Nový Lehman Brothers? Kauza Volkswagen může být likvidační
Emisní skandál
Automobilka Volkswagen nedávno přeskočila Toyotu a stala se největším výrobcem aut na světě. Na výsluní si však dlouho nepobyla – nyní čelí aféře spojené s manipulací emisí naftových vozů v USA. Tento skandál může být pro společnost likvidační, protože bobtná každou hodinou. A proč tvrdit, že automobilka začíná vrávorat nad propastí?
1.) Pokuta a otřes pro finanční výkazy
Jeden z prvních zásahů do výkazů společnosti bude pokuta za podvodné chování, která se může vyšplhat až na 18 miliard dolarů (v přepočtu téměř 440 miliard Kč). Za každé z 482 000 aut, na které obvinění míří, může totiž Volkswagen dostat pokutu až 37 500 dolarů.
Přitom: jenom výše pokuty znamená více než čtyřnásobek čistého zisku před zdaněním za první pololetí tohoto roku (3,7 miliardy eur)
očekávaný čistý zisk před zdaněním za celý rok (který dle konsensu Bloomberg činí 14,832 miliard eur) pokrývá tuto pokutu pouze ze zhruba 93 %. O nějaké dividendě si tak mohou nechat akcionáři jen zdát.
Ačkoli výsledná výše pokuty může být nižší, je jasné, že se budou americké úřady snažit částku vyšponovat, jelikož jde o první případ v historii, který je vzhledem k okolnostem spojen s úmyslným jednáním. Volkswagen zároveň musí oněch 482 000 vozů na své náklady opravit. To bude další nákladová položka.