Audi SQ5: Sport i volný čas

Audi SQ5

Audi SQ5: Sport i volný časASUTOTEST 14
Auto
Sdílet:

Druhá generace Audi Q5 dorazila na trh teprve nedávno a je ostřejší a hranatější než předchůdce. Vyzkoušel jsem rovnou její nejsilnější variantu, známou jako SQ5. Co nabídne přeplňovaný šestiválec?

Audi Q5 se velmi dobře prodává a možná i proto automobilka pokračuje s konceptem výkonné verze. Na rozdíl od větší SQ7, která využívá služby naftového čtyřlitru je ale pod kapotou SQ5 přeplňovaný šestiválec do V. Zatímco v první generaci byl k jeho přeplňování použit kompresor, nyní mu k vysokému výkonu pomáhá turbodmychadlo umístěné mezi hlavami válců.

V kategorii prémiových modelů

Motor 3.0 TFSI nabízí stejný výkon, jako dřív – tedy 260 kW (354 koní). Šestiválec známý například z modelů S5 nebo S4 k tomu přidává 500 Nm točivého momentu, jenž je na všechna čtyři kola přenášen přes osmistupňovou automatickou převodovku a systém Quattro se samosvorným sportovním diferenciálem. Dynamika? I přes hmotnost téměř dvě tuny zvládne SQ5 zrychlit na 100 km/h za pouhých 5,4 s a rozjede se na tradičních 250 km/h.

Mám rád interiéry prémiových modelů, protože proti běžným jsou skutečně luxusní. U Audi to samozřejmě platí také – obklopují mě krásné materiály (například hliníkové lišty), užívám si kvalitní zpracování. Anatomicky tvarovaná sedadla lze nastavit tak, že mou běžnou postavu hezky obepnou, ale největší pochvalu směřuji k novému kulatému volantu. Je téměř dokonalý, s akorát tlustým věncem i velikostí.

SQ5 je plná různých bezpečnostních systémů, ale ty fungují celkem nerušivě a nemá smysl se o nich rozepisovat. Ale já bych rád zmínil několik věcí – přístrojový štít tvoří jeden velký displej Audi virtual cockpit, přes jehož velkou část lze promítat kvalitní a přehlednou mapu navigace. Společně s dotekovým zadáváním cílů (na středovém tunelu) to funguje skutečně velmi dobře. Navigační šipky můžete samozřejmě promítat i na head-up displej, ale rozměrná mapa v zorném poli je prostě lepší.

Vnějším rozměrům (4671 x 2140 x 1635 mm) i rozvoru 2871 mm odpovídá i vnitřní prostor. Posádka má dostatek místa vpředu i vzadu, zavazadlový prostor o hodnotě 500 až 610 litrů (podle polohy zadních sedadel) je dobře přístupný a v rámci segmentu patří k průměru. Složením zadních opěradel vznikne prostor 1550 litrů.

Audi SQ5 je multifunkční vůz, proto nepřekvapí možnost volby různých režimů. V případě testovaného kousku byly standardní režimy ještě doplněny dalšími třemi pro jízdu mimo zpevněný povrch. Pneumatický podvozek umožňuje výrazné zvýšení světlé výšky, palubní displej pak zobrazuje úhel natočení volantu či naklonění karoserie. V režimu sport zase výrazně tuhne řízení a zlepší se i odezva na plyn.

SQ5 jakožto vrcholný model řady Q5 nabízí již ve standardní výbavě sportovní sedadla čalouněná v kombinaci alcantara/kůže, dekorovaná logem S. Tento symbol najdete i na podsvícených prahových lištách a kůží potaženém sportovním volantu. Na přání je k dispozici digitální přístrojový štít Audi virtual cockpit (za 7200 Kč rozhodně stojí) nebo LED světlomety Matrix (20 300 Kč). Standardně dodávané 20palcové disky kol bohatě postačí, ale adaptivní pneumatické odpružení S se specifickým nastavením (27 800 Kč) za příplatek stojí. Peníze bych dal i za quattro se sportovním diferenciálem (38 600 Kč).

Stojí to za to

Dynamika je dle očekávání víc než důstojná – šestiválec mohutně zatahuje již od středních otáček až k omezovači. Motor je fajn, ale v S5 Coupé mi logicky připadal trochu dravější. A také úspornější. Při klidném ježdění jsem se s SQ5 horko těžko dostal k hranici 12 l/100 km a pokud jsem začal využívat potenciál, potřeba přesáhla klidně 20 l/100 km. Bylo jasně cítit, že motor pracuje s větší hmotou a hranatá karoserie rozhodně nedosahovala aerodynamických vlastností nízkého kupé. Vzhledem k výkonu mě potěšily silné brzdy i relativně přesné řízení (standardně s měnitelným převodem dle zvoleného režimu). Dobrou práci odváděla i převodovka a pohon všech kol, který reaguje zcela samostatně a sebejistě.

SQ5 se nejlépe cítilo na kvalitním asfaltu, ale ani na nerovnostech neztratilo důstojnou úroveň komfortu. To přesně vypovídá o propracovanosti a sofistikovanosti podvozku, jež zvládne díry i přes použití 21palcových kol s nízkým profilem pneumatik (příplatek 44 300 Kč).

Když už mám k dispozici přes 350 koní, přál bych si, aby Audi SQ5 mělo výraznější zvukový projev. Zvenku je sice potenciál pod kapotou trochu slyšet, ale uvnitř téměř zaniká. Už chápu, proč je u testovacího vozu naspecifikované audio Bang & Olufsen za 32 600 Kč. Když už neslyšíte motor, alespoň si užijete kvalitní poslech oblíbené hudby. Zvenku je tento nedostatek patrný i vizuálně – místo hezkých koncovek výfuku jsou totiž v zadním nárazníku pouze záslepky a výfuk končí za nimi, potupně směřován k zemi.

Audi SQ5 začíná na 1 760 900 Kč, což je o něco více než BMW X3 35i xDrive či Mercedes GLC 43 AMG. Dlouhý seznam příplatků, který testovaný vůz výrazně vyšperkoval, posouvá cenu o dalších 600 000 Kč na výsledné 2 362 000 Kč. To už je celkem vysoká cena vzhledem k nabídce konkurence. A navíc, pokud se této kategorii rozhodujete, doporučuji vyzkoušet ještě přitažlivý Jaguar F-Pace s kompresorovým třílitrem o výkonu 380 koní. Stojí sice 2 113 507 Kč, ale zato s bohatou výbavou. A má skvělý zvukový projev…

Plusy:

Motor, vzduchový podvozek, interiér, jízdní vlastnosti, quattro

Minusy:

Vyšší spotřeba, seznam příplatků, falešné koncovky výfuku

Verdikt:

Audi SQ5 se řídí velmi příjemně a sebejistě. Má v sobě velmi dobrou a uživatelsky přátelskou techniku a kromě rychlé okresky pohodlně zvládne i lehký či střední terén. Líbí se mi atmosféra na palubě, vnitřní prostor i schopnosti vozu, trochu horší je to s vysokou spotřebou (přitom vím, že podobné motory umějí být úspornější) a zvukovým projevem.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články