Ceny za volání jako v Polsku si lidé nevyhádají. Přestávají měnit operátory
ZMĚNA ZÁKONA BY MĚLA SNÍŽIT CENY
Ještě v roce 2014 změnilo v Česku během dvanácti měsíců svého mobilního operátora přes 750 tisíc lidí. V loňském roce to bylo o téměř 45 procent méně. Podle Českého telekomunikačního úřadu je přitom přenášení čísel od jednoho operátora k jinému naprosto zásadní při tvorbě ceny. Každý operátor si totiž může s jakýmkoliv zákazníkem vyjednat individuální podmínky. To se ale děje jen ve chvílích, kdy chce zákazník utéct ke konkurenci. A to se v posledních letech děje čím dál méně. Změnit by to měla projednávaná novela.
„V roce 2014 bylo přeneseno 752 tisíc mobilních čísel, v roce 2015 506 tisíc a v loňském roce 418 tisíc mobilních čísel,“ uvedl pro server Echo24 Martin Drtina z Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Během tří let tak klesl počet lidí, kteří se rozhodli mobilního operátora změnit o téměř 45 procent.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Mobilita čísel, tedy možnost rychle přenést číslo k jinému operátorovi, je přitom podle Drtiny naprosto zásadní. „To je to hlavní gró, které na novele považujeme za podstatné. Protože v momentě, kdy jako zákazník dostanu od nového operátora úžasnou nabídku a budu vědět, že do deseti dnů můžu tu nabídku čerpat, pak se nebudu strachovat na to kývnout a s číslem přejít,“ vysvětlil Drtina.
Operátoři přitom mají co se týče cen volnou ruku a tak by na levnější tarif mohli nalákat zákazníky od konkurence. „V rámci smluvní volnosti má operátor možnost sjednat si s každým svým zákazníkem individuální podmínky. Cena, která je v ceníku, je podle zákona o cenách cenou nabídkovou. Oblast maloobchodních cen není v současné době regulována,“ popsal současný stav Drtina. To se ale příliš neděje, protože lidé přecházejí čím dál méně.
Přechod trvá i 40 dnů
Za poklesem stojí změna legislativy v roce 2014, která zhoršila postavení spotřebitele. „Tam šlo o to, že se významně podsekla ochrana spotřebitele. Od té chvíle měl operátor zmenšené povinnosti, co do informování svých zákazníků o jednostranných změnách smluv a s tím souvisejících právech. Operátoři od té chvíle začali měkčích pravidel využívat anebo dokonce až zneužívat, a to na úkor slabší smluvní strany – svých zákazníků,“ popsal změnu Drtina.
Novela zákona o elektronických komunikacích, která se nyní projednává ve sněmovna a kterou se současná vláda bude snažit za každou cenu do konce volebního období prosadit, totiž zavádí povinnost číslo přenést do deseti dnů. Podle Drtiny to dnes přitom trvá i více než měsíc a řadu lidí to od změny operátora odradí.
Podle Martiny Kemrové z T-Mobile trvá obecně přenesení telefonního čísla čtyři dny. Je to dáno takzvaným opatřením obecné povahy, kterou stanovuje ČTÚ. Dnes je to ale tak, že tyto čtyři dny se započítávají až na konec výpovědní lhůty a ta je u každého operátora různá.
„V současné chvíli, kdy tento proces trvá až 42 dnů, takové nabídky logicky nepřicházejí, a pokud přijdou, opouštěný operátor má dostatek času, aby svou původní nabídku zatraktivnil,“ vysvětlil Drtina. „Proto v této změně, bude-li nakonec přijata, vidíme významně prospotřebitelskou, prokonkurenční záležitost, která otevře prostor pro přehodnocení cen nebo množství a kvality nabízených služeb,“ dodal.
Operátoři se zkrácení nebrání, bojí se pokut
Pokud novela projde, operátoři už takto dlouhé výpovědní lhůty nebudou moci dávat. „Toto je zrovna bod, kde panuje všeobecná shoda. Dokonce už dnešní zákon říká, že přenositelnost technicky musí proběhnout za 4 dny. Nicméně dnes se ještě počítá s výpovědní lhůtou, což po novele nebude možné. Nicméně i tak, operátoři s deseti dny souhlasí,“ uvedl pro server Echo24 výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund, který všechny tři české mobilní operátory zastupuje.
Toho, že se ale výrazně snížil počet lidí, kteří se rozhodnou přejít ke konkurenci a tím si zlepšit podmínky, si jsou vědomí i operátoři. Podle Grunda je to ale proto, že operátoři nabízejí lidem srovnatelné podmínky. „Na českém trhu panuje tvrdá konkurence, která se mj. odráží v tom, že stávající operátor dorovnává konkurenční nabídku. Zákazníci pak logicky preferují setrvání u stávajícího dodavatele služeb,“ uvedl Grund.
Provozovatelé mobilních sítí mají s novelou jiný problém, než je rychlejší přenášení čísel. „Za operátory je důležité podotknout, že zákonodárci požadují zvyšovat hranice pokut na úroveň, která nemá v zahraničí obdoby. Ve výsledku to může ohrozit chuť nadnárodních operátorů upřednostňovat investice do rozvoje sítí právě v Česku. V okolních zemích jsou pokuty řádově nižší a tudíž jsou nižší i rizika,“ uvedl Grund.
Ceny za volání jsou přitom v posledních dnech žhavým tématem. Naposledy diskuzi nad nimi vyvolal ministr financí Andrej Babiš (ANO), když se na sociálních sítích pochlubil tím, že pro úředníky ze svého resortu vyjednal neomezené volání za 54 korun měsíčně a datové služby jen za 109 korun měsíčně u společnosti T-Mobile. Výhodné tarify mají ale i další resorty.