Nové energie
Zatímco většina nově prodaných aut stále jezdí na benzin nebo naftu, existuje řada alternativních řešení pohonu. Zúčastnili jsme se rallye, do níž se mohou přihlásit jen elektromobily, hybridy a další stroje s alternativními pohony.
Český Krumlov je milovníkům motoristického sportu známý hlavně tím, že je dějištěm rallye s dlouholetou tradicí. K rallye rychlých aut, kterou letos při poslední rychlostní zkoušce ovládl tovární tým Škoda s posádkou Jan Kopecký / Pavel Dresler s vozem Škoda Fabia R5, se přidružila i soutěž s principy setinové rallye zvaná New Energies Rallye. O co při ní jde?
Své síly poměřují vozidla na alternativní pohon, takže na start se staví elektromobily, různé hybridy a v neposlední řadě vozidla na CNG (stlačený zemní plyn). Zejména pro importéry nových aut je taková soutěž velmi zajímavým nástrojem propagace nového pohonu a jeho výhod. Letos měla ve startovním poli o 31 posádkách nejsilnější zastoupení skupina Porsche Česká Republika, která nasadila do boje koncernové vozy – od Seatu až po Audi. Nejvíc vozů na start postavil právě dynamicky se rozvíjející Seat, který vyslal do jižních Čech celkem 10 automobilů s pohonem na CNG.
Z Tábora, Třeboně a Freistadtu. Všichni do Krumlova
Rallye startovala v pátek 22. května v ranních hodinách. Nejprve bylo nutné dojet do Českého Krumlova formou tzv. hvězdicové jízdy. Existovala tři místa, odkud se startovalo – většina aut jela trasou z Tábora, menší skupina z Třeboně a zahraniční účastníci z rakouského Freistadtu. V pátek následovala ještě odpolední etapa, během níž si účastníci mohli prohlédnout také rychlou rallye při tzv. superstage na výstavišti v Českých Budějovicích. Tento úsek si poté s trochu decentnějším časovým průměrem vyzkoušeli i všichni účastníci New Energies Rallye. Sobota nabídla další porce kilometrů a zajímavé testy přesnosti, při kterých musely posádky zvládnout určitý úsek v přesně daném čase s přesností na setinu vteřinu. Zajímavostí byl průjezd části rychlostní zkoušky kolem Lipna, kde bylo vidět, jak náročné podmínky čekaly na účastníky rychlé rallye.
Nejsložitější určitě bylo absolvování soutěže pro auta na čistě elektrický pohon. Menší vozy typu VW eUp a další musejí dokázat, že ujedou danou vzdálenost a při pauze se zvládnou dobít alespoň natolik, aby mohly pokračovat v cestě vlastní silou. Při testech přesnosti je zase důležitý rychlý odpich auta zejména z místa, což elektromobily zvládnou hravě – elektromotory totiž mají instantní točivý moment k dispozici již od nulových otáček. Mezi zajímavá elektrická auta patřilo jistě Porsche Panamera nebo BMW řady 3 či hybridní BMW i8, ovšem nejsilnější zastoupení měla ve startovní listině vozidla poháněná stlačeným zemním plynem. Například továrně přestavené Seaty Leon TGI využívají spalovací motor TSI, který je upraven také pro spalování plynu. Toto řešení nabízí v porovnání s konvenčním pohonem výhodu v podobě výrazně nižších nákladů na provoz (cena CNG je o cca 30 % nižší než benzinu), přeplňovaný motor s výkonem 110 koní funguje při běžném ježdění velmi příjemně.
Trasy podle čerpacích stanic
Lehkou nevýhodou pak je fakt, že je třeba plánovat trasy s ohledem na rozmístění čerpacích stanic CNG, jichž je u nás v současné době necelých 90. Jejich počet ale rychle roste, neboť CNG začínají masivně využívat nejen dopravci (pro autobusy a nákladní vozy), ale také firmy pro své fleety. Určitě se jedná o jednu ze zajímavých alternativních cest pro blízkou budoucnost, která je už reálně dostupná (elektromobily jsou stále hudbou vzdálenější budoucnosti).
Setinová soutěž pro automobily s alternativním pohonem je určitě zajímavý počin, v našich končinách jedinečný. V Evropě už mají podobné soutěže mající za cíl propagaci alternativních pohonů delší tradici. Například při slavné mezinárodní soutěži klasických aut Silvretta Classic se letos jede už šestý ročník speciální soutěže E-Auto, na niž se pravidelně hlásí výrobci alternativně poháněných automobilů. Schází se jich zde kolem 50.
Letošní New Energies Rallye je za námi a výsledky jsou známé – po drsném boji obhájila loňské vítězství posádka Máca/Sedlák s vozem Seat Leon TGI, díky čemuž v soutěži už podruhé vyhrál automobil s pohonem na CNG. Mezi dominantní seaty se protlačila pouze posádka Horák/Kvis s vozem VW eUP z týmu Volkswagen. Pokud se organizaci podaří vychytat některé mouchy (zejména v kvalitě přípravy tratě), věřím, že příští rok se na „alternativní“ rallye přihlásí ještě víc účastníků. Ovšem zvýšení kvality je zejména k ceně startovného zásadní…
Důležitá je také větší konkurence na startu – v letošním ročníku jasně dominovaly vozy značek koncernu Volkswagen, ale úplně chyběla například Toyota/Lexus, Opel, Ford a zástupci francouzských značek. Pokud se koncept soutěže rozvine správným směrem, mohl by v budoucnu vytvářet velmi zajímavou zpětnou vazbu pro laickou i odbornou veřejnost. Papírové technické údaje a hodnoty dojezdů aut jsou totiž jedna věc, ale pokud jste nuceni s elektromobilem dojet v dešti po špatných silnicích třeba 100 km, a ještě plnit rychlé testy přesnosti, teprve se ukáže, zda výrobce mluví pravdu a pouze se nesnaží zákazníka nalákat na něco nereálného…
Verdikt:
Cílem soutěže New Energies Rallye je spojení motoristického sportu s představením technologických novinek v oblasti vývoje alternativních pohonů automobilů. To se v rámci letošního ročníku určitě podařilo – na akci nechyběla řada novinářů, ale ani diváků, kteří sledovali alternativně poháněná auta při atraktivních testech přesnosti i přesunech po krásných jihočeských silnicích. V sobotu už byly vidět vyrovnané výsledky několika posádek na špici startovního pole, jež se postaraly o zajímavé vyústění akce ve prospěch Seatu. Celkově to však chce zlepšit organizaci soutěže i propagaci – tím bude možné dosáhnout přílivu importérů, kteří zajistí pestřejší startovní pole.