Alpina B3 Biturbo: Nenápadný, ale geniální sedan, který se vám dostane pod kůži

ALPINA

Alpina B3 Biturbo: Nenápadný, ale geniální sedan, který se vám dostane pod kůžiAUTO TEST 7
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

V době unifikace, velkých výrobních sérií a sdílených komponentů působí výrobky nesoucí značku Alpina jako malý automobilový zázrak. Relativně malá firma z německého Buchloe ročně vyrobí pouze 2000 aut v sedmi řadách, ale každé z nich stojí za hřích.

Alpina má za sebou dlouhou historii – první úpravy vozů BMW začal zakladatel Burkard Bovensiepen dělat už v roce 1962, kdy přidal dvojité karburátory na sedan v podobě modelu 1500. Postupně pak vymýšlel a vyvíjel díly zvyšující výkon i zlepšující chování pro dnes již klasická BMW, přičemž největší rozmach Alpina zaznamenala v 70. letech, kdy se její upravená auta pravidelně stavěla na stupně vítězů v různých disciplínách motorsportu (24hodinovky na okruzích, závody do vrchu, rallye). Během let se vyvíjela z „garážového tunera“ v respektovanou společnost, která zcela v souladu s automobilovými zvyklostmi používala závody jako laboratoř nových vylepšení a technologií. V roce 1983 přišel zásadní okamžik – Alpina byla německým ministerstvem průmyslu zaregistrována jako výrobce automobilů, což byl samozřejmě ohromný krok kupředu. Tento fakt je jasně demonstrovaný i na současných modelech značky – třeba i tím, že původní výrobní číslo vozu BMW je přeškrtnuto a vedle něj je připsáno nové, které jasně dává najevo výlučnost Alpiny. Úzká a oboustranně plodná spolupráce pokračuje do současnosti…

Další BMW? Ani náhodou

Kromě historických modelů Alpina jsem se nedávno důvěrně seznámil i s jedním moderním kusem, který stojí v šedé automobilové produkci za váš zájem. Jedná se o model Alpina B3 Biturbo, vycházející z modelu BMW 335i. Jde tedy o silný šestiválcový sedan, jak se na mnichovské výtvory sluší a patří. Alpina B3 zvenku nevypadá nijak dráždivě, agresivně, na rozdíl od některých dalších „úpravců“ nepotřebuje svůj potenciál demonstrovat drsnými bodykity, ale sází raději na jemnou eleganci. Pokud nemáte představu o tom, co symbolizují dvojité linky na karoserii či 20palcová kola v typickém designu, budete možná tento sedan považovat pouze za další BMW. Ale to by byla velká škoda.

Rafinovaně naznačený potenciál exteriéru je patrnější uvnitř vozu. Tělo obejmou perfektně tvarovaná sedadla s ručně šitými švy v klasických barvách Alpina (zelená, modrá), do ruky padne příplatkový semišový volant, oči přitáhne modře podbarvený tachometr ohraničený číslicí 330 km/h. Exkluzivitu naznačí hliníková cedulka s přesným popisem vozu a číslem, značícím, kolikátou vyrobenou alpinu v dané specifikaci máte tu čest řídit.

Zastaví vás omezovač. Ve 305 km/h

Už nelze vydržet pouhé kochání se kvalitní řemeslnou prací, neboť ten pravý poklad se skrývá pod kapotou. Řadový šestiválec o objemu tří litrů ožívá drsným zavytím do výfukové soustavy Akrapovič. Motor byl v Alpině vymontován, rozebrán, upraven (mnoho komponentů bylo vyměněno) a opět ručně smontován, přičemž za kompletaci motoru je zodpovědný jeden konkrétní mechanik. Výsledkem jsou dynamické parametry hodné supersportu: dvakrát přeplňovaný šestiválec dodává výkon 410 koní a točivý moment 600 Nm (již od 3000 ot/min)! Spojení motoru se zadními (či na přání všemi) koly se uskutečňuje přes osmistupňovou převodovku ZF, kterou již z testů v Týdeníku ECHO dobře znáte – v současné době platí za nejlepší automat. Nejprve mi bylo trochu líto, že není k dispozici manuální řazení, ale po několika dnech intenzivního ježdění tento pocit zcela vymizel. Automat funguje bezvadně a já bych těžko dokázal řadit rychleji a natolik přesvědčivě využít potenciál motoru.

