Škoda Octavia RS a Scout: Derivace úspěchu
Škoda Octavia RS a Scout
Modelová řada Octavia je pro Škodovku klíčová a zdaleka nejúspěšnější. Kdo by si ale myslel, že se tak bezvýhradně děje jen díky fleetovým bílým Octaviím s turbodieselem 1.6 TDI, byl by na omylu. Podíl tzv. derivátů v podobě Octavie RS a Scout je na některých trzích až překvapivě vysoký. Třeba v Německu je každá třetí prodaná Octavia buď RS nebo Scout, podobné je to i ve Švýcarsku či Velké Británii. U nás si sportovní RS kupuje každý desátý zájemce o Octavii, ani to není málo. Je vidět, že svou celkovou filozofií se tento model trefil do specifického masového trhu sportovněji laděných modelů.
V rámci nedávné modernizace řady Octavia samozřejmě došlo i na „poladění“ sportovního provedení RS a zvýšené verze Scout s lehce terénními sklony. Obě varianty jsem měl možnost dost detailně prověřit jak na veřejných komunikacích, tak v rakouském testovacím centru Pachfurth nedaleko Vídně.
Modernizovaná Octavia RS – nejen čtyři oči
Diskutovaná (z mého pohledu až zbytečně moc) příď s dělenými světly není jedinou změnou, kterou RS prodělalo. Přední světla nyní standardně pro RS i Scout disponují Full-LED technologií a mírné retuše se dotkly celé přídě včetně třeba mlhovek. Jiná je i grafika zadních světel, ale nejde o nic zásadního. Uvnitř nyní RS dostalo zcela novou generaci palubního infotainmentu umožňujícího připojení k internetu přes službu Škoda Connect. Z technického hlediska je zajímavé i zvětšení rozchodu zadních kol o 30 mm – spíše než na jízdních vlastnostech se to projeví opticky při pohledu na vůz zezadu, kdy už kola nepůsobí tak utopeně v podbězích. Mimochodem ohledně kol, ve standardu jsou sedmnáctky, ale můžete si pořídit i devatenáctky.
Co ereso umí?
Myslím si, že každý soudný člověk chápe, že RS není kdovíjak ultimativní sporťák. Vlastně to ani není sporťák. Je to ve své podstatě rodinné auto, které dokáže přinést solidní porci zábavy a umí být dostatečně rychlé na to, aby ukázalo, že i „malý soused z Boleslavi“ umí kdekoho potrápit. Vzhledem k tomu, že nám během testů celý den pršelo, byla ideální možnost vyzkoušet i rozdíly v trakci a vůbec chování auta na limitu. Benzinová verze 2.0 TSI má nově posílený výkon na 230 koní a z nuly na stovku zrychlí za 6,7 sekundy. V bezprostředním srovnání s turbodieselovou motorizací 2.0 TDI (184 k) je benzinový čtyřválec jasným důkazem, že ke sportovnímu autu sedí lépe. Na okruhu, kde jsem měl možnost několikrát jezdit „hot-laps“ byl u benzinu jasně patrný dravější zátah na výjezdu ze zatáček či na delší rovince. Pro mně osobně je jen škoda, že se tato verze nevyrábí se čtyřkolkou, která by výrazně pomohla s trakcí, protože to byl na mokrém asfaltu jasný hendikep. Pohon všech kol nabízí Škodovka v modelu RS jen pro turbodieselovou motorizaci, kde si tuto kombinaci objednává téměř třetina zákazníků. Na druhou stranu zase lehčí benzinový motor nevyvolával tolik nedotáčivosti, jako diesel.
Levá na brzdu, pravá na plyn
Pro efektní starty s využitím maximálního dynamického potenciálu má ereso funkci Launch Control, díky které zvládne ostatním vyprášit kožich na křižovatce kdejaký Jarda. Stačí totiž sešlápnout levou nohou brzdu a pravou stisknout plynový pedál až na podlahu. Elektronika si sama ustálí otáčky na 2500 1/min a po uvolnění brzdového pedálu auto naprosto optimálně vystřelí vpřed, řidič jen pořád drží „plnej“.
Sportovní režim stabilizace dovolí i efektní jízdu bokem
Pokud stisknete tlačítko ESC jen krátce, vypnete kontrolu trakce, pokud jej však podržíte na pět sekund, přepne se stabilizace do sportovního režimu, který nic nenamítá ani proti delším driftům. Na kruhovém polygonu s částečnou kluznou folií to byla pro verzi s pohonem všech kol radost. Stejně tak na okruhu si člověk mohl díky tomu docela slušně zablbnout.
Do terénu přijíždí Scout
Verze Octavia Scout se vyrábí pouze s karoserií kombi a podvozek má oproti standardnímu modelu zvýšený o 30 mm. V rámci modernizace se u tohoto modelu nic naprosto zásadního neodehrálo – opět tu máme nová světla a retuše v designu a moderní infotainment s velkým lesklým displejem. Nicméně i tak Scout na terénní trati ukázal, že umí víc, než si s ním jeho majitel kdy troufne cestou na chajdu – zkoušel jsem boční náklon, křížení náprav, kdy se kola ocitala vysoko ve vzduchu a v neposlední řadě také funkci režimu off-road pro bezpečné sjíždění svahů, kdy auto bez zásahu řidiče samo upravuje rychlost sjezdu, a to i na prudkém kopci s šotolinovým povrchem. Už jsem to samozřejmě zkoušel v minulosti opakovaně i u jiných značek, ale přiznám se, že vždy poprvé, když se auto na polygonu přehoupne přes vrchol kopce a nevidíte, kam jedete a jak prudký sjezd vás čeká, není úplně snadné odolat radám instruktora „don’t brake!“