rozhovoru na rozhlasové stanici Europe 1. „Jsme evropský trh a máme evropská pravidla. Právě toto je třeba respektovat. Právě toto bylo porušeno ve Spojených státech,“ řekl a doplnil, že je potřeba prověřit i francouzské automobilky. „Nemám ale důvod si myslet, že by francouzské automobilky udělaly něco takového, co udělal Volkswagen,“ řekl ministr. Podle něj je třeba veřejnost ubezpečit, že je vše v pořádku.
Auta s naftovým motorem od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko nebo Jižní Korea a záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy. „Ve středu během dopoledne o této věci budeme jednat,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.
„We have totally screwed up“ – top #Volkswagen executive apologetic over emissions scandal http://t.co/QiOooe2Lvo pic.twitter.com/OpGSpL5S4U
— Bloomberg Business (@business)
22. Září 2015
V úterý pokračoval propad akcií Volkswagenu, do dnešního poledne ztratily další pětinu ceny.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.
Utrpět může celé Německo
„Možná pokuta pro Volkswagen v USA je ještě ten nejmenší problém. Škody mohou utrpět i další němečtí vývozci, protože Volkswagen byl dosud vývěsním štítem pro výrobky označené Made in Germany,“ uvedl prezident berlínského ekonomického institut DIW Marcel Fratzscher. Podle něj je nyní nutné udělat vše pro omezení škod, aby co nejméně utrpěla pověst německých exportérů.
Fratzscher také podotkl, že Volkswagen kvůli skandálu patrně utrpí na celém světě mnohem větší škody, než je pokuta, která mu hrozí v USA. „Škoda na pověsti vyjde Volkswagen velmi draho. Ohrožena budou i pracovní místa u Volkswagenu a mnoha jeho dodavatelů v Německu,“ uvedl prezident DIW. Největší německý autoklub ADAC dnes agentuře DPA sdělil, že se skutečné emise automobilů liší od oficiálních údajů automobilek. „Už roky říkáme, že informace výrobců (o emisím) nesedí,“ uvedl mluvčí ADAC. Podle něj to potvrzují i pravidelné testy emisí oxidu uhličitého a dalších škodlivin, které autoklub provádí od roku 2003.
#Volkswagen emissions scandal: millions of Britons could be driving illegal cars http://t.co/S28M4q4AEN pic.twitter.com/Ers2r1aQ2a
— The Telegraph (@Telegraph)
22. Září 2015
Software, který německá automobilka instalovala do naftových vozů Audi a Volkswagen, umožňuje při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Firma teď kvůli skandálu musí v USA svolat do servisů zhruba půl milionu aut, americké ministerstvo spravedlnosti podle médií rovněž nařídilo policejní vyšetření případu.
Skandál se mezitím rozšířil i na východní polokouli. Dopady skandálu jsou ale mnohem větší – švýcarský spolkový silniční úřad oznámil, že prošetřuje, zda stejný typ vozů Volkswagen s naftovým motorem, který automobilka prodávala v USA, se neprodával i ve Švýcarsku. Výsledky vyšetřování by měly být známy do několika dnů, řekl mluvčí úřadu.