Rychlost je totiž v Alpině velmi důležitá: takto exkluzivní výrobce si nemůže dovolit vyrábět pomalá auta. Jelikož stejně není možné slovy popsat rychlost, s jakou se rafička otáčkoměru žene k červenému poli, či proměnlivý zvuk úžasné výfukové soustavy, dodám jen suchá čísla: zrychlení na stovku zabere 4,2 s, což je samo o sobě přesvědčivé, ale tipněte si, za kolik se dostanete na 200 km/h. Za pouhých 14 vteřin! Dynamicky nemá B3 Biturbo mnoho přemožitelů, zejména když si uvědomíte, že jde o „normální“ sedan střední třídy, nikoliv supersport. Sedan, jejž zastaví v rozletu až omezovač ve 305 km/h…

Srovnatelný cenový luxus

Další fascinující moment je každodenní využitelnost auta. Ve sportovních módech je Alpina samozřejmě ostrá a řvoucí do okolí, ale jakmile si nastavení auta přepnete do Comfortu, stává se z ní běžná „trojka“, se kterou může jet klidně i méně zdatný řidič na nedělní nákupy s dětmi. Hladce se rozjíždí, výfuky zůstávají v klidu, spotřeba klesá k 9 l / 100 km a před škrábanci varují parkovací senzory. Ani 20palcová kola s velmi nízkými pneu (265/30 ZR20 vzadu) se negativně nepodepsala na komfortu. Krátké příčné nerovnosti sice neumí zvládnout brilantně, ale to fyzicky ani nelze. Naopak při běžném ježdění vás potěší minimálními náklony karoserie, neustálým pocitem jistoty a dostatečnou úrovní pohodlí – i když Alpina není žádný pohodlný francouzský kočár, rozhodně z vás nebude chtít vytřást duši. Mezi námi – pomáhá i fakt, že Alpina na rozdíl od BMW nedává na své produkty pneumatiky runflat, které jsou známé svou tvrdostí, danou zpevněnou bočnicí.

Kde je v tom celém tedy háček? Zatím to zní až moc jako pohádka, že? Dostáváme se k ceně. Pro ilustraci, „základní“ BMW 335i stojí 1 185 600 Kč, s osmistupňovou převodovkou pak 1 243 008 Kč. Ovšem abyste z něj měli slušné auto, musíte projít dlouhým seznamem příplatků a „dodělat“ si ho. Tím pádem se dostanete na nějakých 1,5 až 1,7 milionu Kč dle vašeho vkusu a přání. Alpina B3 Biturbo se u nás prodává za 1 738 450 Kč s tím, že příplatků potřebujete minimum. Necelých 1,8 milionu není sice málo, ale vzhledem k tomu, že znám cenovky slušně vybavených masových aut, není to ani přehnaná částka. Alpina nabízí i verze s pohonem všech kol, kombi, a dokonce silnou naftovou D3 Biturbo s výkonem 350 koní, která je ještě řádově levnější a nabízí i o něco nižší spotřebu. Výhodou je také oficiální zastoupení v podobě BMW Invelt a fakt, že vám servis zajistí jakýkoliv dealer BMW v rámci Česka i zahraničí. To nezní vůbec špatně.

Plusy:

pohonné ústrojí, dynamika, každodenní použitelnost, nekompromisní výkon, slušná spotřeba, sedadla, podvozek, zvuk výfuků, exkluzivita

Minusy:

vyšší provozní náklady, cena zadních pneumatik 265/30 ZR20

Verdikt:

Málokteré auto se mi za celou kariéru dostalo tak pod kůži jako tento nenápadný, ale přesto geniální sedan. Alpina je prostě firma, která dělá věci precizně, poctivě a s citem. Vezme běžné BMW 335i a udělá z něj o řád lepší auto – a přitom mu ještě vtiskne punc jedinečnosti. Proč se jich neprodává víc? Lidé totiž raději koupí to, co vídají, co je obecně bráno za status, a málokdy hledají opravdovou kvalitu a výjimečnost. V případě Alpiny najdou nejen to, ale užijí si i jedinečné zážitky: B3 Biturbo se umí chovat jako beránek, jemně a nenuceně, ale přitom pouze čeká na vaši touhu projevit v sobě divokého vlka.

Alpina
Firma založená v roce 1965, tři roky po prvních úspěšných pokusech zakladatele s úpravami BMW, je celosvětově známa nejen díky motorsportu, na kterém vyrostla. Pověstná německá preciznost v tomto případě nabírá nový rozměr: až jedna třetina zaměstnanců firmy se věnuje výzkumu a vývoji nových součástek (v úzké kooperaci s BMW), firma má i své designové oddělení (decentní spoilery a křidélka musí zajistit potřebné aerodynamické chování v rychlostech kolem 300 km/h) a další zásadní součásti. Každé auto je jedinečné: například pro čalounění se používají nejkvalitnější druhy kůží (či například alcantara), přičemž dvě auta nemají totožný interiér. Barevné kombinace vnitřního prostoru závisejí jen na chuti budoucího majitele. Každý vůz je téměř kompletně rozebrán a upraven. Kromě motoru, za jehož fungování je zodpovědný konkrétní člověk, který ho skládá dohromady, se mění a upravuje podvozek, kola, brzdy, součásti pohonného ústrojí a diferenciál. Z původního BMW zůstává v podstatě pouze silueta, jinak jde o nové, jiné auto. A kromě 2000 automobilů, které firma ročně vyprodukuje, se věnuje také vinařství… Zkrátka jeden příjemnější byznys než druhý.
Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články