Němci, druzí největší ekologičtí zločinci v Americe
Je to učebnicový příklad střetu právních kultur. Německá automobilka Volkswagen, která podváděla s emisemi u svých vozů s dieselovými motory, zaplatí v Americe na odškodném miliardy dolarů. Americkým vlastníkům podvodných vozů zaplatí 15,3 miliardy dolarů (382 miliardy korun). Na dalších 4,3 miliard dolarů (108 miliard korun) vyrovnání se dohodla s americkými ministerstvem spravedlnosti jako kompenzací za to, že v jejich zemi podváděla.
Američané už obvinili šest manažerů VW z úmyslných podvodů. Nejsou to žádní pěšáci. Všichni jsou vysoké figury koncernu, žijící a pracující přímo v Německu. Minulé pondělí byl v Americe zatčen Oliver Schmidt, bývalý šéf právního odboru v americkém zastoupení VW, spolu s ním také bývalý šéf vývoje motorů. Referovala o tom přímo americká ministryně spravedlnosti Loretta Lynchová. „Po celé roky VW inzeroval svá auta jako čisté diesely. Naše vyšetřování ukazuje, že byly přesným opakem,“ prohlásila. Šest vysoce postavených obviněných manažerů je ukázkou nové strategie, v níž už nebude Amerika za podvody činit zodpovědné jen firmy, což se ukazovalo být dost bezzubým tlakem, ale chce jít přímo po konkrétních individuálních vinících. „To, že byla zveřejněna obvinění šesti konkrétních vysoce postavených manažerů VW, nikoliv šesti řadových zaměstnanců, ukazuje, že to není jen strategie na papíře,“ řekla náměstkyně ministryně spravedlnosti Sally Yatesová. „Vrcholní manažeři Volkswagenu věděli o těch ilegálních aktivitách podvodů s emisemi a schválně udržovali regulátory, akcionáře i zákazníky ve falešném dojmu, že mají čistý diesel. Dělali to roky,“ říká zástupce ředitele FBI Andrew McCabe.
Z celkového odškodného, které musí VW zaplatit Americe, je 2,8 miliardy za zločin proti životnímu prostředí. Je to druhá největší částka za ekologický kriminální čin v historii. Víc zaplatil jen BP v případě Deepwater Horizon. Je ironií, že firma z papírově nejzelenější země Evropy je druhým největším ekologickým zločincem v Americe, kterou mnoho Němců považuje za zemi v ekologii zaostalou.
Amerika jde po VW tvrdě. Těch podvodných aut ale jen v případě VW bylo 11 milionů a nejezdí jen v Americe. Nikde jinde se ale VW odškodňovat majitele podvodných vozů nechystá. Oficiálně to vysvětluje tím, že zákony související s emisemi jsou v Evropě jiné.
Hlavně je ale jiný tlak a právní kultura. Jedinou zemí, kterou zatím vysoké odškodnění pro Američany inspirovalo, je Velká Británie. Podvodný vůz VW si tam koupilo 1,2 milionu zákazníků. A špičkoví právníci už chystají hromadné žaloby proti německé automobilce. Pro každého majitele žádají tři tisíce liber. Pokud si VW bude chtít na ostrově koupit klid, přijde ho to na 3,6 miliardy liber (111 miliard korun).
Nikde jinde zatím tlak podvedených nesílí. Evropa (a Evropská komise zvlášť) je přitom podstatně více než Amerika posedlá bujícími zákony na ochranu spotřebitele. Na starosti to má česká eurokomisařka Eva Jourová. Fungují ale zjevně spíš jako byrokratická buzerace pro menší firmy, které nemají politické krytí jako VW. Podvedení zákazníci v Americe nebo Británii mají nesrovnatelně větší šanci, že vysoudí skutečně výrazné odškodné. Když už se někdo nějakého domůže v kontinentální Evropě, bude řádově nižší. Je to výstižná ukázka, jak je kultura vymáhání práva výrazně důležitější než tuny nových zákonů.