Pozor na limity u povinného ručení
Nový občanský zákoník významně rozšiřuje a zvyšuje odškodnění při újmách na zdraví, které se projevuje i v povinném ručení. “Zejména často jezdící klient by vždy měl zvolit vyšší limity plnění. Stokoruna či dvě ročně navíc za jistotu určitě není moc,” zdůrazňuje ředitel pojištění motorových vozidel Kooperativy Václav Runštuk.
Od 1. ledna se výrazně zvyšuje odškodnění za škody na zdraví. Uvědomují si řidiči, že to, co za ně pojišťovny poškozeným zaplatí, nemusí stačit?
Zatím ne. Přitom podle nového občanského zákoníku výrazně vzrostou výplaty poškozeným, ale i jejich blízkým. Určitě by si klienti vybírající povinné ručení měli zvolit vyšší limity toho, co za ně pojišťovna zaplatí.
Kolik pojišťovny za viníka tedy zaplatí?
Záleží na tom, jaký produkt povinného ručení klient zvolí – jinými slovy, kolik peněz za něj v případě nehody jeho pojišťovna zaplatí. Jsme přesvědčeni, že zákonné minimum 35 milionů za škody na zdraví a za případná úmrtí nemusí stačit. Dvojnásob to platí pro ty, kteří tráví za volantem více času a najezdí hodně kilometrů. Musíte uvážit, že některým mladým poškozeným bude pojišťovna platit třeba i několik desetiletí. Proto například Kooperativa nabízí produkt, v jehož rámci zaplatí za svého klienta až 150 milionů korun.
Jaké další služby si klient v povinném ručení může koupit?
Povinné ručení již není jen produktem, ze kterého se hradí újmy způsobené na majetku či zdraví třetí osoby. Již několik let se pojišťovny snaží ho doplnit o nové produkty, ze kterých je možné uhradit i škody vzniklé na Vašem voze – například rozbitá skla, poškození vozu zvěří nebo například krupobitím. Proto je vhodné výběru správného pojištění věnovat trochu času.
Jak při výběru nejlépe postupovat?
Ideální je, když si klient nastaví pojištění přesně podle svých potřeb. Například motorista jezdící většinou na venkově, případně i v blízkosti lesa, se bude určitě lépe cítit s připojištěním srážky se zvířetem. To si může dokonce ještě rozšířit o pojištění poškození vozu zvířetem, tedy i pro případ, že by mu zvířata například poškodila elektroinstalaci. Motoristovi jezdícímu hlavně po Praze zase spíše hrozí vykradení vozu, proto si ke svému povinnému ručení může sjednat i pojištění zavazadel. Klient by se měl zamyslet i nad nabídkou asistenčních služeb – hradí pojišťovna odtah vozidla při záměně paliva? Zaplatí odtah vozidla při poruše? Doveze palivo, když dojde? To jsou praktické věci, které mohou pomoci. Zároveň by se měl klient zajímat i o to, jak pojišťovna odměňuje věrnost a zda nabídne slevy za komplexní pojištění vozidla, tedy povinné ručení, havarijní pojištění i pojištění skel.
Co mám dělat v případě nehody, kam nám volat?
Pamatujte, že každá dobrá pojišťovna vám v případě nehody zajistí vlastní asistenční službu, která se o vás a poškozené vozidlo postará. Její číslo je ideální hned si uložit do mobilu. Na tuto možnost bohužel mnoho motoristů při stresu po nehodě zapomíná. To je voda na mlýn nehodových společností, které operují na frekventovaných silnicích a dálnicích. Postiženému řidiči okamžitě a „zdarma“ nabídnou svou pomoc. Podpisem plné moci ve prospěch této společnosti se řidič vozidla prakticky stává jejím rukojmím. Většinou totiž na místě události řidič nemá dostatek času pročíst si podmínky spolupráce a ani není v takovém psychickém rozpoložení, aby odhalil např. nesmyslné smluvní pokuty za vypovězení smlouvy, apod. Rozčarování přichází, když nehodová společnost tyto služby vyúčtuje. Rovněž provedené opravy často neodpovídají účtovanému rozsahu a kvalitě. Přitom nové produkty pojišťoven naprosto eliminují nabídku takovýchto společností. Klienti díky nim mohou využívat kvalitní smluvní partnery, kteří jim garantují cenu služeb i kvalitu oprav.